Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Stronghold Legends

De Stronghold games van Firefly zijn altijd al games geweest voor de liefhebber. De sterke punten van Stronghold waren het simuleren van het middeleeuwse kasteelleven en het uitbouwen van je eigen burcht. Des te verrassender is het dus dat ze met Legends de gevechten centraal stellen en dat de realistische middeleeuwse benadering is vervangen door een fantasy-setting.

Vreemde keuze

Het toevoegen van Fantasy-elementen aan het oorspronkelijke Stronghold idee is leuk, maar wat we niet begrijpen is dat de gevechten nu dominant zijn in het spel. Interessant zou juist het reilen en zeilen van het kasteelleven in een fantasy-setting zijn maar Stronghold Legends richt zich veel meer op de gevechten. En die zijn naar onze mening juist de zwakste schakel in de Stronghold reeks. Er zijn geen economische campagnes meer en ook de zandbakmodus ontbreekt. In plaats daarvan kun je partij kiezen voor drie legendes: Koning Arthur die ten strijde trekt tegen de Saxen, de Duitse Drakenslachter Siegfried en de duistere Vlad The Impaler, alias Dracula. Hoewel deze legendes totaal verschillend zijn, zijn de manschappen van deze helden grotendeels hetzelfde. (op de kleur van de tenue na)

Gerecycled

De makers hebben dezelfde engine gebruikt als bij Stronghold 2, en deze was toen dit deel uitkwam eigenlijk al aardig gedateerd. Grafisch ziet Stronghold Legends er dan ook niet bijzonder uit. Behalve de engine is ook het geluid gerecycled. Dezelfde deuntjes als die we bij Stronghold 2 horen zijn nu ook weer van de partij. Toegegeven: het is een zeer leuk deuntje wat lang in je hoofd blijft zitten, maar toch was vernieuwing welkom geweest.

Van A naar B

De uitgebreide handleiding wekt het idee op dat er vele mogelijkheden zijn en die zijn er ook waarschijnlijk... in Stronghold 2. Want de missies in Legends houden voornamelijk in: Ga van A naar B en soms terug, en doodt alles wat je tegenkomt. De economie speelt daarin maar een kleine rol. De moeilijkheidsgraad is laag en iedereen zonder tactisch inzicht kan de meeste missies succesvol afronden.

Bloemkolen als manschappen

Omdat de engine gelijk is gebleven is het niet verrassend dat de a.i. hetzelfde is gebleven als bij Stronghold 2. En daar vielen we al over de ongelooflijk matige intelligentie van de manschappen. Dat is dus helaas niet verbeterd. Sterker nog, we denken zelfs dat de mannetjes nóg dommer geworden zijn. Zo wordt je op een gegeven moment gewaarschuwd voor het ontlopen van de Saxen maar deze 'gevaarlijke' barbaren lijken wel doof en blind te zijn! Je komt met een flinke patrouille langs en ze lopen je manschappen straal voorbij. Ook na het opschroeven van de moeilijkheidsgraad blijven de manschappen het IQ houden van een bloemkooltje. Ook je adviseurs lijken ze niet allemaal op een rijtje te hebben. Zo wordt er regelmatig gemeld dat de vijand er aan komt terwijl ze net vertrekken of helemaal niet aanwezig zijn. Of beter nog; net verslagen zijn.

Bugs of features?

Ook heb je natuurlijk de beschikking over helden maar hier heb je maar weinig aan. Alleen al het tempo waarop ze zich voortbewegen is tergend traag, terwijl je manschappen, mits ze niet samenlopen met een held, wel lekker snel doorlopen. Als je de manschappen samen met een held laten lopen, zijn deze net zo traag, maar de animatie van de mannetjes is wel rennend. Dit ziet er dus ook niet uit als je inzoomt. Is dit een bug of een feature? Jij mag het zeggen, maar met name door de traagheid zijn de helden zo goed als onbruikbaar. Ook de gevechten zien er van dichtbij belachelijk uit. Er zijn een paar mannetjes die vechten en de rest staat er maar gewoon wat bij. Ze roken nog net niet een sigaretje. Dit totdat er een dode valt en dan gaat de volgende vechten. Onder epische veldslagen verstaan wij toch wel iets anders.

MinpuntenConclusie
  • Slechte graphics
  • Slechte AI
  • Eentonige missies
  • Alle positieve eigenschappen van Stronghold zijn verdwenen
Stronghold Legends is echt een grote vergissing van Firefly en zelfs hardnekkige Stronghold fans doen er verstandig aan deze titel massaal links te laten liggen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie