Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Need for Speed - Shift 2

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Need for Speed Shift was meer een realistische racer dan een arcade racer zoals Need for Speed Hot Pursuit. Met Shift 2 gaat EA nog wat stappen verder en profileert zij Shift 2 als de ultieme race-game.

EA kan heel goed snelheid creëren in een game. Bij hoge snelheid wordt het beeld gedeeltelijk subtiel wazig en bij een crash wordt het beeld zwart-wit. Ga je echt te hard van de baan, dan zie je je auto in stukjes over de baan rollen. Prachtig om te zien en het draagt bij aan het racegevoel. Wel bestaat
er de mogelijkheid dat je door anderen van de baan wordt gereden. De AI van de computer gestuurde tegenstanders is oké, maar niet al te slim.
 

Licht sturen

Elk fatsoenlijk racespel moet ons inziens met een racestuur gespeeld worden. Op die manier voel je wat een auto doet en kan je gedoseerd sturen, remmen en gas geven. Bij Shift 2 zijn de physics iets verbeterd ten opzichte van Shift 1 en alle auto’s voelen anders. Een zware auto glijdt meer door en een lichte auto stuurt strakker. Maar wat opvalt is dat ze allemaal wel wat last hebben van overstuur en wegglijden. Ook de force feedback, als je dus met een racestuur speelt, is wat licht. We hebben het spel gespeeld met de Logitech Driving Force Pro en met de G25 en bij beide stuurtjes is de besturing aan de lichte kant. Ook de deadzone – een gebied rond de neutrale stand van het stuur waar niets gebeurt – is groter dan bij andere race-sims. Wel prettig zijn de talloze mogelijkheden om de gevoeligheid in te stellen. Zowel van het stuurwiel zelf, als de rem, koppeling en het gaspedaal.



Helmet view

Shift 2 is ronduit pittig. Net als in Shift 1 is er een intake-race, maar het niveau van tegenstand en het realisme ligt veel hoger. Het zal dan ook flink oefenen zijn voordat je deze game onder de knie hebt. Maar als je eenmaal een beetje gewend bent aan de besturing, dan speelt Shift 2 fantastisch. Naast de gebruikelijke camerastanden bumper-view en cockpit-view, introduceert EA in Shift 2 helmet-view. Hierin kijk je vanuit het perspectief van de coureur. Dat betekent schudden bij het optrekken en remmen en een blik de bocht in als je indraait. Dat lijkt heel handig, maar dat is het niet. Wij hadden aanzienlijk minder gevoel met het rijden dan met bumper-view.



Ronkende motoren

De graphics en het geluid zijn uitstekend verzorgd in Shift 2. De geluidseffecten van de motoren, begrenzers en turbo's klinken authentiek en verwennen de echte liefhebber. De auto’s zijn prachtig nagemaakt, de tracks zien er netjes uit en ook tijdens de nachtraces genieten we van vlammen uit de pijp, rook van de banden en licht uit de koplampen. Een dikke grafische kaart is wel gewenst overigens.

 

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • realistische race-sim met een hoge fun-factor
  • uitstekende graphics en geluid
  • stuurt iets te licht
Shift 2 is echt hardcore racen. Het spel is pittig en de auto’s reageren vrij realistisch. Echter kunnen de physics net wat beter. Simbin’s Race On en Gran Turismo doen het op dat vlak beter. Toch heeft EA wel het racegevoel perfect in het spel verwerkt en levert de game ontzettend veel lol op. Een dikke aanrader voor race-liefhebbers!

Geschreven door: Jaap Veenstra op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie