Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Sony wil softwarepiraterij tegengaan door analyse laadtijden

Sony heeft een patent aangevraagd op een techniek om softwarepiraterij tegen te gaan. Deze techniek gebruikt de laadtijd van een game om te berekenen of de software legaal is of niet. Het is niet bekend of deze techniek wordt toegepast bij de PlayStation 4.

Sony heeft de techniek al in 2011 bedacht, maar deze werd afgelopen week pas openbaar gemaakt door de Amerikaanse US Patent and Trademark Office. Een apparaat dat gebruikmaakt van deze techniek is in staat om een game te valideren op basis van de tijd die het kost om de game in het systeem te laden. Deze laadtijd wordt vergeleken met die van het origineel. Als een game niet binnen een bepaalde tijd laadt, dan wordt deze geblokkeerd en kan de gebruiker naar de content fluiten.

Als Sony dit eenvoudige idee zou invoeren dan zal het voor softwarepiraten nog een flinke kluif zijn om de gekraakte software even groot te maken als de originele versie. De tijdfactor zou het ook eenvoudiger maken om het overzetten naar andere opslagmedia aan banden te leggen.

Haken en ogen
Aan deze methode kleven echter nog wel wat haken en ogen, meldt TechEye. De ene hard drive werkt mogelijk sneller dan de andere, bijvoorbeeld als de hard drive van de PlayStation wordt vervangen door een snellere solid state drive. Volgens het patent wordt dit opgelost door de laadtijden voor ieder type drive mee te nemen. Vervolgens wordt de laadtijd van de game vergeleken met de benchmark van het type opslagmedium dat de gamer gebruikt. Het succes van deze DRM-methode is daarbij afhankelijk van of Sony de hardwaredatabase up to date houdt.

Een ander probleem waarmee Sony te kampen zou krijgen is het feit dat beschadigde blu-ray disks langzamere laadtijden hebben. Een krasje op de schijf zou in dit geval kunnen betekenen dat een legale game niet als legaal wordt bestempeld. Daarnaast kan het zijn dat de blu-ray speler zelf roet in het eten kan gooien omdat de laser verouderd is en minder snelle leestijden veroorzaakt.

 

Geschreven door: Ruud de op

Category: Nieuws, Games

Tags: games, drm, softwarepiraterij

Nieuws headlines

Laatste reactie