Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Shadowrun

De game Shadowrun is gebaseerd op het gelijknamige rollenspel van gamesuitgeverij Fasa Studio. Over het originele rollenspel en de conversie daarvan naar een videogame kunnen we kort zijn aangezien Microsoft alleen de rassen en de naam heeft overgenomen om er een first-person-shooter (FPS) van te maken.

Ook over het achtergrondverhaal van Shadowrun kunnen we kort zijn. De game speelt zich af in 2031. Twee organisaties vechten een oorlog uit om de controle te krijgen over een magische kracht die recentelijk is ontdekt. Het megabedrijf RNA Global wil de magische kracht bezitten, The Lineage – een 5000-jaar oud geheim genootschap – wil de mysterieuze kracht beschermen.

De game

In Shadowrun kun je met maximaal zestien spelers (acht tegen acht) tegen elkaar vechten. De game wordt gespeeld over meerdere rondes. Gedurende de eerste 30 seconden van een ronde kun je wapens, spullen en magie kopen. Geld verdien je door rondes te winnen en door bepaalde acties te doen, bijvoorbeeld een tegenstander doodmaken, een magisch object meenemen en je teamgenoten helpen door ze bijvoorbeeld te helen. Spelers in het verliezende team krijgen ook geld, maar lang niet zoveel als de spelers in het winnende team. Een team wint wanneer het als eerste zes rondes heeft gewonnen. Rondes duren vier minuten met een mogelijke verlenging van een minuut. Hoe is een ronde moet winnen, ligt aan het speltype dat je hebt gekozen.

Speltypes

Shadowrun heeft de volgende speltypes: ‘Raid’, ‘Extraction’ en ‘Attrition’. In ‘Raid’ moeten een team een magisch object vinden en terugbrengen naar een ophaalplek. Het andere team moet ervoor zorgen dat dit niet gebeurt. In ‘Extraction’ moeten beide teams proberen om een magisch object te vinden en terug te brengen naar een ophaalplek. ‘Attrition’ is gewoon de standaard ‘deathmatch’ waar je zoveel mogelijk tegenstanders moet afknallen. Er is in dit speltype echter geen ‘respawning’, dus dood is dood. Alleen een teamgenoot kan je uit de dood terughalen.

Magie en Technologie

Het unieke aan Shadowrun is dat het een FPS is die wapens, technologie en magie combineert. Behalve iemand een kogel door zijn hoofd te jagen, kun je bijvoorbeeld ook een demon oproepen en op je vijanden af sturen, een teamgenoot magisch helen, weg teleporteren of een krachtige wind oproepen die de vijanden wegblaast.

Verschillende rassen

In Shadowrun kun je kiezen uit verschillende rassen die lijken op de SF-varianten van bekende rassen uit Fantasy-games. Je kan een mens spelen, een elf, een trol of een dwerg. Elk ras heeft een aantal voor- en nadelen. De mens is veelzijdig en begint met veel geld, de Elf is zwak maar goed in magie en snel, de Trol is sterk maar langzaam en de dwerg kan de magische energie uit zijn omgeving gebruiken maar hij is ook langzaam.

Windows-gamers versus Xbox-gamers

In Shadowrun is er niet de mogelijkheid om als een enkele speler een aantal missies te doen. Je kan de game alleen in ‘multiplayer’ spelen. Er is wel de mogelijkheid om in je eentje een aantal trainingsmissies te doen, maar wanneer je de game echt wil spelen moet je inloggen op het Windows Live Games-netwerk en tegen echte tegenstanders vechten, of met echte teamgenoten vechten tegen bots.

In Shadowrun kunnen voor de eerste keer Windows Vista-gamers en Xbox 360-gamers het tegen elkaar opnemen. Eindelijk kan er in de praktijk bewezen worden wat beter is; de console-controller of de combinate muis-toetsenbord.

Teamplay

Door het grote aantal combinaties die er te maken zijn met wapens, technologie, magie en aangeleerde vaardigheden (skills) biedt Shadowrun de mogelijkheid om veel verschillende karakters te maken. Hierdoor wordt teamplay erg belangrijk. Je moet als team zowel bedacht zijn op snipers die je vanaf een hogere plek kunnen neerknallen, als tegenstanders die achter je kunnen teleporteren en een demon in je nek gooien. Gamers kunnen vechtmonsters maken, maar ook karakters die vooral op de achtergrond actief zijn door bijvoorbeeld gewonde tegenstanders te helen of snel door muren heen te lopen om het magische object weg te graaien.

Problemen

Niet alles is rozegeur en wodkalime in Shadowrun. Het vinden van teams op de beschikbare servers duurt lang. De game heeft ook behoorlijk wat ‘lag’, misschien omdat er nog niet genoeg servers actief zijn. Het is ook jammer dat Shadowrun geen single-player campagne heeft. Het aantal skins van de teamleden is beperkt waardoor het soms lijkt of er allemaal twee- en drielingen met en tegen elkaar vechten. Shadowrun biedt ook te weing maps om op te vechten. Shadowrun biedt de gamer ook te weinig keuzemogelijkheden qua wapens, maar door de combinatie met magie en technologische gadgets is dit gebrek niet zo erg.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Combineerd technologie en magie
  • Promoot teamplay
  • Windows-gamers versus Xbox-gamers
  • Weinig skins en maps
  • Geen single-player campagne
  • Veel lag op de servers
Shadowrun is een goede FPS-game die een aantal leuke innovaties introduceert. De integratie van technologie en magie biedt nieuwe mogelijkheden om je tegenstanders te verslaan. De game promoot goede, coöperatieve teamplay. De gameplay is snel en gewelddadig, maar zeer leuk. Jammer is het kleine aantal maps, wapens en skins. Ook het ontbreken van een single-player campagne is een groot minpunt.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie