Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Prototype

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Een biologisch gemuteerde, langarmige, overdreven sterke freak die een complete stad vernietigd en uitmoordt om te achterhalen wie verantwoordelijk is voor zijn mutatie. Dat klinkt als een vrij ongeloofwaardige, wankele basis voor een ‘third person’ actiespel. Toch is Prototype een serieuze blik waard.

Alex Mercer is besmet met een mysterieus virus. Een virus dat hem supersterk heeft gemaakt en hem de kracht heeft gegeven andere mensen te ‘absorberen’, wat eigenlijk een ander woord is voor afmaken en ‘opvreten’. Met behulp van absorptie, kan Alex het uiterlijk van een ander persoon aannemen én de gedachten lezen. Een capaciteit die goed van pas komt bij de zoektocht naar de schuldige van zijn besmetting.

Identiteitscrisis


Hoewel Alex ‘the good guy’ is in dit verhaal, krijgen we niet dat gevoel. Hij doorboort net zo lief een onschuldige burger om een vermomming aan te nemen (absorberen dus), als dat hij een militair in de wieken van een helikopter smijt, of een mutant het hoofd afhakt. Niet dat het heel erg is, maar het haalt wel het gevoel een beetje uit het spel.

Als we echter het verhaal voor lief laten en Alex tegen de gevel van het Empire State Building op laten rennen, zien we hoeveel aandacht er is besteed aan het hoogtegevoel. Onze maag draait bijna om als we naar beneden duiken. De snelheid, het gevoel van kracht de chaos in de stad bij het verpulveren van de stoep. Het is echt fantastisch werk van Radical.

Radicaal


En het spel loopt ook als een trein. Dit is mede te danken aan de nieuwe Titanium-engine. Deze weet een goede balans te vinden tussen grafisch detail en soepele actie. We hebben niet een keer een schokje of een vervelend laadmoment gehad op ons testsysteem: een QX9770 (4,1 GHz), Point of View GTX 285 EXO, 4GB Adata ddr3 1600 V2.0 ram. Wel moeten we melden dat het niet het meest detailrijke spel is dat we hebben gespeeld. Niet dat het storend is, maar we kunnen goed zien waar Radiacal de snelheidswinst heeft behaald.

Zo is het schademodel maar beperkt. Een goed voorbeeld is het verkeer. We zien keer op keer dezelfde schades als we met ons schild door de rijden auto’s doorrennen. Jammer, want de concurrentie is op dat gebied een stuk verder. Kijk maar eens naar GTA IV of Saints Row waarbij uitermate veel aandacht is besteed aan schademodellen. Bij GTA IV duidelijk ten koste van de snelheid, maar dat terzijde.

Ook horen we dat het zich op sommige systemen erg beperkt is. Wij hebben het spel met een resolutie van 1920 x 1200 kunnen spelen en al het detail op maximaal. Dan is het zicht uitstekend, al kan de horizon wel wat beter uitgewerkt worden. We zien, als we op het dak van een flat staan, in de verte een paar vlekken die voor flatgebouwen moeten doorgaan. Het is Radical vergeven.

Beetje makkelijk


De instapdrempel van Prototype is vrij laag. Dat heeft als pluspunt dat beginners veel plezier aan het spel kunnen beleven. We raden de doorgewinterde shooterfan daarom aan om gewoon op hard te beginnen, want zelfs op normal is het spel niet lasig. Wij komen fluitend tot op 50 procent van het spel. Pas dan begint de tegenstand wat feller te schieten en is het vooral de chaos in de stad die ons afleid, waardoor het leger en de mutanten ons weet te overmeesteren.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Veel actie
  • Goed gevoel van chaos en hoogte
  • Snelle engine
  • Grafisch soms achterhaald
  • Verhaal slaat nergens op
Prototype is een spel met een paar bijzondere eigenschappen. Zo is de actie erg goed uitgewerkt en weet Radical een uitstekend gevoel van chaos, hoogte en snelheid te realiseren. De engine weet een prima balans te vinden tussen snelheid en detail. Mede daardoor zijn de systeemeisen keurig. Helaas is het verhaal erg ongeloofwaardig, maar dit gaat gelukkig niet ten koste van de hoge funfactor.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 09 november

Laatste reactie