Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

RF Online

RF Online is net als Asheron's Call een geadopteerde mmo; een massive multiplayer online game. Het spel is hier onbekend, maar heeft in Azië dezelfde status als World of Warcraft.

Codemasters stort zich op de massive multiplayer online games (mmo's). Zo hebben ze onlangs het online gedeelte voor hun rekening genomen met het uitstekende Dungeons & Dragons Online, hebben ze de MMO Asheron's Call nieuw leven ingeblazen en zijn ze druk bezig met Archlord.

Mecha's en zwaarden

De setting van RF Online is het Novus melkwegstelsel, waarin drie facties oorlog met elkaar voeren over de controle van de 'Crag mine core'. Deze mijn levert spelers grondstoffen voor onder andere een betere uitrusting en staat garant voor rijkdom en economische vooruitgang. Aan het begin van het spel moet je kleur bekennen en een factie kiezen waarin je een karakter wilt spelen. De drie facties bestaan uit de industriële Bellatos, de mystieke Corites en de mechanische Accretians. De setting is een mix van Manga-achtige science fiction en fantasy. Technologie en loeigrote zwaarden zijn dus nauw met elkaar verbonden.

Oorlogje spelen

Zoals gezegd draait het in RF Online om de Crag mine core. Nu is er alleen één probleempje: de core wordt bewaakt door de 'Holy Stone Keeper'. Deze entiteit doodt zonder pardon iedereen die maar in de buurt van de core durft te komen. Het wezen is onsterfelijk en onverslaanbaar, maar kan wel tijdelijk bevriend worden met jouw factie, dankzij je control tower. Elke factie heeft zo'n control tower en daarom moet een veldslag bepalen wie de controle heeft. In deze zogeheten 'chip wars', waarvan de uitkomst bepaalt aan wiens kant het wezen staat, is het de bedoeling de control tower van een vijandelijke factie te vernietigen. De groep die als eerste een vijandelijke toren vernietigt, krijgt tijdelijk de controle over de Crag mine core. Hoe lang dat duurt, hangt af van hoe beschadigd je eigen control tower is. De chip war is dus een groot pvp-evenement (player versus player) dat zo'n driemaal per dag plaatsvindt. Iedereen mag meedoen aan deze veldslag, maar deelname is niet verplicht.

Grinden

Om deel te nemen aan de veldslagen moet je karakter minstens level 25 zijn, wil je überhaupt wat kunnen beginnen tegen een control tower; en dan nog ben je redelijk kansloos tegen sterkere karakters. Met andere woorden, je zult eerst allerlei opdrachten (quests) moeten uitvoeren om een level te bereiken dat hoog genoeg is om wat voor te stellen in een chip war. Deze opdrachten zijn weinig omvattend en komen neer op het verslaan van monsters: grinden dus. Een verhaallijn voor deze missies is er als een dun sausje overheen gegoten om zo het grinden min of meer smakelijk te maken. Aziaten hebben over het algemeen weinig problemen met grinden en vinden xp vergaren en levelen het mooiste wat er is. We zijn er niet zo zeker van of die tendens ook hier heerst. Wij worden in ieder geval niet warm van verplicht uren grinden voordat we aan het 'echte' spel kunnen beginnen. Helemaal voor wie graag aan een chipwar deelneemt, is dit een zwaar minpunt. Het was veel gebruiksvriendelijker geweest als je gelijk een karakter op level 25 had kunnen beginnen, zoals bij Guild Wars. Vanaf level 30 krijg je een speciaal wapen en kun je je verder specialiseren in je klasse. Dan pas komen de verschillen in klasse en ras echt naar voren.

Kale wereld

RF Online is echt een pvp mmo en het is dan ook mogelijk om spelers van een andere factie aan te vallen en te verslaan. Sterker nog, dit wordt zelfs beloond met contributiepunten waarmee je in rang kunt stijgen binnen je eigen factie. Hoewel dit leuk bedacht is, is de keerzijde dat lagere level spelers ingemaakt kunnen worden door veel hogere level spelers, en zo nu en dan komt dat ook voor. Voor de gamer die geen behoefte heeft aan massale pvp-battles valt er niet zo heel veel te beleven in de wereld van RF online. Er zijn genoeg monsters om mee te vechten, maar de wereld zelf is redelijk kaal; verwacht geen prachtige steden of rijke bossen zoals bij World of Warcraft. Ook in de gebruikte skins voor karakters en wapens is er weinig variatie, waardoor je veel karakters met hetzelfde uiterlijk en wapen tegenkomt. Unieke karakters zoals je die bij andere mmo's ziet, zijn er niet.

Conclusie
RF Online heeft een leuk gegeven: het massaal met elkaar strijden om een grondstof waar jij en je hele factie voordeel bij hebben voor een bepaalde tijd. Het is alleen jammer dat dit eigenlijk het enige is waar het om draait bij RF Online. De rest van de gameplay stelt weinig voor en spelers die iets anders willen dan massaal online op de vuist gaan, komen bij RF Online nauwelijks aan hun trekken. Alleen voor de liefhebber dus.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie