Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Space Siege

Ontwikkelaar Gas Powered Games heeft een indrukwekkende reputatie. Het was verantwoordelijk voor titels als Total Annihilation, de Dungeon Siege reeks en Supreme Commander. Nu is het de beurt aan Space Siege.

In Space Siege is het eenzaam. Jij bent een van de laatste overlevenden op een enorme ruimteschip dat belaagd wordt door een buitenaards ras genaamde de Kerak. Hulp vind je in de vorm van een trouwe droid die aan je zijde knokt en hoe meer vijanden je uitschakelt, hoe sneller jezelf kunt upgraden. Dat upgraden doe je middels twee tech trees: combat en engineering. Het is nogal een simpele opzet van een ontwikkelaar die met Dungeon Siege het RPG genre opnieuw op de kaart zette en tegelijkertijd een ode aan Diablo bracht. Dat was toen, maar Space Siege voelt als een stap terug. Het is dan ook echt een actie-RPG waarbij je feitelijk niets meer doet dan op je vijanden schieten, jezelf upgraden, opnieuw op vijanden schieten en ga zo maar door. Zo krijg je steeds sterkere wapens die kleurrijke lasers uitspugen en kun je tevens je trouwe robot sidekick uitdossen met betere vaardigheden.

Menselijkheid opgeven

Een op papier aardig uitgangspunt wordt sfeerloos verbeeld. Het ruimteschip voelt ongeïnspireerd ontworpen. Je ploegt je een weg door lege gangen met steeds dezelfde tonnetjes explosief materiaal, stalen deuren en ijzeren trappen. Hierdoor voelt alsof je in cirkels loopt. Iets meer variatie had absoluut geen kwaad gekund. Neem daarbij het feit dat de AI van de tegenpartij je het nooit echt moeilijk maakt en je alter ego een flinke dosis persoonlijkheid mist. Hierdoor word je nooit echt opgezogen door de game. Ook het al dan niet kiezen van cyborg onderdelen, waardoor je langzaam je menselijkheid opgeeft en verandert in een robot, heeft geen enkele consequentie op het verhaal of de uitkomst. De implantaten zelf spreken af en toe wel tot de verbeelding maar al met al vinden we dit een gemiste kans.

Waar is de hand van Taylor?

Space Siege is de minste game die Gas Powered Games tot nu heeft uitgebracht. Het mist inspiratie, een ziel en prikkelende ideeën. En dat is hoogst eigenaardig. Op het hoesje prijkt trots de naam van de grote man van de ontwikkelstudio; Chris Taylor. Maar het lijkt ons sterk dat hij zich met dit project heeft bemoeid. Taylor is waarschijnlijk zo druk bezig met het aankomende Demigod dat hij dit tussendoortje heef gelaten voor wat het is. Space Siege lijkt wel een zijproject dat door stagiaires is gemaakt. En dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • hack 'n slash rpg in de ruimte
  • inspiratieloos
  • standaard
  • niet verniewend
  • geen variatie
Space Siege is teleurstellend. Van een ontwikkelaar als Gas Powered Games mogen we meer verwachten. Nu is het spel alleen aan te raden voor spelers die perse een versimpelde Dungeon Siege in de ruimte willen spelen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie