Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Superstars V8 Racing

Brute BMW's, Audi's, Mercedessen, Jaguars en Chryslers. Dat klinkt de race-fan als muziek in de oren. Superstars V8 Racing biedt de racefan prachtige circuits in Italië, Portugal en Zuid-Afrika, gevuld met de bovengenoemde merken. Het mooiste is: ze hebben allemaal een V8. Auto-Nirvana? Helaas...
het ontbreekt de simulatie aan een aantal cruciale ingrediënten.

Wat heeft een race-simulatie nodig? Allereerst goed nagemaakte circuits. Ten tweede genoeg auto's die natuurlijk reageren op de bestuurder en de omgeving. Ook belangrijk is de intelligentie van de tegenstanders. Ze moeten je namelijk niet van de weg rijden als je legitiem inhaalt. Maar daar stopt het natuurlijk niet. Wellicht net zo belangrijk is de ondersteuning van genoeg hardware. En daarmee bedoelen we race-stuurtjes. En uiteraard is het geluid en de grafische kant - zoals degelijke schademodellen - ook niet onbelangrijk. Al kunnen we daar mee leven als dat iets achter blijft. Tenslotte is het prettig om de vrijheid te krijgen snel een circuitje te rijden of een heel traject - carrière – af te werken.

Summier

Als we kijken naar Superstars V8 - een product van Milestone en uitgeverij Black Bean - mist er wel wat. Allereerst rijden de auto's wat vreemd. Het gevoel is er niet echt, waardoor het soms een kwestie van gokken is of de auto nog genoeg grip heeft of niet. Ten tweede is de AI (Artificial Intelligence) van de tegenstanders middelmatig. Ze houden iets te veel vast aan de ideale lijn, waardoor er soms domme crashes ontstaan op het circuit. Ten derde - en dat is wellicht het ergste - ondersteunt het spel niet de belangrijkste stuurtjes. Zo is het niet mogelijk de G25 van Logitech te gebruiken en werkte onze Driving Force Pro ook niet. Hij herkent het stuurtje wel, maar de besturing lijkt wel digitaal. Pas bij voluit sturen gaat de auto naar links of naar rechts. We vinden dit in één woord schandalig, want een race-simulatie zonder fatsoenlijk stuur is als een pc zonder muis.

Middle of the road

Race fans kennen Milestone wellicht al van SBK09, een prima titel. Het is duidelijk dat ze de engine van deze racemotor-simulatie hebben gebruikt voor Superstars V8. Het geluid is prima en grafisch is het ook gelijk aan dit racespel. Wel opvallend: we kunnen de resolutie niet hoger zetten dan 1680 bij 1050. In veel gevallen is het voldoende, maar we kennen eigenlijk geen spellen die deze beperking hebben. Wat ook opvalt bij Superstars is het zeer matige schademodel. Als een auto met 150 km/h crasht is het doorgaans einde verhaal, of er vallen in ieder geval een paar spoilers af. Niet bij Superstars. Pas na een fors partijtje botsauto spelen, verliezen we een spoiler. Is dit nu een simulatie?

Carrièreloos

Superstars V8 heeft een vrij groot aanbod van spelmodi. Een quick race is geen probleem, net als oefenen, een raceweekend, challenges of een heel seizoen. Wat helaas ontbreekt is de carrièremodus. Wie dus zijn weg naar boven wil racen, heeft pech.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • veel speelmodi
  • geen goede race stuur ondersteuning
  • slecht schade model
  • geen carrière modus
  • slechte simulatie
Superstars V8 valt tegen. Het is grafisch gezien een middenmoter, blinkt niet uit in geluid, het simulatiegehalte is matig en de ondersteuning van race stuurtjes is belabberd. En dat kan echt niet met de huidige bikkelharde concurrentie. Ons advies, laten liggen of uit de budgetbak vissen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie