Neverwinter Nights (NWN) was enkele jaren terug één van de beste rpg's die er voor de pc was. De waarde van Neverwinter Nights zit hem vooral in de actieve community die met behulp van bij het spel meegeleverde tools, nieuwe avonturen maakt die gratis te downloaden zijn.

De aantallen zijn enorm en tot op heden zijn er nog steeds vele NWN spelers die nog dagelijks nieuwe avonturen downloaden en spelen. Nu bijna vier jaar later is het vervolg uitgekomen en gaan we bewapend met zwaard en toverstaf op avontuur in de wereld van de Forgotten Realms.

RPG voor gevorderden

Neverwinter Nights 2 is voor de echte rpg puristen. Het is dan ook de enige titel die succesvol de regels van het Dungeons & Dragons (editie 3.5) spel volgt. De mogelijkheden van dit systeem zijn enorm en er zijn vele rassen, klassen, en speciale klassen genaamd 'prestige classes'. Gamers die niet bekend zijn met de D&D regels zullen waarschijnlijk overrompeld worden door de specifieke termen als Armour Class, Feats, Base Attack Bonus, Attack of Oppertunity, Saves enz. Echter gaat bij D&D dezelfde regel op als bij bijna elke rpg; hoger is beter. D&D spelers zullen zich onmiddellijk thuis voelen in NWN2 en kunnen direct aan de slag. NWN2 handhaaft de regels van D&D zeer trouw en dat is best een prestatie te noemen aangezien het originele systeem met al zijn mogelijkheden letterlijk meerdere boeken beslaat.

Lekker klassiek

NWN2 begint als een lekkere klassieke rpg waarbij in eerste instantie alle clichés aan bod komen. Je begint in een dorpje bij het moerasland 'Mere of Dead Men'. Deze naam voorspelt natuurlijk niet veel goeds, maar ondanks dat woon je er al je hele leven terwijl je groot gebracht bent door je Elfse afstandelijke stiefvader. Het spel begint met een dorpsfestival welke direct dient als tutorial maar al gauw wordt natuurlijk het dorp overvallen door duistere dwergen (Duergars) en monsterlijke Kithyankee's. Gelukkig weet het dorp, mede dankzij jouw hulp, stand te houden. Maar je vader is somber gestemd. Hij weet waar de monsters naar op zoek zijn en stuurt jou er op uit om deze problemen op te lossen. Natuurlijk is er in het verhaal een uitverkorene die het kwaad moet bestrijden (één keer raden wie dat is) en zo zitten alle vaste elementen van een doorsnee fantasy verhaal er in verwerkt. Toch is het verhaal veel dieper dan dat en tijdens de 50 uur spelen zul je betrokken raken bij politieke intriges en machtspelletjes waardoor alles toch minder zwart/wit is als je in eerste instantie denkt.

Niet alleen op pad

Hoewel je maar één karakter maakt in het begin krijg je in de loop van het spel wel meerdere kompanen die je vergezellen op je reis. Leuk is dat de interactie met deze figuren diep is doorgevoerd. Het is zelfs mogelijk kompanen compleet tegen je in het harnas te jagen. Dit komt omdat jouw antwoorden diverse kanten op kunnen gaan. Zo kun je kiezen voor nobele antwoorden, neutrale zakelijke antwoorden en gemene slechte antwoorden. Iedereen heeft een 'alignment'. Deze alignment zegt iets over hoe het karakter in het leven staat. Zo staat Lawful Good voor trouw en goed en Chaotich Evil voor chaotisch en egoïstisch (slecht). Natuurlijk kunnen karakters met tegenstrijdige alignments niet goed met elkaar opschieten en zo is het af en toe lastig iedereen in je groep tevreden te houden. Verder hebben jouw antwoorden ook invloed op de verdere verloop van het verhaal.

Er is geen dood, en ook geen goede camera

Iets wat wel afwijkt van de officiële D&D regels maar wat wel bijzonder prettig is, is dat je karakters eigenlijk niet dood kunnen. Ze kunnen wel knock-out gaan in een gevecht, maar als de groep het gevecht wint kruipen de verslagen teamgenoten weer overeind en kun je na wat rust de gevaren weer het hoofd bieden. Wel vervelend is de camera. Je kunt tot in detail inzoomen, maar wil je het spel speelbaar houden, dan zoom je vooral uit. Soms leidt de camera een eigen leven en kun je opeens niet meer zien waar je mee bezig bent. Dan ben je eigenlijk gedwongen het spel te pauzeren en de camera goed te zetten. Het voortbewegen met de camera loopt overigens ook niet helemaal lekker.

Realtime turn based

Het officiële D&D wordt in beurten gespeeld. Echter is het vechten bij NWN2 in realtime. Althans, daar lijkt het op. De waarheid is namelijk een combinatie van beide. Elk karakter heeft een aantal acties per beurt die deze automatisch uitvoert in realtime. Wanneer de beurt voorbij is, begint automatisch de volgende beurt en doet het karakter weer zijn acties uitvoeren. Tussentijds kun je op de spatiebalk drukken om het spel te pauzeren en zo ieder karakter van je groep duidelijke instructies te geven wat ze precies moeten doen. Zo kun je hun acties voor de komende vijf beurten instellen als je dat zou willen. Vul je niets in, dan gaan ze over op de automatische piloot wat over het algemeen knokken inhoudt. Dit systeem hebben we al eerder gezien bij de games Baldur's Gate, maar ook recentere games als Knights of the Old Republic 1 en 2 en Jade Empire.

AI met een steekje los

De AI van je kompanen is over het algemeen goed, maar af en toe laat hun intelligentie het volledig afweten en gaan ze rustig toekijken hoe jij, de held, aan gort geslagen wordt. Of gaan ze een vijand in de verte opzoeken terwijl jij in je eentje tegen drie man knokt (wat in D&D best dodelijk kan zijn). Vaak is een druk op de spatiebalk en wat specifieke opdrachten geven genoeg om dit losse steekje weer vast te zetten. Ook zitten er kleine bugs in het spel die de gameplay niet verstoren maar die wel jammer zijn. Denk aan clipping en gebrekkige collision detection.

Gedateerde interface

Hoewel de graphics en geluid van prima kwaliteit zijn en de gameplay ook ontzettend goed is, is het wel jammer dat de interface behoorlijk gedateerd is. Zo kun je niet in één oogopslag zien wat de eigenschappen van je uitrusting is, maar moet je altijd een paar muisklikken uitvoeren voordat je een venster met de gewenste informatie te zien krijgt. Ook is het niet mogelijk snel en gemakkelijk je inventaris te ordenen wat toch wel gemakkelijk geweest zou zijn aangezien je ladingen 'loot' vindt tijdens je avonturen. Ook bij het opslaan van het spel moet je altijd verplicht een naam invullen. Je kunt niet dezelfde naam even gemakkelijk snel gebruiken. Gelukkig is er wel een quicksave optie.

Samen uit, samen thuis

NWN2 kun je met meerdere mensen tegelijk spelen over een netwerk of via internet. Zelfs het meegeleverde verhaal kun je met meerdere mensen spelen. Voorwaarde is wel dat je samen een nieuwe game begint en deze gezamenlijk speelt. Je kunt niet halverwege de game anderen toelaten of meedoen met een ander. Verder is er natuurlijk de online community die ongetwijfeld net als bij de eerste NWN voor een hoop nieuwe avonturen zullen zorgen zodat je eigenlijk nooit uitgespeeld raakt. Wat dat betreft is NWN hét alternatief als je niet van mmorpg's houdt, maar wel graag een spelletje door wil blijven spelen. Bij de game zitten alle tools die je nodig hebt om zelf avonturen te maken, maar wees wel bereid flink wat uren hierin te steken, want gemakkelijk is het niet.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • D&D regels perfect geïmplementeerd

  • Authentieke D&D stijl

  • Zéér uitgebreid

  • Lange speelduur

  • Gratis nog meer avonturen

  • Gedateerde interface

  • AI onbetrouwbaar

  • Rotte camera

  • Kleine bugs

Voor RPG-fans is 2006 een mooi jaar geworden; eerst Oblivion en nu Never Winter Nights 2. Voor D&D-spelers is dit spel een feest van herkenning en een genot om te spelen. Ook andere rpg-liefhebbers zullen blij zijn met de mogelijkheden en sfeer die NWN2 te bieden heeft. Wat ons betreft komt deze game in ons rijtje toppers terecht!

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten