Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Pirates of the Caribbean 3 - At the World's End

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Voor het eerst krijgen we een Pirates of the Caribbean (PotC) game die ook daadwerkelijk gebaseerd is op de film. De game PotC – At World's End volgt het plot van de laatste twee films. Zin om na het zien van deel 3 piraatje te spelen? PCM bekijkt of de game over de film de moeite waard is.

Geen next-gen

At World's End is voor meerdere platformen gemaakt en dus hebben we te maken met een console port. Echter zijn er grofweg twee versies van deze game. De next-gen console versies, de PS3 en Xbox 360, zijn iets uitgebreider en mooier dan de versies voor de PS2 en de Wii. Zo zijn de duels en levels uitgebreider, de graphics mooier en is het mogelijk de camera te bewegen in de next-gen versie. Dat is allemaal niet het geval in de PS2 versie en het is dan ook onbegrijpelijk waarom dat de pc versie een port is van de PS2 versie. Dit terwijl een goede pc minstens net zoveel kan als de next-gen consoles.

Lelijke Jack

Het is dan ook geen verrassing dat de game grafisch behoorlijk teleurstelt. De karakters zijn wel herkenbaar, maar daar is ook alles mee gezegd. De texturen zijn ontzettend oppervlakkig en lelijk. De maximale resolutie waarop je de game kan spelen is 1024x768 en de game doet niet aan geavanceerde instellingen zoals bijvoorbeeld anti-aliassing. Vreemd genoeg is er wel een breedbeeld optie die redelijk werkt. Een geavanceerde pc-gebruiker kan de graphics wel wat opkrikken door anti-aliassing te forceren in de drivers van de grafische kaart. Dit verbetert de graphics behoorlijk. Ondanks dat blijven de graphics matig door een gebrek aan detail en oppervlakkige texturen. De muziek en de stemmen van de karakters zitten wel goed in elkaar. De stemmen zijn niet de échte stemmen van de acteurs, maar de voice actors hebben wel hun best gedaan te lijken op de echte karakters. Hoewel de game de laatste twee Pirates films bestrijkt wordt deel twee er in sneltreinvaart doorheen gejast op een onoverzichtelijke manier met de nodige verhaalgaten. Je moet dan ook absoluut de films gezien hebben wil je het verhaal een beetje kunnen volgen.

Saai

PotC is een titel die zich perfect leent voor multiplay. Gezellig samen achter de computer met eventueel ieder een gamepad in de handen. Het is dan ook zonde dat de hoofdmodus van de game, verhaalmodus, geen twee spelers ondersteunt. Dit terwijl de vorige PotC game dit wel kende. Twee spelers kunnen het alleen maar tegen elkaar opnemen in een duel, wat eigenlijk alles behalve interessant is. Ook het verhaal volgen voor de single player weet niet de interesse vast te houden. Het spel verandert al snel in een non-stop hak festijn waarbij de speler geteisterd wordt door een onophoudelijke stroom aan vijanden en spontane onzichtbare muren -waarachter overigens wel powerups van verslagen vijanden kunnen vallen.

Het betere hak- en mepwerk

Het hakwerk zit op zich goed in elkaar. Je hebt lichte aanvallen, zware aanvallen en greepachtige aanvallen. Hiermee kun je combineren om zo verschillende aanvallen te creëren. Veel tactisch inzicht komt daar niet bij kijken, maar het is wel leuk. Goed is dat je vrij gemakkelijk vijanden kan ontwijken en ze zo kwetsbaar voor aanvallen kan maken of zelfs de omgeving tegen ze kan gebruiken. Denk aan een vijand een afgrond inwerpen of een charge van een vijand ontwijken zodat die ondersteboven in een regenton valt. Deze elementen zijn erg leuk en geven de nodige flair die de film ook eigen is. Jammer is alleen dat de gevechten bijzonder ééntonig en langdradig zijn. Je vecht telkens op dezelfde manier en de vijanden blijven komen; ook op plekken waar het eigenlijk niet kan zoals in de top van een kraaiennest bijvoorbeeld. Vijanden verschijnen soms gewoon uit het niets! Vaak moet je om verder te kunnen een x-aantal vijanden verslagen hebben en dit draagt niet bij aan de variatie van de game.

Jackinisme

Tegenwoordig zien we steeds vaker in games bepaalde scenes waarbij de speler op het juiste moment een knop in moet drukken die in het scherm verschijnt. Dit is bij PotC3 behoorlijk knullig uitgevoerd. De ene keer is het namelijk 'Jackinisme' waarbij je maar één kans krijgt om de knoppen goed in te drukken. Hiermee kun je als je het goed doet extra elementen in het spel vrijspelen. De andere keer is het gewoon een actiescène die je een oneindig aantal keren overnieuw mag proberen als het niet lukt. Wanneer je het verkeerd doet zie je niet wat er fout gaat. Het scherm wordt zwart en je begint dan of overnieuw of je gaat verder waar je gebleven was (in het geval van Jackinisme). Bijzonder knullig.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Karakters lijken
  • Ontwijken in gevechten is leuk
  • Matige graphics
  • geen next-gen
  • eentonig
  • spontane onzichtbare muren
  • geen multiplay
Net als de Black Pearl in de eerste film is ook de gamereeks helaas vervloekt. Men slaagt er maar niet in een leuke onderhoudende game te maken met een licentie die zich er wel degelijk prima voor leent. Deze derde game is een teleurstelling voor elke PotC fan. Of het nu een casual gamer of een hardcore gamer is. Zonde!

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie