abonneren

Race Driver Grid

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Racefanaten, trek het stuurwieltje maar uit de kast! Race Driver Grid is hier! En het biedt flink wat uitdagende circuits, adembenemende grafische pracht, een ferme tegenstand en... een vleugje arcadepret.

Race Driver Grid is de opvolger van Toca Race Driver 3 / DTM Driver 3. Echter zullen fans van die serie al snel merken dat Grid iets anders in elkaar steekt dan verwacht. Codemasters heeft het stuur flink omgegooid voor deze nieuwe versie. Het puristische wat voor de DTM-serie het unique selling point vormde, is bij Race Driver Grid enigzins verdwenen. Hiervoor in de plaats zijn snelle stratencircuits, sponsors, teamleden en 'flash backs' gekomen. Leuk, maar wel op een heel andere manier.

Licht arcadegevoel

Hoewel de DTM-driver serie altijd zeer lovende recensies ontving - en terecht, het zijn fantastische racespellen - bleven de verkoopcijfers behoorlijk achter in vergelijking met titels als Project Gotham en bijvoorbeeld Need for Speed. Beide arcadetitels die weliswaar minder realisme bieden, maar wel over een hoge fun-factor beschikken. En daar gaat het de meeste spelfanaten toch om. Gelukkig heeft Codemasters niet gekozen voor een invalshoek à la Need for Speed of Ridge Racer. Maar toch zien we - en voelen we - een behoorlijke verandering ten opzichte van DTM Driver 3. Zo is de interface helemaal 3d met mooie, schuivende menu's en hebben we nu drie aparte klassen waar we uit kunnen kiezen: Europa, Japan en Amerika. Deze zij ook weer onderverdeeld in verschillende competities. Elke race die je binnen een klasse wint, zorgt voor punten. Bij genoeg punten kun je beginnen op de volgende trede: drie per klasse. Eigenlijk zien we alle bekende races van Racedriver terug in de Europese klasse. Wil je dus rond crossen in DTM-wagens, GT-monsters en Ultralights, dan moet je op eigen grond blijven. Houd je meer van de muscle cars, dan is Amerika 'the place to be'. In Japan vind je vooral gepimpte Nissans Skyline en de opgevoerde Honda's NSX. Erg vermakelijk om mee te racen overigens. Al worden we niet echt warm van die Japanse driftcompetities. Wij racen liever 'mano a mano'. Jammer genoeg zijn deze onderdelen wel verplicht om te doen wil je verder komen in het spel.

Vergeeflijk

Het rijden in Grid is anders dan we gewend zijn. Vlieg je bij Racedriver 3 bij een lichte stuur- of remfout keihard uit de bocht, bij Grid is het allemaal iets meer vergevingsgezind, arcade-achtig durven we wel te zeggen. Niet dat je gewoon vol gas elke bocht door kan, maar als je een keer te laat bent, dan wil het nog wel eens helpen om vol in de rem te gaan en het stuur om te gooien. Zeker als je brake assist (een soort ESP of stabilisatiecontrole) aan hebt staan. En dat is voor hardcore raceliefhebbers toch een beetje jammer.

Kicke!

Wel zorgt deze vergevingsgezindheid voor een enorme kick. Het is simpelweg prachtig om de neus van je Honda NSX bij de laatste bocht voor de finish nét even tussen de bandenmuur en de nummer-2 te zetten. Om het krachtig uit te drukken: je voelt je gewoon King of the Road bij Grid. En dat lukt maar weinig racegames. Daar komt nog bij dat er bij Grid erg veel gebeurt op het circuit. Je tegenstanders rammen elkaar nog wel eens van de weg en op stratencircuits wordt links en rechts de nodig tikjes uitgedeeld wat weer leidt tot losse bumpers en stukken rubber op de weg. Prachtig!

Flashbacks

Een andere gloednieuwe functie bij Grid is de flashback. Hiermee kun je bij een crash of een verkeerd aangesneden bocht de race een stukje terugspoelen tot een moment waar het nog wel goed ging. Erg handig, zeker bij de langere Le Mans-races, maar wellicht een dooddoener voor de purist. Echter: je hoeft het niet te gebruiken. Bovendien is de flashback bij de Hard-modus uitgeschakeld.

Geld in het laatje

Ook nieuw bij Grid is het vergaren en beheren van sponsors en het inhuren van teamleden. Sponsors verkrijg je door races te winnen. Elke sponsor biedt een bedrag en stelt een doel. Bijvoorbeeld: plaats niet lager dan tweede, rijd de race uit zonder schade, of win de race. Heb je aan de eis voldaan, dan krijg je je geld. Je kan zelf kiezen welke sponsors je accepteert aan de hand van de eisen die ze stellen en het bedrag dat ze bieden. Er komt dus een beetje tactiek bij kijken. Met het verdiende geld kun je auto's kopen, of teamleden inhuren. Het voordeel van eigen auto's, is dat je je niet meer bij andere teams hoeft aan te sluiten, maar uit eigen naam kan rijden. Daardoor ben je interessanter voor sponsors. Het voordeel van extra teamleden is duidelijk: meer kans op een overwinning en dus meer geld in het laatje. Het sponsor- en geldsysteem in Grid is een absolute aanvulling. Het zorgt voor een extra strategisch element en is bovendien erg verslavend. De gretigheid naar meer zorgt ervoor dat je blijft rijden om nieuwe sponsors aan de haak te slaan.

Geen sli

Hoewel Grid absoluut goed draait op een gemiddeld systeem, is het naar ons idee een grote fout van Codemasters dat ze de bezitters van twee of meer videokaarten in de kou laten staan. Jawel: net als Dirt, ondersteunt ook Grid geen sli. Wij vinden het ongelooflijk dat een Nvidia - 'The way it's meant to be played' - game geen sli ondersteunt. Zeker bij een racespel waar elke extra frame per seconde welkom is. Codemasters heeft al te weten gegeven dat ze hier iets aan doen bij de komende patch.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • veel actie
  • King of the Road-gevoel
  • adembenemende grafische pracht
  • beheerelement van sponsoren en teamleden
  • geen sli-ondersteuning
  • driftcompetitie is matig
  • wellicht te arcade-achtig voor puristen
Grid is een erg vermakelijk spel. Elke race zit boordevol actie en de tegenstand maakt niet alleen jou het leven zuur, maar ook die van de rest van het speelveld. Hoewel Grid niet zo puur is als zijn voorgangers, is het speelplezier bijzonder hoog. Mede door het beheerelement van sponsors en teamleden. Minder gecharmeerd zijn we van de driftcompetities en het gebrek aan sli-ondersteuning.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

woensdag 28 februari

Laatste reactie

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord