Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Prince of Persia: Warrior Within

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Prince of Persia: Warrior Within is deel twee uit een reeks van drie nieuwe spellen die alle bijzonder de moeite waard zijn.

Vorig jaar werden we verblijd met de terugkeer van de beroemde Prins van Perzië. De prins had een ijzersterke comeback gemaakt met 'The Sands of Time'. De game heeft graphics om de vingers bij af te likken en effecten en gameplay waar de makers van 'Enter the Matrix' alleen maar van konden dromen. Ondanks de uitstekende reviews waaronder zelfs een 'Power Unlimited Gold Award' werd het spel geen commerciële hit. Het is dan ook wel een klein wonder te noemen dat ondanks de tegenvallende verkopen een vervolg is gemaakt. Zal deze titel wel krijgen wat 'ie verdient?

Er was eens...

'The Warrior Within' is een direct vervolg op 'The Sands of Time'. In dat deel liet de Prins het legendarische Zand des Tijds vrij, wat vreselijke gevolgen had voor het land. Zijn familie en manschappen veranderden in demonen en de glorieuze Perzische gebouwen veranderden in dodelijke vallen. De enige die het tij kon keren was de Prins zelf. Hij moest zijn eigen fout corrigeren. Hij heeft dat gedaan en heeft de tijd volledig teruggedraaid zodat het gevaarlijke zand nooit vrij is gekomen. De enige die hier wetenschap van heeft is de Prins zelf.

Een gevecht tegen de klok

Maar de tijd is niet iets wat je zomaar even terug kan draaien. Het is geen speelgoed, en gerommel met de tijd, hoe klein ook, kan ernstige gevolgen hebben. Zo ook voor onze Prins, want de tijd heeft het op hem gemunt. Zijn lot was te sterven toen hij het zand vrij liet. Nu dit niet is gebeurd, houdt de Tijd hem in het oog. Het lot van de Prins is te sterven, hoe dan ook. Maar de Prins zou de Prins niet zijn als hij zich bij deze beslissing zou neerleggen, en zo begint een nieuwe queeste. Hij gaat naar het levensgevaarlijke 'Eiland van Tijd'. Daar zal hij terugreizen naar het verleden en voorkomen dat het Zand des Tijds ooit wordt gemaakt. Zo zal het ongeluk van deel 1 niet gebeuren en heeft de Prins zijn eigen leven gered.

Niet zonder slag of stoot

Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Om zijn doel te bereiken moet er heel wat afgeknokt worden. Dit voert, in tegenstelling tot deel 1, zelfs de boventoon. Het vechtsysteem is behoorlijk uitgebreid en verbeterd. De Prins is voorzien van nog meer dodelijke aanvallen waarbij de vijand bloederig aan zijn einde komt. De Prins kan nu vechten met twee wapens tegelijk. Een van deze wapens is zijn eigen zwaard. Het andere wapen is van de vijand af te pakken (of van het lijk te rapen) en dit wapen breekt ook snel na veelvuldig gebruik. Gelukkig zijn er vele wapens in het spel op te rapen. De Prins is beter in verdedigen geworden en kan nu ook in deze houding rond lopen. De gevechten zijn nog spectaculairder en de combinatie-aanvallen lijken eindeloos. Bijna elke beweging doet wel iets.

Keerzijde

Zo veel verschillende moves hebben helaas wel een keerzijde; het is namelijk gemakkelijk in de war te raken. Daarnaast heb je met zo veel mogelijkheden het probleem dat één verkeerde beweging op de gamepad desastreuze gevolgen kan hebben. Zo is het springen over een vijand om hem vervolgens in de rug aan te vallen best riskant. Bij een verkeerde beweging spring je tegen de vijand op en zet je jezelf af. Geen fijne actie als je dicht bij de rand van een afgrond bent. Voor diehards is dit natuurlijk niet zo'n groot probleem. Het is gewoon een kwestie van goed oefenen en de controle in de vingers krijgen. Maar voor casual gamers zal dit een behoorlijke uitdaging of frustratie zijn.

Acrobatische Puzzels

De puzzels die in deel 1 overheersend waren, zijn nu ook weer van de partij, maar in mindere mate. Dit neemt niet weg dat er genoeg te doen is voor de hersens. De puzzels en hindernissen die er zijn, zijn van hetzelfde kaliber als die van deel 1. En net als bij dat deel is weten hoe je van A naar B komt niet de enige uitdaging. Ook hier is een goede beheersing over de besturing van het spel een pré.
The Warrior Within is duidelijk gemaakt met de console in gedachten. Zo is een gamepad met twee analoge sticks en minimaal twaalf knoppen (à la Playstation 2 controller) zo goed als onmisbaar; een trend bij pc-games die steeds vaker voorkomt. Wat ook van de consoles is overgenomen is het gebruik van 'savepoints'. Op deze punten kan het spel opgeslagen worden. Gaat de Prins dood, dan word je bij het laatst gebruikte 'savepoint' teruggezet en moet je een gedeelte wat je al gedaan hebt overnieuw doen. Dit is geen goede ontwikkeling, want juist bij een game als Prince of Persia, waarbij één verkeerde beweging funest kan zijn, is op elk moment je spel kunnen opslaan een pré die de speelbaarheid verhoogt.

Gameplay, Graphics, Sound, Simpelweg de mooiste

Wel moet gezegd dat de pc-versie van 'The Warrior Within' grafisch het mooiste is van alle versies. De filmpjes zijn van mooie kwaliteit en de 3D-omgevingen bewegen vloeiend over het scherm. De soundtrack is ook weer erg goed. De gevechten worden begeleid door een combinatie van oosterse muziek en zagende gitaren: heerlijk! Ook kun je ervoor kiezen het spel in het Nederlands te spelen. Alle opties zijn dan in het Nederlands en de cutscenes zijn voorzien van ondertitels. Alleen de vertaling van 'Loading' is niet helemaal goed gegaan. Dit is lachwekkend genoeg 'Lading' geworden. Zoals al eerder gezegd, is een gamepad bijna onmisbaar in dit spel, en de ondersteuning van de gamepad is dan ook erg goed verzorgd. Het spel herkent niet alleen de gamepad, maar past ook zijn tutorial automatisch aan zodat de aangegeven knoppen overeenkomen met de knoppen van je eigen gamepad.

Conclusie
Prince of Persia: The Warrior Within is een prachtig spel geworden, en onder de platform arcade adventures mag deze titel zich bij de besten voegen. De arcade-liefhebber wordt echter wel meer beloond dan de puzzelaar. Het is een spel waarbij aardig wat oefening nodig is, en voor sommige spelers zal dit spel meer een frustratie zijn dan een uitdaging. Heb je weinig geduld, dan is het verstandig dit spel eerst ergens uit te proberen alvorens het te kopen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie