De originele Rollercoaster Tycoon uit 1999 was een enorm populair spel, dat heel veel mensen aansprak. Niet zo vreemd, want wie houdt er nou niet van pretparken?

Wat is er leuker dan een attractie te bouwen, vervolgens te zien hoe mensen in de rij gaan staan en er na de rit juichend (of juist misselijk) weer uit komen? Ontwikkelaar Chris Sawyer heeft na de tegenvallende Rollercoaster Tycoon 2 de verdere ontwikkeling van het spel overgedragen aan de Britse gamestudio Frontier. En dat was een slimme zet, want dit bedrijf heeft een aantal spectaculaire verbeteringen en uitbreidingen doorgevoerd.

3D

Allereerst is er natuurlijk de stap naar een driedimensionale wereld. Daarmee komt het spel echt tot leven en kun je het beter overzien. Hoewel de menu's op sommige punten wat zijn aangepast, is de bediening van het spel grotendeels hetzelfde gebleven. Doel van het spel is om pretparken te bouwen en ze tot een succes te maken. Je krijgt een stuk land tot je beschikking, waarop je een pretpark kunt bouwen. Tijdens het spelen in carrièremodel zijn er verschillende opdrachten, die moeilijker zijn dan in eerdere versies van het spel. Je moet bijvoorbeeld een in verval geraakt park weer succesvol maken. Bij de eenvoudige opdrachten is het voldoende om een paar leuke attracties te bouwen en een aantal voorzieningen toe te voegen die de gasten tevreden maken. Maar wanneer je moet zorgen dat de schulden van een park worden afbetaald of dat het park een bepaalde reputatie behaalt, wordt het al moeilijker. Elk scenario bevat heeft drie verschillende opdrachten van eenvoudig (leerling) tot moeilijk (tycoon).

Coaster Cam

De meest opvallende vernieuwing, waar iedereen het over heeft, is de Coaster Cam. Dat houdt in dat je plaats kunt nemen in je eigengebouwde rollercoaster en de rit als passagier kunt meemaken. Echt nieuw is dat niet, want de NoLimits Rollercoaster Simulator kan dat al langer. Maar voor een spel waarin je achtbanen bouwt is dit natuurlijk een onmisbare feature. Je kunt niet alleen voorin de karretjes plaatsnemen, maar ook op de tweede rij gaan zitten of achteruit rijden. De figuurtjes (oftewel 'peeps') gillen tijdens de rit en gooien hun armen in de lucht. Gek is wel dat ze bij het omhoogklimmen van de helling met hun armen zwaaien en bij het naar beneden suizen zich juist stevig aan de karretjes vastklampen. In het dagelijks leven zou dat eerder omgekeerd zijn. Maar een dergelijk detail is niet zo belangrijk. Het narijden van een rit is niet zo spannend als in een echte achtbaan, waarbij je de G-krachten ervaart, maar de beelden zijn zo realistisch dat het na een aantal ritten best kan voorkomen dat je scheel en misselijk uit de wagentjes klimt.

Missies

Je kunt je pretpark vijf verschillende thema's meegeven, zoals wildwest, ruimtevaart of algemeen. Daarnaast zijn er achttien verschillende scenario's die je in de carrièremodus kunt spelen. De laatste twee zijn alleen bereikbaar wanneer je de eerdere scenario's hebt gespeeld.
Net als bij de eerdere versies van het spel moet je zorgen dat de gasten het naar hun zin hebben. Je moet opletten welk publiek er op het park af komt en de attracties daar op aanpassen. Lopen er veel tieners rond, dan kun je je helemaal uitleven met de meest enge attracties. Maar ook daar zijn grenzen, want hoewel je rollercoasters met de meest onrealistische eigenschappen kunt bouwen, zullen de echte waaghalzen toch terugschrikken van een rollercoaster met G-krachten van 20. Lopen er gezinnen met kleine kinderen of oudere mensen in het park, dan moet je ook zorgen voor een aantal minder gewaagde attracties, zoals waterattracties, een reuzenrad of een zweefmolen. Verder moet je zorgen dat je de juiste entreeprijzen hanteert, zorgen voor bordjes die aangeven hoe lang de wachtrij is, paden aanleggen naar de attracties en voorzieningen zoals hamburgerkraampjes en informatiehokjes neerzetten. Er is in Rollercoaster Tycoon 3 een aantal nieuwe voorzieningen toegevoegd, zoals medische hulpposten en pinautomaten.

Details

De mogelijkheden om het spel te configureren zijn tot in het extreme doorgevoerd: je kunt zelfs bepalen of de drankjes met ijs of een schijfje citroen moeten worden geserveerd en of de hamburgers met of zonder ketchup worden verkocht. Ook kun je precies aangeven hoe de uniforms van het personeel eruit zien. Dat personeel stelt je trouwens nog voor een extra uitdaging, want je moet niet alleen zorgen dat je voldoende personeel aanneemt, maar ook zorgen dat het tevreden blijft. Dat lukt door ze verschillende klusjes te laten opknappen en niet steeds dezelfde persoon opzadelen met het opruimen van braaksel. Net als bij de gasten kun je inzoomen op personeelsleden, om te controleren of ze het naar hun zin hebben. Het is fascinerend om in te zoomen op een attractie en te zien hoe de figuurtjes zich als mieren rondbewegen. Van dichtbij gezien heeft elke gast een uniek uiterlijk, maar de figuurtjes zijn soms wel wat hoekig: zo zien de handen eruit als blokjes en kun je geen vingers onderscheiden. Als je wilt, kun je je eigen gezinnetje ontwerpen en door het park laten rondlopen.

Zandbak

Een volgende vernieuwing is de zandbakmodus. Daarbij kun je met een oneindige hoeveelheid tijd en geld je eigen droompark bouwen. Je kunt je daarin helemaal uitleven. Zijn de meegeleverde voorzieningen niet naar je zin, dan kun je met de ingebouwde editor eigen voorzieningen en gebouwen maken. Er worden talloze kant-en-klare attracties meegeleverd (niet alleen achtbanen!) maar je kunt zelf ook een unieke achtbaan bouwen. Bij het bouwen van je eigen achtbaan is er een handige auto-complete-functie toegevoegd. Dat komt van pas wanneer je de hoofdlijnen van je achtbaan al hebt neergezet, maar geen idee (of geen zin) hebt hoe je het verder afmaakt. Met de coaster designer kun je ook buiten het spel om achtbanen bouwen, die je later tijdens een spel kunt importeren. Je kunt bijvoorbeeld een extra enge achtbaan bouwen, die je later kunt gebruiken wanneer hij van pas komt. Ook kun je deze zelfgebouwde achtbanen met anderen delen.

Vuurwerk

Eveneens nieuw is de dag- en nachtcyclus, waardoor de pretparken nu ook 's avonds open zijn. Dat biedt weer nieuwe mogelijkheden, zoals een vuurwerkshow, waar de gasten blij van worden zodat ze langer blijven en meer geld uitgeven. Maar de nachtelijke openingstijden betekenen ook dat je aan extra voorzieningen moet denken, zoals verlichting van het park. Bij het maken van vuurwerkshows kun je helemaal losgaan. Je kunt kiezen uit meer dan tien soorten explosies en de kleur en samenstelling van het vuurwerk helemaal naar eigen hand zetten. Als achtergrondmuziek kunt je de meegeleverde muziek gebruiken of eigen mp3's afspelen.

Bugs

Helaas is het spel niet helemaal vrij van bugs. Soms komt het voor dat gasten geen gebruik maken van een attractie, zelfs als je de prijs verlaagt tot een paar dubbeltjes of gratis maakt. Waar dat aan ligt is niet te begrijpen. Een ander probleem is dat sommige attracties vastlopen, waardoor gasten eindeloos in de rij blijven staan. Hoeveel technici je er ook op af stuurt, je kunt de attractie niet resetten. Zo zijn er nog wel een aantal andere bugs die het spel niet meteen waardeloos maken, maar die je tijdens het spelen van de scenario's wel af en toe tegenkomt.ConclusieAls je van simulatiespellen en pretparken houdt (wie niet?) moet je Rollercoaster Tycoon 3 echt eens proberen, want dit spel gaat geheid een klassieker worden. Vergeleken met de twee eerdere versies biedt het spel nog meer. Het spel ziet er fantastisch uit en biedt zo veel mogelijkheden dat je er nooit op uitgekeken raakt. De relatief hoge prijs voor een pc-spel (50 euro) wordt daarmee ruimschoots goedgemaakt. Bovendien is het een spel dat meerdere huisgenoten zullen willen spelen, want Rollercoaster Tycoon biedt een thema (pretparken) en een spelvorm (simulatie) die heel veel mensen aanspreekt. Als simulatiespel heeft Rollercoaster Tycoon alles in zich, of je nu zakelijk bent ingesteld en zoveel mogelijk geld wilt verdienen met je pretpark of het gewoon leuk vindt om spectaculaire achtbanen te bouwen en uit te proberen. Afgezien van een aantal bugs is dit een absolute aanrader.UitgeverAtariOntwikkelaarMicroposeBesturingssysteem (min. benodigd)Windows 98/SEProcessor snelheid (min. benodigd)733MHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)256Grafische kaart (minimaal benodigd)32MBBenodigde hardeschijfruimte (GB)600

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten