Star Wars: Republic Commando is opnieuw een poging van LucasArts om de Star Wars-licentie tot het gaatje uit te melken.

Het zijn barre tijden voor LucasArts. Vroeger stond het bedrijf bekend om zijn uitstekende en soms grensverleggende adventure-games, met titels als Sam & Max, Monkey Island en Full Throttle, maar sinds ze zich bijna geheel op de Star Wars-licentie hebben gestort zijn er meer flops dan successen. Het is een teken aan de wand dat de bestverkopende titel van de afgelopen tijd van LucasArts de niet-Star Wars-game Mercenaries is. Van de vele Star Wars-games is alleen de Knights of the Old Republic-serie een groot succes, en het is waarschijnlijk niet toevallig dat dit spel niets te maken heeft met de officiële Star Wars-films. En laten we maar niet beginnen over het debacle dat Star Wars: Galaxies is. Persoonlijk vonden we Star Wars: Battlefront een leuk spel, hoewel de multiplayer-modus (waar de meeste spelers het spel voor kochten) ernstig te wensen over liet, maar dat spel was ook geen commercieel succes voor George Lucas. Heeft LucasArts met Star Wars: Republic Commando (SW:RC) wel weer een dijk van een Star Wars spel ontwikkeld? Ja en nee.

Star Wars gevoel

De verhaallijn in het kort: in SW:RC sta je aan het hoofd van het elite Delta-team bestaande uit drie Republic Commandos. Republic Commandos zijn de elite onder de Clone Troopers. Het neusje van de zalm, gecreëerd als een sterke, goedgetrainde en uiterst gespecialiseerde gevechtseenheid om geheime operaties tot een goed einde te brengen. Het prettige aan SW: Battlefront was de onmiddellijke herkenbaarheid. De speler vecht op herkenbare werelden als Bespin, Hoth, Tatooine en Naboo tegen bekende tegenstanders zoals stormtroopers, federation droids of rebellen. Vanaf het moment dat het spel is opgestart en je de klanken hoort van de Star Wars-soundtrack, zit een Star Wars-fan meteen in het spel. Dit is bij SW: RC niet het geval.
Het spel speelt zich af tussen Star Wars: Episode I The Phantom Menace en Star Wars: Episode II Attack of the Clones en je vecht onder andere op Geonosis, Wookiee thuisplaneet Kashyyyk, een Separatisten Core Ship, en een gehavend Republic Assault Ship. Je vecht tegen vijanden als Super Battle Droids, Droidekas, Geonosian Drones, Trandoshan Scavenger Droids en Trandoshan Mercenaries (een soort Predators die op Wookiees jagen in plaats van Aliens); minder bekende of geliefde tegenstanders uit de films. Je krijgt het gevoel dat de kern van het spel (een elite-eenheid tegen slechteriken) zonder veel problemen overgezet kan worden naar een hedendaagse Afghanistan-setting of een standaard Science Fiction-setting. Het voelt gewoon niet aan als Star Wars. Het feit dat je een kloon speelt helpt ook niet echt om je te identificeren met de hoofdpersoon. Wat wel leuk is voor de Star Wars-fan is dat je in het spel moet vechten tegen de bodyguards van de slechterik uit Episode III, Generaal Grievous, de leider van het Separatistenleger.
Maar zoals we allemaal wel weten is de verhaallijn ook niet echt belangrijk voor een fps. Het gaat om graphics, level-design, guns, AI en tactieken.

Graphics & Level-design

: Republic Commando is gebouwd op een verbeterde versie van de geroemde Unreal engine en ziet er daarom zeer mooi uit. Het spel speelt vloeiend, ook op minder krachtige machines, en in multiplayer-modus is er haast geen lag. De verschillende levels zijn goed ontworpen. Op sommige momenten moet de speler tactisch te werk gaan en is het niet te doen om al schietend het einde van het level te halen. Een praktijkvoorbeeld: aan het begin van een bepaald level stap je uit een lift en zie je een paar droids voorbij rennen. Wanneer je op de droids schiet verschijnt er plotseling een heel detachement droids voor je neus en moet je er helemaal in je uppie tegen vechten. Maar als je ze voorbij laat rennen worden ze het slachtoffer van een 'bedrijfsongelukje ' wanneer een 'scripted event' een groot object van het plafond laat vallen. Dit object plet bijna het hele detachement waardoor je alleen maar hoeft te vechten tegen de paar droids die het overleefd hebben.
Je hebt een beperkte hoeveelheid wapens, eigenlijk maar eentje. Deze kun je wel uitbreiden met allerlei leuke dingen waardoor het geweer kan dienen als een assault rifle, sniper rifle of een granaatwerper. Hierdoor voelt het niet als een beperking.
De AI is erg goed. Je teamleden zijn intelligent en kunnen ieder afzonderlijk hun mannetje staan. Ze zijn zelfs zo slim dat ze door blijven vechten wanneer je gewond en hulpeloos op de grond ligt, en je weer beter maken zo gauw ze daar de tijd voor hebben.

Tactieken

Wat het spelen met een team anders maakt in Star Wars: Republic Commando is het 'One Touch Squad Control' systeem waardoor je het hele team in actie kan laten komen met een enkele druk op de 'F'-knop. Dit zorgt er wel voor dat er niet echt een strategische uitdaging in het spel zit, omdat je team alleen in actie komt wanneer het spel dat aangeeft. Voor de rest gaan je teamleden op de automatische piloot en is het killen wat de klok slaat.
ConclusieSW: RC is een goed en uitdagend spel met alles wat een fps nodig heeft: mooie graphics, uitdagende levels, intelligente AI en goede multiplayer-mogelijkheden. Het spel ademt jammer genoeg niet de sfeer uit van de bekende Star Wars-films en de vooruitblik naar Episode III is niet genoeg om SW: RC een essentiële aankoop te maken.UitgeverLucasArtsOntwikkelaarLucasArtsBesturingssysteem (min. benodigd)Windows 98/SEProcessor snelheid (min. benodigd)1,0GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)256Grafische kaart (minimaal benodigd)64MB

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten