Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Red Faction: Armageddon

Red Faction is een gamereeks die zo vaak verandert dat THQ het eigenlijk wel in drie sub-franchises had kunnen indelen. Na first person shooter Red Faction in 2000 en third person sandbox game Red Faction: Guerilla (2009) is er nu third person shooter Red Faction: Armageddon.

Red Faction werd bekend als een van de eerste games waarbij alles kapot kon. Dat is in Red Faction: Armageddon gelukkig nog altijd zo. Nieuw is het herstellen: vernielde structuren en gebouwen kun je ook weer in hun oude staat herstellen, zoals bruggen die je moet oversteken. In de missies die je moet uitvoeren komt dit vaak terug, maar het behelst meestal niet meer dan het volgen van de aanwijzingen en het indrukken van een muisknop totdat de generator/trap/vul-maar-in gerepareerd is.

Red Faction: Armageddon speelt zich grotendeels af in een uitgebreid mijnenstelsel. Vaak worden binnen-locaties door game-ontwikkelaars gekozen omdat het makkelijker ontwikkelen is. Je kan namelijk nergens naartoe dus moet je de game precies zo lineair spelen als de developer 'm heeft gemaakt. Gelukkig heeft Volition wel zijn best gedaan op het levelontwerp. Red Faction: Armageddon is geen sandbox-game zoals voorganger Guerilla, dus echt vrij ben je nooit, maar de mijnomgevingen zijn gelukkig afwisselend genoeg. Visueel is het geheel wel wat saai (veel grijs). Daarnaast komt de mogelijkheid om grote gebouwen te vernietigen toch beter uit de verf in buitenomgevingen (speel daarvoor de multiplayermodus Ruin).

Je beschikt over een groot arsenaal aan wapens waarmee je je helemaal uit kunt leven. Het leukste qua sloopwerk is de Magnet Gun. Daarmee kun je twee magneten afschieten die elkaar aantrekken, waarmee alles te slopen is. Vooral het doden van vijanden door het kapotschieten van de stellage waar ze op staan geeft veel voldoening. Verder kent de game het standaardarsenaal, zoals een rocket launcher, shotgun en assault rifle. Erg leuk zijn de stukken waarbij je enorme robots (mechs) bestuurt, vooral omdat je daarmee nog veel meer kan slopen.

Het spel is af en toe best pittig, vooral door de karige hoeveelheid ammunitie waar je het mee moet doen. Afwisseling krijg je in de vorm van on-rails stukjes waar je bijvoorbeeld een graafmachine moet verdedigen, terwijl die een ondergrondse gang graaft. Het verhaal van de game is van ondergeschikt belang, en over karakterontwikkeling hoeven we het al helemaal niet te hebben. Je speelt Darius Mason, die moet toezien hoe de terraformer die het leven op Mars mogelijk maakt wordt vernietigd, waardoor alle bewoners gedwongen ondergronds gaan leven. Veel bewoners blijven er niet over, maar een aantal jaar later komen er ook nog eens hordes aliens om de planeet over te nemen. Aan jou de taak om deze invasie te bedwingen. Veel humor is in Red Faction: Armageddon niet te ontdekken. Het spel neemt zichzelf ondanks alle clichés toch serieus, in tegenstelling tot een titel als Bulletstorm. Storend wordt het niet, behalve de paar korte cutscenes die je niet over kunt slaan.

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • Magnet Gun is cool
  • afwisselende gameplay
  • grotendeels ondergronds
Red Faction is een stoere mannengame met een verhaal dat aan elkaar hangt van clichés als verraad en uiteraard een stukje female interest. Het is door de afwisselende gameplay leuk om te blijven spelen, met als enige nadeel dat het zich grotendeels ondergronds afspeelt.

Geschreven door: Abram Wagenaar op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie