De oudgedienden onder de gamers kennen vast nog wel de game Sin. Sin maakte vooral naam door op de eerste dag al een patch uit te brengen van wel 20 MB. En destijds - 1998 - was dat monsterlijk veel voor een patch. Toch was Sin zeker geen slecht spel voor die tijd. De pech was alleen dat hij tegelijk met Half Life gelanceerd werd - en daar was Sin niet tegen opgewassen.

Sin krijgt nu echter een herkansing en gebruikt daarbij de hulp van - jawel - de makers van Half Life 2. Deze nieuwe versie van Sin draait namelijk op dezelfde engine en is niet alleen in de winkel verkrijgbaar, maar ook via Steam. De prijs is zacht.

De eerste

Net als bij Half Life 2 werkt Sin met episodes. Om de zoveel tijd verschijnt er een nieuwe episode die het verhaal verder vertelt. Je zou het kunnen zien als een soort comic waarvan je elke maand een volgend deel moet kopen. Sin - Emergence is het eerste deel in de serie.

Het verhaal

Je speelt John Blade, een stoere agent die zijn leven heeft gewijd aan het bestrijden van criminaliteit in de futuristische stad Freeport. Aan het begin van het spel ben je vastgeketend aan een operatietafel terwijl slechterikken Elexis Sinclaire (in het kort Sin) en haar handlanger Radek je een smerig chemisch goedje inspuiten. In deze scène gebruiken Sin’s borsten uitgebreid de Half Life 2 physics engine tot op het belachelijke toe. Gelukkig word je gered door je partner Jessica, een meisje dat waarschijnlijk mee wil doen aan de Miss Joanna Dark-verkiezingen, aangezien ze wel erg veel lijkt op de heldin uit het spel Perfect Dark Zero. Desalniettemin redt ze je uit je benarde situatie en slaagt ze erin Radek te voorzien van een zender waardoor de jacht op de handlanger geopend is. Al snel krijg je een wapen in de hand en is het tijd om flink wat frustraties van je af te schieten.

Weinig wapens en geen multiplay

Sin Episode 1 is geen groot spel. Een ervaren schutter zal het spel in zo'n vijf uur uitspelen. Een ander nadeel van deze beperkte grootte is dat je weinig verschillende wapens hebt: je hebt een handgun, een shotgun en een submachinegun. Voor een fps is dat wat aan de karige kant. Wel heeft elk wapen een secundaire vuurfunctie. Zo kun je met de handgun ook kleine raketjes afschieten. Ook is het mogelijk met je wapen in de hand flinke meppen uit te delen, maar dat gaat wel wat traag. Hiermee kun je ruiten inslaan en zo een kamer binnenkruipen. Opvallend is dat er in deze game geen multiplayer optie zit, terwijl dat toch wel standaard is bij een fps. Zelfs het originele Sin heeft een multiplayer-optie. Voor toffe multi-player actie zit je waarschijnlijk beter bij Half Life 2. Laten we eerlijk zijn: hoe spannend kan een multiplayergame zijn met drie verschillende wapens en een engine die al lang en breed bekend is bij het gamepubliek? Ondanks dat is er wel een multiplayer versie aangekondigd die binnenkort gratis bij Steam te downloaden is.

Knallen in de Arena

Het is weliswaar geen multiplayer, maar een andere leuke optie in het spel is de Arena. Hierin moet je het zo lang mogelijk uithouden en een zo hoog mogelijke score krijgen door zoveel mogelijk kills te maken. Grappig is dat de moeilijkheidsgraad zich in dit spel dynamisch aanpast aan jouw prestaties. Zo vind je als het slecht gaat net wat meer health bonussen om jezelf weer op te krikken. Waarschijnlijk wordt de binnenkort verkrijgbare multiplay variant gewoon gespeeld in deze Arena modus.

Graphics en sfeer

Grafisch ziet het spel er prima uit. Toch lijkt het wel erg sterk op Half Life 2 en lijkt de game qua sfeer ook niet echt op gang te komen. John Blade is een zwijgzame jongen geworden die nog slechts noodzakelijke dingen zegt. Dat is anders in het origineel, dat overigens is meegeleverd, waar John nog wel eens een bijdehante opmerking maakt bij het schieten.

In tegenstanders is er net zo veel variatie als in de wapens die je hanteert. Meer dan drie verschillende vijanden zul je niet tegenkomen en in het begin ben je voor je gevoel continue in gevecht met dezelfde tegenstander. Deze knakker is ook niet erg slim en rent alleen heen en weer en springt zo nu en dan weg, omdat dit moet van zijn script. Maar je zult hem niet betrappen op slimme tactieken of verrassende moves. Hij komt niet verder dan heen en weer lopen, wat schieten, af en toe een handgranaatje en als je te dichtbij komt een kopstoot. Dat laatste probleem is overigens met een headshot prima te verhelpen. Later in het spel wordt de standaard knakker door een sterkere vijand vervangen die je het leven behoorlijk zuur kan maken. Hij schiet namelijk sneller en harder dan jij. Maar ook van deze vijand hoef je geen tactieken te verwachten.

Hoewel deze game draait op de Half Life 2 engine is er weinig - of beter gezegd niets - gedaan om de engine uit te buiten voor deze game. Het is allemaal vrij standaard. Alleen het verhaal zou sommige gamers misschien nog weten te boeien, maar ook dat hebben we al eens eerder gezien.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Half Life 2 Engine

  • Goede physics

  • Goedkoop

  • Slechts drie verschillende wapens

  • Matige ai

  • Kort

  • Niets vernieuwends

Sin Episode 1 - Emergence is zeker geen slecht spel. Het is alleen meer van hetzelfde en het is allemaal al eens gedaan. Sin doet zijn kunstje, maar meer ook niet. Verwacht geen vernieuwing of diepgang. Hardcore Half Life 2 fans die snakken naar een nieuw singleplayer-avontuur omdat ze alles van Half Life 2 al uitgespeeld hebben, zullen nog wel aardigheid in Sin kunnen hebben, maar behoor je niet tot die categorie, dan is er beter te krijgen.

6,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten