abonneren

Star Wars: The Old Republic

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Acht jaar na de Knights of the Old Republic-reeks is het eindelijk zover! We mogen in The Old Republic opnieuw de oude Star Wars wereld in. Ditmaal als mmo, maar wel met een typisch Bioware-sausje.

Bioware heeft voor SWTOR werkelijk alle registers opengetrokken. Het spel bevat maar liefst acht verschillende verhaallijnen (één verhaal per klasse), waarbij elk verhaal volgens Bioware om en nabij de 200 uur gameplay met zich meebrengt. Tel daarbij alle quests die geen deel uitmaken van het verhaal, de professions en natuurlijk het player versus player gedeelte. We kunnen we wel stellen dat The Old Republic immens groot is.

Je begint met het maken van een eigen personage. Kies de kant waar je deel uit van wilt maken: The Republic of The Empire. Daarna maak je de belangrijkste keuze uit het spel. Welke klasse ga je spelen? Je hebt de keuze uit vier klassen per kant. Voor de Republic zijn dat Jedi Knight, Jedi Consular, Trooper en Smuggler. Empire geeft je de keuze uit Sith Marauder, Sith Inquisitor, Bounty Hunter en Imperial Agent. Vervolgens kies je voor een vrouwelijk of een mannelijk personage en kun je zelf het uiterlijk aanpassen. Van een klein lichaamspostuur tot een grote spierbonk, lang blond haar of een kek zwart kapsel, blauwe of groene ogen en ga zo maar door.

Gameplay en quests

De besturing in SWTOR kennen we uit andere mmo's zoals World of Warcraft en Guild Wars. Lopen doe je met de w, a, s, d-toetsen, abilities kies je met 1 t/m 9 (keybinds zijn mogelijk) en rondkijken en interacteren doe je met de muis. Alles reageert lekker snel en we merken bijna geen vertragingen tijdens het spelen. Het questen en levelen is door Bioware ten opzichte van andere mmo's flink op de schop genomen. Je kunt in SWTOR namelijk gewoon de verhaallijn doorlopen en een paar extra missies oppikken om levels hoger te worden en uiteindelijk level 50 te bereiken. Dus niet zoals in veel andere mmo's waar je veelal 30 vijanden hier moet doden en 20 voorwerpen daar moet vinden. De eindeloze 'grind'-missies zijn nog wel aanwezig, maar werken nu net even iets anders. Wanneer je bijvoorbeeld in een bepaald gebied bent vanwege de verhaallijn zal er zo nu en dan een bonusmissie verschijnen zoals "dood 10 vijanden". Dit is dan geheel optioneel om te doen, maar als je het wel doet krijg je direct op de plaats een vervolgmissie en uiteindelijk vaak een minibaas. Je hoeft voor deze missies dus niet speciaal ergens naar toe om de quest te accepteren of in te leveren en ze zijn zeker niet noodzakelijk. Wat een verademing!

Graphics, geluid en sfeer

Grafisch gezien is SWTOR niet oogstrelend mooi, maar zeker ook niet lelijk: vergelijkbaar met het gros van de mmo's. Waarschijnlijk is er een afweging gemaakt tussen de graphics en de benodigde hardware om het voor zoveel mogelijk spelers toch toegankelijk te houden. Gelukkig maakt de sfeer van het spel alles meer dan goed. Vanaf het introfilmpje tot het geluid van lightsabers die tegen elkaar kletteren, is het duidelijk dat Bioware ontzettend goed de sfeer van het Star Wars universum vast heeft weten te leggen. De verschillende planeten en locaties zorgen voor genoeg variatie in omgeving. Maar ook de grote steden waar veel spelers rondlopen, hebben een bepaalde aantrekkingskracht. Daarnaast maken de geluidseffecten, muziek en de voiceacting het Star Wars sfeertje helemaal compleet.

Companions

Een van de betere toevoegingen in SWTOR vinden wij het companion-systeem. Elke speler, ongeacht de klasse, krijgt naarmate het spel vordert een aantal companions tot zijn of haar beschikking. Deze companions bestuur je zelf en dienen als hulpje voor wanneer je solo op avontuur gaat. Companions zijn er alle soorten en smaken, van tank tot healer en van Trooper tot Jedi Knight. Door deze toevoeging kun je dus in je eentje ook de wat pittigere quests doen door bijvoorbeeld je companion te laten tanken terwijl jij hem in leven houdt. Maar companions kunnen nog meer. Zijn je tassen vol? Laat je companion de nutteloze voorwerpen verkopen. Ze kunnen daarnaast ook professions voor je uitvoeren. Je betaalt een handjevol credits en je companion gaat op pad voor enkele minuten. Wanneer hij terugkomt, heeft hij bijvoorbeeld materialen voor je gevonden of voorwerpen gemaakt. Hierdoor kun jij ongestoord verder met het spelen van de hoofdverhaallijn terwijl je companion het vuile werk doet.

Flashpoints

Flashpoints zijn bij SWTOR de dungeons die we uit andere mmo's kennen. Met een groepje van maximaal vier man (of twee tot drie spelers aangevuld met companions) moet je de Flashpoint doorlopen en uiteindelijk de baas verslaan. In deze Flashpoints is dan ook de betere loot te vinden, dus de beste wapens, armor et cetera. Voor een Flashpoint heb je een bepaalde setup nodig van personages. Zo heb je iemand nodig die de klappen opvangt (tank), characters die schade doen (dps) en iemand om het groepje tijdens het gevecht in leven te houden (healer). Het is dus ook mogelijk om met slechts twee spelers en hun companions een Flashpoint te doen, maar eerlijk gezegd is dit niet verstandig. Companions zijn gewoonweg niet zo goed als spelers en een Flashpoint kan dan behoorlijk frustrerend worden.

De Flashpoints en met name de eindbazen zijn lekker uitdagend en duren niet al te lang. Ideaal voor als je even een uurtje wilt spelen bijvoorbeeld. Een Flashpoint met vrienden spelen is erg interessant, omdat elke speler in conversaties een antwoord mag geven. Na het kiezen van een antwoord krijgt elke speler een willekeurig cijfer toegewezen alsof er met een dobbelsteen gegooid wordt en de hoogste 'roll' is dan ook de keuze van de groep. Op deze manier krijg je vaak verrassende conversaties, zeker wanneer jij een goedzak speelt en iemand anders een snoodaard.

PVP

Wanneer je het questen of de Flashpoints even zat bent en je graag je vaardigheden op andere spelers wilt uitleven, kun je meedoen aan de zogenaamde Warzones. Altijd en overal kun je in de queue (wachtrij) gaan staan om mee te doen. In deze afgebakende pvp gebieden nemen 16 spelers in twee teams van 8 het tegen elkaar op. Er zijn drie verschillende Warzones, namelijk Huttbal (een soort capture the flag modus), Voidstar (een Rush-mode waarbij je een weg moet banen naar het eindpunt) en Alderaan, een conquest Warzone waarbij je bepaalde plekken moet pakken en verdedingen. We hopen dat Bioware nog meer plannen voor pvp heeft, want het is erg leuk om met (on)bekenden samen te strijden tegen andere spelers en vooral als er ook daadwerkelijk als een team gespeeld wordt.

De combat loopt erg soepel, gaat lekker snel en we vinden het erg prettig dat je nooit compleet kansloos bent in een 1 tegen 1 gevecht. Er zijn namelijk geen level brackets van bijvoorbeeld level 10-19, 20-29 et cetera, maar spelers worden allemaal naar hetzelfde niveau getild. Een level 10 heeft in een Warzone dus evenveel levenspunten (maar veel minder skills en abilities) als een level 20 en kan het gevecht ook winnen.

 

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • story-based mmo
  • companion-systeem
  • snelle en soepele combat
  • bugs & glitches (niet cruciaal, soms wel irritant)
Bioware heeft met The Old Republic een prima mmo neergezet waar spelers zeeën van tijd in kunnen steken. De verhaallijnen zorgen voor een frisse en interessante manier van levelen en met de toevoeging van companions kunnen spelers ook in hun eentje pittige quests doen. De Flashpoints zijn lekker uitdagend en vanwege de voorgeschotelde morele keuzes erg leuk om met vrienden te doen. Bovendien zijn we behoorlijk onder de indruk van het (momenteel nog wel beperkte) pvp-gedeelte dat verrassend soepel werkt en zeer vermakelijk is. We hopen natuurlijk wel dat Bioware genoeg content blijft produceren en bugs blijft fixen om deze mmo langdurig interessant te houden.

 

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Laatste reactie