Review-verzameling Wii U: wat vinden experts van de console? - UPDATE

De Wii U is gelanceerd in Nederland en Europa. Tijd om een rondje langs de verschillende buitenlandse reviews van Nintendo’s console te doen.

UPDATE: inmiddels hebben we de Wii U zelf gerecenseerd. Klik hier voor onze Wii U review.

De meningen zijn behoorlijk verdeeld over de Nintendo Wii U. Dat blijkt als we een rondje langs verschillende websites surfen die de console gerecenseerd hebben. Er is consensus over het feit dat Nintendo weer zijn eigenwijze zelf is en iets totaal anders doet dan Sony en Microsoft. Daar tegenover staat wel dat velen twijfelen aan de hardware en zich afvragen of het vernieuwende aspect van deze console wel zo goed aan het publiek uit te leggen is als de Wii.

Britten

Een paar Britse websites hebben recent reviews online gezet. Dan Silver van The Mirror geeft de console vier van de vijf sterren. Hij vindt net als veel anderen dat de GamePad met het ingebouwde scherm en bewegingscontrole het meest vernieuwende aspect is van de console. Het is volgens Silver wel een grote gok van Nintendo om zich helemaal te storten op gamen met twee beeldschermen, terwijl de waarschijnlijk grafisch veel sterkere consoles van Sony en Microsoft volgend jaar uitkomen.

Keith Stuart van The Guardian vindt de nieuwe GamePad met scherm vooral leuk voor multiplayer games. Daar ziet hij erg veel in, maar ook een zware taak voor Nintendo om uit te leggen waarom dat dan zo leuk is. Ook hij is bezorgd wat de nieuwe consoles van Sony en Microsoft voor de Wii U zullen betekenen. Nintendo’s nieuwste is een console met een eigen stijl, maar of het net als de Wii zonder overweldigende grafische pracht en praal kan blijven overtuigen wanneer er veel mooiere graphics op de markt komen betwijfeld Stuart. The Guardian heeft ook een video review online staan.

Zware kritiek

Er zijn ook reviews die meer de negatieve kant op neigen. Zo is er in Amerika aardig wat geschreven, omdat de Wii U daar al op 18 november uitkwam. Zo krijgt de console bij Polygon 'slechts' een 6,5. De Wii was lekker simpel en toegankelijk, maar de Wii U is een veel lastigere propositie. Ook vinden ze de controller eigenlijk helemaal niet zo vernieuwend, want een tweede scherm is al vaker vertoond bij het gamen. Weinig spellen benutten de GamePad nu ten volle, dus het is afwachten of dat in de toekomst wel gebeurt volgens Polygon.

Ook The Verge klinkt niet al te positief over de console, maar hij krijgt nog wel een 7 van de 10. Dingen die volgens The Verge met de nieuwe GamePad kunnen zijn fantastisch en uniek, maar die momenten van briljantie worden overschaduwd door de onhandigheid van het systeem. Ze vinden het ding maar lelijk en meer op een prototype van een product lijken dan iets wat al in de winkels ligt. Het GamePad aanraakscherm is een zooitje en de knoppen zitten op de verkeerde plek. Het kan een succes worden volgens The Verge als ontwikkelaars met vernieuwende dingen komen, maar het kan ook een grafisch ondergeschikte flop worden met een veel te grote controller en een slecht media-ecosysteem.

Techradar vindt vooral dat Nintendo Land standaard in elk Wii U pakket zou moeten zitten. Verder zitten er volgens hen te veel titels bij de launch line-up die rechtstreeks gepoort zijn van Xbox 360 of Playstation 3 met weinig vernieuwing via de GamePad.

Positiever

Kyle Orland van Ars Technica ziet de nieuwe GamePad als erg vernieuwend en vindt dat het brengt wat op geen enkele andere console kan. Het is een soort portaal naar een andere wereld en brengt augmented reality, wat fantastisch is. De GamePad is een erg leuke extra, maar het had nog niet per se gehoeven op dit moment. Ook wilde Orland soms wel dat hij gewoon een normale Wii Remote in zijn handen had, vanwege de logheid van de GamePad.

Kyle Wagner van Gizmodo is erg blij met de Wii U. De multiplayer modus met mensen in dezelfde kamer is erg leuk en misschien niet zo simpel als bij de Wii, maar wel simpel genoeg om snel onder de knie te krijgen.  Ook is het volgens hem fijn dat HD-games als Mass Effect en Fifa eindelijk met mooie graphics te spelen zijn voor Nintendo-fans.

Algemeen

Meer in het algemeen is vaak in reviews te lezen dat het een console is met veel potentie op het gebied van innovatieve gameplay. Toch twijfelen velen over de graphics, maar ook bijvoorbeeld over het feit dat de GamePad controller snel leeg is. Erg fijn vinden reviewers over het algemeen dat Wii-accesoires en games compatible zijn met de Wii U, dat de online functies veel beter zijn dan bij de Wii en dat Nintendo eindelijk HD-graphics heeft.

En de mening van uw huis-, tuin- en keuken-PCM-redacteur? We hebben hem net binnen gekregen, dus de review komt eraan!