De game-community heeft er lang op moeten wachten, maar eindelijk is het zover. S.T.A.L.K.E.R. ligt in de winkels en eindelijk kunnen we zien of de game het jarenlange wachten en de hype waard was.

Het verhaal

S.T.A.L.K.E.R. is gebaseerd op het boek 'Roadside Picnic' van Arkady en Boris Strugatsky. Op 26 april 1986 werd de wereld opgeschrikt door de ergste nucleaire ramp ooit. Reactor 4 van de kerncentrale in Tsjernobyl explodeerde en enorme wolken radioactief materiaal kwamen daarbij vrij. Na enige vertraging stelden de Russische autoriteiten een verboden zone in van 30 kilometer rondom de kerncentrale. Zover het waargebeurde verhaal.

In S.T.A.L.K.E.R. gebeuren er in 2006 opnieuw explosies in de kerncentrale waardoor al het leven in de wijde omgeving wordt uitgeroeid. De grenzen van 'de Zone' schuiven nog verder op en er druppelen bij de Russische autoriteiten berichten binnen over vreemde wezens, dodelijke straling en een merkwaardige soort energie rondom de centrale.

Inmiddels is het 2012. Premiejagers en huurlingen trekken de Zone in, aangetrokken door verhalen over vreemde voorwerpen met een abnormaal energieniveau. De objecten brengen op de zwarte markt hoge prijzen op. Andere avonturiers gaan op zoek naar de geheimen van de Zone. Anderen worden aangetrokken door de onuitsprekelijke verlatenheid van het terrein. Al deze criminelen, huurlingen en avonturiers worden door de autoriteiten S.T.A.L.K.E.R.s genoemd. In de game speel je zo’n S.T.A.L.K.E.R. en moet je vechten om te overleven en achter de geheimen proberen te komen van het duistere verleden en de onzekere toekomst van Tsjernobyl.

De Gamewereld

S.T.A.L.K.E.R. speelt zich af in een non-lineaire omgeving in de trant van games als Oblivion, Grand Theft Auto en Mercenaries. Dit betekent dat je overal kan gaan en staan en niet een verplichte verhaallijn moet volgen. Maar anders dan bij een game als Oblivion kent S.T.A.L.K.E.R. aparte zones die een beetje als aparte levels werken. De game heeft ook roleplay-trekjes waardoor het lijkt op games als System Shock of Deus Ex.

Nieuw AI-systeem

S.T.A.L.K.E.R. wordt aangedreven door het nieuwe ‘A-life’-systeem. Alle computergestuurde karakters reageren op een dynamische manier op hun omgeving. Ze hebben ‘eigen levens’ – een eigen ecologie - waardoor ze zonder inmenging van de speler zelfstandig leven en rondlopen in de wereld. De game maakt gebruik van een dynamisch X-Ray dag/nacht- en klimaatsysteem waardoor de gamewereld reageert op of het dag of nacht is en wat voor weer het is.

De AI van de tegenstanders is niet beter of slechter dan soortgelijke games, maar… anders. Soms doen de tegenstanders dingen die op het eerste gezicht dom lijken, maar nog steeds weten ze je dan in moeilijke situaties te krijgen. Loslopende, gemuteerde honden jagen in roedels en vallen je van meerdere kanten aan. Net als in het echt kun je de honden wegjagen met harde knallen door bijvoorbeeld in de lucht te schieten. Menselijke tegenstanders kun je in verwarring brengen door op afstand om ze heen te lopen. Houd er rekening mee dat je tegenstanders ook rondlopen en actief zijn. In een FPS-game als F.E.A.R. kun je tegenstanders vastpinnen door op ze te schieten. Het duurt even voordat ze dan weer tevoorschijn durven komen. In S.T.A.L.K.E.R. bewegen je tegenstanders zodra je stopt met schieten, bijvoorbeeld om je wapen te herladen. En je wapens herladen doe je vaak. Bijna alle goederen zijn schaars. Je moet dus zuinig zijn op kogels en medikits (verbanddozen). Spullen hebben ook een gewicht en wanneer je te veel spullen meesjouwt, word je sneller moe en kan je soms zelfs helemaal niet meer vooruitkomen.

Dodelijk

S.T.A.L.K.E.R. is het soort FPS-game waarbij je ervan uit moet gaan dat je vaak dood gaat. De eerste wapens die je krijgt zijn zwak en de kleinste fout die je maakt in je gevecht kan je einde betekenen. De tegenstanders zijn intelligent en ze weten goed hoe ze met hun wapens en hun omgeving om moeten gaan. Overleven wordt iets makkelijker wanneer je de eerste tegenstanders hebt omgebracht en wat sterkere wapens en een aantal verbanddozen hebt bemachtigd. Maar een zwakke bandiet bewapend met een mitrailleur kan je op korte afstand nog steeds in enkele seconden naar het openingsscherm van de game sturen.

Eng

S.T.A.L.K.E.R. is een griezelig spel. Zittend in een hoek in een donkere gang, met nog maar een paar kogels in je geweer en dan uit een donkere zijgang een ijselijke brul horen waar je nekharen recht van overeind gaan staan, is een veel voorkomende situatie in de game. En in deze situaties laat de game zien waar al de hype en het jarenlange wachten voor nodig was.

Realistisch

S.T.A.L.K.E.R. is een realistische game. Misschien niet zo realistisch als een soldiersim als Armed Assault, maar de ontwikkelaars hebben wel rekening gehouden met ballistische modellen. Een kogel daalt na een bepaalde afstand in de lucht te hebben afgelegd, wapens kunnen stuk gaan, je kan doodbloeden wanneer je gewond raakt en je kan stralingsvergiftiging oplopen.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Non-lineaire omgeving

  • 'A Life'-systeem

  • Realistisch

  • Spannend

  • Verouderde graphics

  • Moeilijk

S.T.A.L.K.E.R. was het wachten meer dan waard. De graphics zijn misschien wat verouderd maar ze zien er nog steeds goed uit. De open wereld, de spannende missies en de lekker griezelige sfeer zorgen ervoor dat je helemaal kan opgaan in de game. Een zeer goede mix van RPG en FPS.

9,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten