Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

SBK 09

Race spellen die zich richten op vierwielige voertuigen zijn doorgaans een stuk populairder onder gamers met benzine in de aderen dan motorrace-spellen. Milestone, de ontwikkelaar van SBK, richt zich toch op de liefhebbers van tweewielige racemonsters; een nichemarkt. De geheel opnieuw ontwikkelde 2009-versie van dit pittige spel moet echter ook de fan van arcade-racing bekoren.
Toch blijft het een lastige racegame, zo ontdekken wij.

Als we het spel opstarten, is het vrij snel duidelijk dat SBK zich niet richt op de gemiddelde gamer die wat ontspanning zoekt. Hoewel het spel de optie geeft voor een arcade-modus, blijft het besturen van een motorfiets veel lastiger dan van een auto. Allereerst zijn er twee remmen: voor en achter. Uiteraard kun je niet lukraak een rem gebruiken, aangezien de voorrem heel anders reageert dan de achterrem. Het is dus even uitvogelen hoe de motorfiets reageert op de input. Een tip: rem met beide remmen ruim voor een bocht en gebruik vooral de achterrem om eventueel bij te remmen. Dat scheelt veel snelheid en valpartijen.

Balans houden

Behalve de remmen, is het ook zaak rekening te houden met de balans van de motorfiets. Sturen gaat bijvoorbeeld een stuk trager dan met een auto, omdat de coureur het gewicht van de motorfiets 'in de bocht moet zetten' en houden. Wie een circuit goed kent, heeft dus een groot voordeel, omdat het belangrijk is op tijd te beginnen met insturen. Na de bocht moet de motorfiets uiteraard ook weer rechtop komen om op het rechte stuk snelheid te maken. Als er echter twee bochten elkaar snel opvolgen, is het uiterst belangrijk voorzichtig om te springen met gas, anders kom je zo in het gras of het grind terecht. En dat is geen prettige plek voor een coureur. Als laatste heb je nog de mogelijkheid plat te gaan liggen of juist rechtop te gaan zitten. Op de rechte stukken kun je lekker plat om extra snelheid te krijgen. Voor de bocht, tijdens het remmen, kun je gaan 'zitten' voor meer balans. Al deze spelletjes met balans en remmen zorgen ervoor dat je behoorlijk actief bezig bent met racen. Helaas zijn het ook veel toetsen om te onthouden. Milestone heeft al deze aspecten goed in het spel verwerkt. Met name de simulatie-modus is uiterst responsief en kritisch op het vlak van blans. Echter, de overmoedige beginnen zal snel ontmoedigd raken; het is bijna geen doen zonder intensieve oefening. Wij zijn al blij als we een quick race in Arcade-modus kunnen winnen.

Lang voorspel

Uiteraard zijn er meer opties dan Quick race. Zo is er ook een multiplayer-mogelijkheid en vinden we onder Single player een vijftal type races: quick race, training, challenges championship en Race Weekend. Wie voor de optie 'race weekend' kiest, zal er snel achter komen dat je niet zomaar op de baan gegooid wordt. Het is een lang traject van tunen en oefenen voordat de kwalificatie komt en de race begint. Wij vinden het traject - 60 minuten - veel te lang. Hoewel je de optie krijgt om de tijd te versnellen (F2), blijft het vervelend keer op keer door menu's te skippen voordat je op de grid belandt. In Championship kun je een heel seizoen spelen. In challenges vind je een aantal leuke uitdagingen waarmee je speels je motor leert ontdekken. Training spreekt voor zich. Milestone heeft een goede AI en physix-engine ontwikkeld. Als we in de Championshop-modus tussen de tegenstanders door slalommen, worden we nagenoeg nooit zomaar van de baan gereden. Ook valt op dat de motorfiets heel natuurlijk aanvoelt. Zo komt het gewicht van de tweewieler komt goed over als we de Ducati in de bocht zetten. Als we iets te snel op het gas gaan, zien we het achterwiel een sprongetje opzij zetten en de coureur schuiven op het zadel. Erg goed gedaan. Wat minder goed gedaan is het geluid. De motoren klinken prachtig, maar de semi-rockmuziek verpest dit. Onder het rijden komt de muziek ook meer over als een bak herrie dan als ruige gitaren. We hebben dan ook snel de muziek uitgezet om te kunnen genieten van de sportieve geluiden van de motorfietsen.

Als een zonnetje

Helaas zijn de minimale systeemeisen ten tijde van het schrijven nog niet bekend. We verwachten echter dat SBK geen zware belasting vormt voor het systeem. Daarmee willen we niet zeggen dat het spel er niet indrukwekkend uitziet, want dat doet het wel degelijk. Wij hebben het spel getest op een QX6850 op 4 GHz met 4GB OCZ Reaper ddr2-geheugen en een Point of View GTX 285 EXO. Wij hebben alles op maximaal kunnen zetten bij een resolutie van 1920 bij 1200, vsync hebben we aangezet. Fraps (een programma dat het aantal frames per seconde aangeeft) heeft continu 60 frames per seconde aangegeven.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • realistisch motorracen
  • erg pittig
SBK is een spel voor de liefhebbers. Wie van tweewielers houdt en tijd en energie wil steken in het leren beheersen van een goed ontwikkelde racegame, heeft aan SBK een goede aankoop. Wie gewoon af en toe wil racen, kan deze serie beter links laten liggen; daarvoor is het spel veel te uitgebreid en te pittig.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie