Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Rise and Fall: Civilizations at War

Rts-games blijven maar komen op de pc en ook Midway doet een duit in het zakje. Zij komen met Rise and Fall: Civilistations at War, een rts die in het begin vooral doet denken aan Age of Empires.

Alle componenten aanwezig

Alle standaard elementen zoals manschappen rekruteren, bouwen en upgraden zijn aanwezig. Ook heb je een held tot je beschikking die vele malen sterker is dan gewone manschappen en die zoals in rpg's in level kan stijgen. Deze held kan niet dood, en zal na verslagen te zijn na enkele minuten weer vrolijk in je fort rondlopen. De hele boel opbouwen en organiseren gaat eigenlijk net als bij de andere rts-games en op het eerste gezicht lijkt er weinig vernieuwing te zijn. Als je het spel offline speelt kun je behalve losse potjes ook hele campaigns spelen. Je hebt de keuze uit de campaign van Alexander de Grote en Cleopatra; oftewel de Grieken en de Egyptenaren. Helemaal als je deze speelt bekruipt het gevoel je dat je het allemaal al eens eerder gezien hebt. Als je met meerdere mensen online speelt kun je ook nog kiezen voor de Perzen en de Romeinen, oftewel de vijanden van de Grieken en de Egyptenaren.

Boten met vele mogelijkheden

Toch heeft Midway nieuwe gewaagde elementen in het spel gestopt. Zo zijn de mogelijkheden met de schepen echt ongekend en zullen liefhebbers van zeeslagen helemaal uit hun bol gaan van de mogelijkheden. Zo zijn de schepen varende miniforten die zelf manschappen kunnen creëren. Ook kun je speciale manschappen rekruteren zoals de matroos en de slavendrijver. De matroos kan het schip weer repareren als deze beschadigt is, maar kan ook een vijandelijk schip enteren. Hierdoor kunnen je aanwezige manschappen het andere schip bestormen en veroveren. Zo heb je er een gratis schip bij. Niet verkeerd! De slavendrijver zorgt er voor dat je met de boot een ander schip kan rammen; een bijzonder krachtige aanval. Gamers die dus van zeeslagen houden komen bij Rise and Fall dus niets tekort en voor hen zou dit misschien wel dé reden kunnen zijn om deze game online te spelen. Het is alleen wel jammer dat de matige kunstmatige intelligentie er voor zorgt dat de schepen zo nu en dan moeite hebben met aanmeren.

3D Arcade actie

Een ander vernieuwend element is de 'Hero mode'. In deze modus verandert het spel in een 3d arcade-achtige beat 'em up waarin jij de held bestuurt. In deze tijdelijke modus bevind je je met je held midden in de actie en kun je hele legers met de grond gelijk maken. Met de linker muis-knop sla je met je zwaard en met de rechter muis-knop voer je een speciale aanval uit. Met de spatiebalk kun je verdedigen maar in de praktijk zal je die functie nauwelijks gebruiken. Ook draagt je held een pijl en boog bij zich en kun je dus wisselen tussen zwaard en boog. Deze 'Hero Mode' is zeker leuk bedacht maar helaas is hij niet goed uitgewerkt. De camera volgt de held over zijn schouder maar dit werkt niet wanneer je met de held door bosgebied loopt. Door de bomen zie je de held niet meer en zie je ook niet waar je mee bezig bent. Daarnaast is deze modus niet erg uitgediept waarbij het neerkomt op rondrennen en domweg in het wilde weg klikken. Sowieso is het nog maar de vraag of rts-fans zitten te wachten op een arcade beat'em up spel. En aangezien sommige missies alleen maar bestaan uit het arcade gedeelte zal dit zeker voor rts-fans een zwaar minpunt zijn. Ook voor actiefanaten is deze modus door zijn tekortkomingen te beperkt.

Traag

In het spel zitten kleine foutjes in de besturing. Zo gaat het selecteren van diverse manschappen soms fout en willen mannetjes wel eens je commando's niet opvolgen. Met name als het drukker wordt in het scherm lijken de mannetjes je bevelen aan hun laars te lappen. Ook is de 'pathfinding' van de mannetjes behoorlijk beroerd waardoor je soms gedwongen wordt om ze op hun wandeltocht te begeleiden. Dit plaatst jou als speler in een tactisch nadeel tegenover de computer. Gelukkig is deze ook niet erg intelligent en krijg je ruim de kans een gigantisch leger op te bouwen voordat je aan het knokken slaat. Het spel is traag. En dan hebben we het niet alleen over de behoorlijk lange laadtijden die het spel teistert. Ook de mannetjes voeren op hun gemak hun taken uit en er is geen mogelijkheid in het spel de tijd te versnellen. Een misser als je het ons vraagt.

Prima soundtrack

Toch weet de game een prima sfeer neer te zetten en dat is vooral te danken aan de prachtige 'Gladiator'-achtige soundtrack die je hoort tijdens het spelen. Wat graphics betreft scoort Rise and Fall een voldoende. Uitgezoomd ziet het spel er mooier uit dan ingezoomd. Ook de animaties zijn aan de houterige kant. Dit valt echter minder op als je het geheel vanaf boven bekijkt.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Uitgebreide mogelijkheden met schepen
  • Mooie soundtrack
  • Slecht uitgewerkt
  • Traag
  • Lange laadtijden
Rise and Fall heeft ondanks zijn originele elementen toch wel wat tekortkomingen waardoor het maar een middelmatige rts geworden is. Zonde, want met wat meer playtesting en het beter uitwerken van de gameplay, had deze titel een stuk hoger kunnen scoren.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie