Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Penumbra 1.1

Uitgekeken op Half-Life 2? Zoek je naar een griezelige game zoals System Shock 2? Heb je deze maand geen geld om een nieuwe game te kopen? Wanneer het antwoord op één of meer van deze vragen 'ja' is, dan is Penumbra de oplossing.

Penumbra is een gratis FPSHAG (first-person-survival-horror-adventure-game) die je meeneemt naar een angstaanjagende wereld waar je in een donkere ondergrondse basis op zoek gaat naar je verdwenen vader. Zoals het hoort in een horrorspel is de wereld om je heen eng en levensgevaarlijk.

Eigen technologie

Penumbra is eigenlijk geen spel, maar een demo om een nieuwe physics- en 3D-engine te testen. Opmerkelijk is dat de game niet uit de stal komt van één van de grote gamesontwikkelstudio’s, maar is ontwikkeld door vier Zweedse studenten. Zij hebben met een minimaal budget een technologie ontwikkeld die gemakkelijk kan concurreren met een professionele engine als Havoc (Half-Life 2). En hadden we al gezegd dat de game gratis is?

Omdat het een demo is voor een physics-engine bestaat de game voornamelijk uit fysische puzzels. Je moet kratten slepen, duwen en stapelen, machines activeren, toortsen gooien en deuren openen, sluiten en barricaderen. De physics-engine is zo goed dat je het verschil in gewicht kan 'voelen' tussen een colablikje en een zwaar houten krat.

Het verhaal

De game begint na een korte introductie waarin verteld wordt dat je moeder is overleden. Als erfenis krijg je een brief van je vader die je nooit gekend hebt, omdat hij op mysterieuze wijze is verdwenen. Bij de brief zit een sleutel voor een bankkluisje. In het kluisje vind je een boek geschreven in een vreemde taal met daarbij notities van vader. Het boek leidt je naar Groenland en een verborgen ondergrondse basis waar het niet pluis is. Stom als je bent, besluit je om naar de Groenlandse basis af te reizen en te onderzoeken waarom deze zo belangrijk was voor je vader.

Sfeer

De sfeer in Penumbra is lekker griezelig. Vanaf het moment dat je in de eerste kamer staat, voel je dat het niet pluis is. Wat dat betreft doet de game denken aan de succesvolle serie horrorgames Silent Hill. Ook in Penumbra begin je zonder wapen of andere middelen om je te verdedigen. Alle vertrekken en kamers zijn duister en je zaklamp heeft maar een beperkte levensduur. De muziek is goed en versterkt de sfeer.

Penumbra is een rasechte FPSHAG en je moet ook niet verwachten dat je snel een wapen vindt waarmee je de monsters lekker weg kunt knallen. Je kunt je wel verdedigen, maar daarvoor heb je je hersenen nodig en niet een vuurwapen.

Gameplay

De wereld in Penumbra is zeer interactief. Je kunt bijna alles bewegen of verplaatsen. Alle uitdagingen in het spel bestaan dan ook uit het oplossen van natuurkundige puzzels, terwijl je al dan niet wordt opgejaagd door een monster. Penumbra is geen FPS, maar een (in goede zin) ouderwetse adventuregame waar je alle objecten eerst moet onderzoeken om te achterhalen of je het moet duwen, trekken of activeren. Sommige objecten moet je bewaren om ze op een andere plek te gebruiken. Een aantal van de puzzels kun je op meerdere manieren oplossen.

Gewoon doen

Penumbra is een experimentele demo en daardoor beperkt. Er zijn maar vijf of zes plekken waar de game gesaved wordt en je komt ook maar een beperkt aantal monsters tegen. Doordat het spel zo eng is, doet de beperkte omvang niet af aan het spelplezier. De sfeer is lekker griezelig en als je fan bent van games als Doom, Prey en Half-Life 2 dan moet je Penumbra zeker eens proberen. En aangezien de game gratis is, heb je eigenlijk geen reden om dat niet te doen.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • zeer goede physics-engine
  • goede grafische effecten zoals bloom en blur
  • anisotropische filters tot 16x en anti-aliasing tot 4x
  • griezelige sfeer
  • opensource. Bij de game zit een editortool zodat je zelf de game kunt aanpassen en verder ontwikkelen.
  • beperkte omvang
  • weinig verschillende textures
Eerlijk gezegd waren we aanvankelijk nogal skeptisch, maar nadat we het gespeeld hebben zijn we razend enthousiast. Penumbra bewijst dat de grote gamesontwikkelaars vastgeroest zijn, dat grote budgetten ook innovatie kunnen tegenhouden en dat de toekomst van innovatieve games ligt in de indie-gamesuitgeverijen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie