Zelden in de gamegeschiedenis zal er zo'n succesvolle en langlopende franchise zijn opgezet als de Need For Speed-reeks van Electronic Arts. Na de recente Underground- en Most Wanted-serie is het nu de beurt aan NFS Carbon, waarin de nachtelijke races in en rond Carbon Canyon centraal staan en het gaspedaal weer eens ouderwets ingetrapt mag worden.

Need For Speed Carbon is in alle opzichten de vertrouwde arcade-racer die we de laatste jaren van de NFS-reeks zijn gewend. Met een tien tot veertien uur durende single-player story, een serie miniuitdagingen waarbij het verzamelen van kaarten centraal staat en talloze online uitdagingen zal het spel niet snel vervelen. Centraal staat echter een uitgebreide carrièremode waarin je je eigen team kunt bouwen en al racende verschillende territoriums in de stad kunt veroveren. In die carrièremode wordt via fraaie full motion video en een geweldige soundtrack een meeslepende sfeer neergezet die je vanaf de eerste minuut al meteen het spel in zuigt.

Slipstream

Natuurlijk kun je je wagenpark in diverse categorieën (exotics, tuners, muscles) uitbreiden door de ruim veertig wagens vrij te spelen. Iedere auto is met de Autosculpt-optie naar eigen wens aan te passen en te fine-tunen. Bovendien kun je aan de hand van verschillende karakters een lekker gemene racebende samenstellen waarbij iedereen zo zijn eigen functie heeft; blokkers zitten tegenstanders dwars, verkenners zoeken de beste shotcuts en andere teamgenoten geven je op gewenste momenten een handige slipstream. Toch doet deze toevoeging nogal gekunsteld aan. Niet alleen ben je veel te druk met je eigen actie om je ook nog eens met je collega’s te bemoeien, het is bovendien een soort verkapt ‘power-up’ systeem. En dat is nou net niet waar op we zitten te wachten in de NFS-games. Want als we niet oppassen, moeten we in het volgende deel spijkers strooien en met bommen gooien, of nog erger bananen en paddestoelen. Daar zijn andere racegames voor.

Diepe afgronden


Tot zover de basisonderdelen van NFS Carbon, want een leuke sfeer en een fikse kofferbak met opties zijn mooi meegenomen, maar hoe zit het met het feitelijke racen? Het ‘gevoel’ is meteen goed, de wegligging en physics van de wagens zijn zoals gebruikelijk weer optimaal uitgewerkt. Vooral aan het driften is veel zorg besteed, want dat zul je meer dan ooit in Carbon nodig hebben in de haakse bochten van de stad, maar vooral ook in de haarspeldbochten van de omringende canyon. Vooral het driften in races waarbij je als een speer naar beneden duikt (hoogteverschil is levensecht!), met rechts een bergwand en links diepe afgronden, zorgt voor momenten van pure adrenaline.

Herkenbaarheid


Als je niet door de ravijnen sjeest, dan scheur je door de straten van nachtelijke stad. Een omgeving met gigantische afmetingen, zodat je niet snel het gevoel hebt dat je rondjes aan het rijden bent. Ook handig bij de onvermijdelijke achtervolgingen met de politie. Zo heb je voldoende tijd en mogelijkheden om de sterke arm van je af te schudden. Wel moet worden gezegd dat er aan deze nachtelijke avonturen een groot nadeel kleeft; het gebrek aan herkenbaarheid. Door het ontbreken van daglicht lijken alle straten op elkaar en is het heel moeilijk om je te oriënteren aan de hand van herkenbare gebouwen of objecten. Dat betekent dat je echt dagen in het spel moet steken voordat je op gevoel de beste richting kunt kiezen. Dat is aan het begin van het spel nog niet zo’n groot probleem, maar naarmate de moeilijkheidsgraad wordt opgevoerd is het bijna van levensbelang. De stadsraces zijn hierdoor moeilijker te voltooien dan de races in de omringende ravijnen.

Schroothoop

Er zijn in totaal veertien racevarianten in diverse settings. Van sprintraces tot canyonraces, van radarraces tot ontsnappingsraces. Onze persoonlijke favoriet is de achtervolgings knockout-race die alleen online (maximaal acht deelnemers) te spelen is. De laatste coureur van iedere ronde wordt automatisch een politiewagen en moet de andere rijders te zien vertragen. Daarbij zijn alle middelen geoorloofd. Sterker nog, als politie scoor je punten door de overblijvende wagens richting de schroothoop te rammen. Kijk, dat zien we nou graag.

Bugs

Je zult voor NFS Carbon over een krachtige pc moeten beschikken en zelfs dan is de frame rate niet altijd optimaal, zonder dat dit overigens irritante vormen aanneemt. Bij het opslaan en laden van de game en bij het creëren van een online account, laat Carbon het soms even afweten. Het zijn vervelende bugs die na een frisse herstart meestal weer opgelost zijn, maar echt professioneel is het niet voor zo’n grote, prestigieuze release. Liefhebbers van de reeks zullen zich er geen buil aan vallen en beleven ongetwijfeld weer uren raceplezier tijdens de nachtelijke duivelsritten. En nu maar hopen dat je geen last van nachtblindheid hebt.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • lekker driften langs ravijnen

  • waanzinnige online knockout race

  • spetterende soundtrack

  • hier en daar wat buggy

  • teamplay is overbodig

  • weinig herkenbaarheid in nachtelijke straten

Need For Speed Carbon is geen revolutionaire verbetering ten opzichte van Underground en Most Wanted. Er zijn veel opties en spelmodes toegevoegd, sommige onderdelen zijn verdwenen, en cosmetisch ziet het er allemaal weer bijzonder fraai uit. Hoewel zelfs zware pc’s moeite hebben om een optimale frame rate te halen en er hier en daar zelfs wat bugs te ontdekken zijn, is NFS Carbon zeker geen slecht racespel. Vooral qua sfeer, fun en spelgemak heeft het veel te bieden. Als je van racen bij kunstlicht houdt, tenminste.

6,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten