Na de redelijk succesvolle remake van Settlers 2, The Anniversary Edition, is het nu tijd voor een echt vervolg. We zijn inmiddels aanbeland bij deel zes van The Settlers serie, genaamd Rise of an Empire.

Superkleurrijk

Het eerst wat positief opvalt zijn de kleurrijke graphics. Settlers 6 is ongetwijfeld de mooiste versie van de reeks en de game ondersteunt dan ook alle moderne technologieën inclusief breedbeeldresoluties. Alle vier de jaargetijden zijn in het spel geïmplementeerd en de verschillende kaarten in het spel hebben ook verschillende klimaten. Zo kan het geregeld gaan regenen, sneeuwen, maar kan ook de zon prachtig schitteren in het water. De muziek, geluidseffecten en de algehele sfeer zijn prima verwerkt in het spel. Nee, aan presentatie en sfeer ontbreekt het Settlers 6 niet.

Bekend principe

Het principe van The Settlers zal bij de meeste gamers wel bekend zijn. Het is de bedoeling een rijk op te bouwen en dit doe je met behulp van je Settlers. Er zijn grondstoffen op het land te vinden zoals bijvoorbeeld hout, graan, vis, vlees, erts en ijzer. Met deze basale grondstoffen kan weer voedsel, kleding en andere benodigdheden voor de Settlers gemaakt worden. Je 'ridder' is de bestuurder van je land en om hem meer mogelijkheden te geven, zoals bijvoorbeeld een leger opzetten en aansturen, moet je hem in rang verhogen. Dit kun je alleen doen wanneer bepaald doelen bereikt zijn. Denk aan een hoeveelheid Settlers, een hoeveelheid producten en een opgewaardeerd (verbeterd) kasteel. In een oproepbaar venster kun je overzichtelijk zien wat je moet doen voor de volgende promotie en wat deze oplevert. Overigens kun je uit verschillende ridders kiezen met ieder zijn eigen speciale eigenschappen. Een leuk element van de Settlers reeks is dat alle mannetjes allemaal braaf aan het werk zij en dat je op ze in kan zoomen en volgen.

Niet meer dan één storehouse per klant

De besturing van het spel verloopt op zich prima en soepel maar de intuïviteit van de interface laat te wensen over. Zo wordt in de tutorial niet alle zaken en mogelijkheden behandeld van het spel waardoor je de handleiding zal moeten doorbladeren.
Ook kun je maar één storehouse hebben per potje. Deze komt vrij snel vol te zitten met allerlei goederen die je Settlers hebben geproduceerd. Op zich logisch, maar je Storehouse zit al vrij snel te vol met goederen waarvan je er niet zoveel van nodig hebt. Gelukkig kun je de productie van de diverse goederen stopzetten. Echter is deze optie niet snel gemakkelijk te vinden. Een attente lezer heeft ons geattendeerd hier op, maar op eigen kracht hadden we deze optie niet gevonden.

Da’s pech, buitenpost weg!

In Settlers 6 zijn de kaarten opgedeeld in gebieden. Al deze gebieden kunnen, als ze nog niet geclaimd zijn, geannexeerd worden door een buitenpost te bouwen in dat gebied. Pas als je dat gedaan hebt, kun je andere gebouwen plaatsen in dat gebied en kunnen Settlers gebruik maken van de grondstoffen in dat gebied. Dit lijkt op zich logisch, maar het wordt overdreven wanneer een visser geen vis kan vinden omdat het meertje waaraan zijn vissershuisje staat in jouw gebied staat en het direct aangrenzende meer in een nog niet geclaimd gebied zit. Settlers 6 kun je ook online of in een netwerk met meerdere spelers spelen. Wanneer jij een gebied wil annexeren wat toebehoort aan iemand anders, is het enige wat je hoeft te doen de buitenpost te veroveren. Wanneer deze veroverd is, zullen spontaan alle gebouwen van de tegenstander instorten en is het gebied weer helemaal kaal. Behalve onlogisch is het ook nog eens een keer onhandig. Wil jij als veroveraar niet de huizen inpikken van de tegenstander? Een vreemde keuze van de makers.

Omslachtige gevechten

Bij de Settlers games heeft het bouwen van een rijk altijd centraal gestaan. Sinds deel vijf - The heritage of kings - spelen gevechten een wat grotere rol in de games. Deze traditie is voortgezet in deel zes, maar ook hier zijn de gevechten maar matig uitgewerkt. De gevechten zijn vrij simpel en je kunt weinig tactiek toepassen. Verder hebben de makers enig realisme willen inbouwen door de soldaten beperkte ammunitie mee te geven, maar dit werkt eerder omslachtig. Je soldaten zijn zonder ammunitie namelijk zo goed als zinloos, en voordat zij nieuwe ammunitie hebben gehaald bij de buitenpost is de schade die zij hebben aangericht door de tegenstander alweer hersteld. Verder zijn de reacties van de Settlers van de tegenstanders bijzonder onlogisch. Ze doen gewoon hun werk alsof er niets aan de hand is en je kan met jouw soldaten ook geen Settlers aanvallen. Erg onhandig, want zo kun je dus niet voorkomen dat vijandelijke Settlers hun gebouwen herstellen voordat je mannen terugkomen met nieuwe ammunitie. Ondanks de omslachtige gevechten is de moeilijkheidsgraad van Settlers 6 niet hoog. Je tegenstand is eerder vervelend dan moeilijk.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • grafisch mooi

  • Nederlandse schermteksten en ondertitels

  • verschillende leiders met diverse eigenschappen

  • weinig diepgang

  • niet intuïtief

  • gevechten zijn omslachtig

  • simpel

De gameplay van Settlers 6 is niet baanbrekend. Men heeft niet goed nagedacht over de structuur in het spel en daardoor is het spel op sommige punten wat omslachtig om te spelen. Settlers fans die de serie goed kennen en weten waar ze mee bezig zijn zullen waarschijnlijk veel meer genieten van het spel met zijn vernieuwde graphics. Wij waren van de vorige delen destijds meer onder de indruk.

7,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten