Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Need for Speed - The Run

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Elk jaar is er een nieuwe Need for Speed en dit zijn veelal arcade racers. Zo ook The Run. Je speelt Jack Rourke, een ervaren straatracer die in de problemen zit. Het gevolg, de Maffia zit op zijn huid en wil geld zien.

Wat doe je als de Maffia geld van je krijgt en je bent goed in racen? Juist, je neemt deel aan een illegale straatrace waarmee veel geld te verdienen is. In deze game is dat 'The Run'. The Run is een illegale race van San Francisco naar New York waarbij je meer dan 150 tegenstanders voorbij zal moeten racen wil je tot winnaar uitgeroepen worden.

De game gebruikt de Frostbite 2 Engine, dezelfde engine als Battlefield 3. Dit moet een realistische race-ervaring opleveren zonder dat de game een simulatie is. Grafisch ziet het spel er goed uit en er gebeuren spectaculair dingen tijdens de race. Denk aan ontploffingen en zeer nauwe ontsnappingen waarbij de Maffia je liever dood lijkt te willen hebben, dan dat zij hun geld terug willen.
 

Alles behalve dynamisch

De game moet dus enigszins realistisch aanvoelen door de Frostbite engine en hoewel we moeten toegeven dat er meer van je verwacht wordt dan alleen maar gas geven, blijft de single player campaign gigantisch 'gescript'. Per level is al vooraf besloten hoeveel tegenstanders je in moet halen om verder te komen. Dat komt dus neer op elk level als eerste eindigen. Hiervan kan niet afgeweken worden, waardoor je nooit meer last zal hebben van iedere ingehaalde auto in vorige levels en je zelf ook niet flink door kan racen om in één keer heel veel tegenstanders in te halen. De races zijn hierdoor alles behalve dynamisch. Nu hebben wij op zich niets tegen lineaire games, maar in racegames vinden we het niet passen.

 

Pietlut

Het meest frustrerende van Need for Speed - The Run is dat de game verschrikkelijk pietluttig kan zijn als het gaat om afwijken van de te volgen route gaat. Soms hoef je maar een beetje over de rand van de weg te rijden en je wordt onverbiddelijk gereset. Even gemakkelijk de weg afsnijden zit er dan ook niet bij. Dat zou toch moeten kunnen in een illegale straatrace van dit kaliber zou je zeggen. Hoe dan ook, er is geen pijl op te trekken wanneer en of je gereset wordt als je tegen de wegrand aankomt en dat maakt de game onnodig frustrerend.

 

Quicktime events - spannend hoor

Need for Speed is een reeks voor de massa en men denkt kennelijk nog steeds dat de massa blij wordt van quick time events. Zo nu en dan stapt Jack uit de auto en moet je door op tijd op de juiste knop te drukken, zorgen dat het goed met hem afloopt. Een ongeïnspireerd futloos gameplay-element als je het ons vraagt.

Als multiplayer komt Need for Speed - The Run beter tot zijn recht. Dat is vooral te danken aan het ontbreken van de extreem lineaire gameplay in deze modus.

 

DRM beleid

Om Need for Speed - The Run te spelen zul je EA's eigen Origin client-software moeten installeren. Hierin kun je de game activeren en aan je Origin account koppelen. De game kan maar aan één account gekoppeld worden.

 

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • spectaculair
  • The Run is een leuk idee
  • te snel een reset als je maar een beetje van de baan afwijkt
  • te veel gescript
  • quick time events
Need for Speed - The Run is in onze optiek toch een ietwat gefaalde arcade racer geworden. De sfeer is goed en het idee is tof, maar de lineaire gameplay en de onverbiddelijke resets maken van deze game een gemiste kans.

 

Geschreven door: Gerard Sombroek op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie