Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Myst 5, End of Ages

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Myst is in de pc-gamewereld een niet weg te denken begrip geworden. Adventure- en puzzelliefhebbers die graag hun hersenen laten kraken verdwalen graag in de werelden van Myst.

Aan al het goede komt een eind, en dit geldt ook voor Myst. Deel V, End of Ages, is de grote afsluiter van de Myst-sage. Voor wie niet bekend is met het fenomeen Myst volgt een korte beschrijving.
Lang geleden was er een man genaamd Atrus die de kunst van het maken van een 'linkingbook' heeft uitgevonden. Met deze kunst kunnen werelden beschreven/gecreëerd worden, welke je kunt betreden door in het boek te springen (!). Zo reis je tussen verschillende Myst-werelden. Nu is Atrus' vrouw Catherin zoek geraakt in de D'ni wereld. De D'ni is een eeuwenoude beschaving die na duizenden jaren voorspoed een grote catastrofe heeft doorgemaakt. Het is aan de speler om het lot van de verloren gegane beschaving van D'ni te veranderen en Atrus' vrouw terug te vinden. In deze aflevering neemt Atrus dochter, Yeesha, het linkingbook-pennetje over en creëert nieuwe werelden. Zo draait het in de End of Ages om Yeesha en haar pennenvruchten.

Haal diep adem en begin...

Dit is de openingssuggestie in de handleiding. De handleiding is in het Nederlands maar het spel zelf is Engelstalig met optionele Engelstalige ondertitels. Myst V gaat verder waar het vorige deel eindigde en is er voor het eerst op een dvd-rom in plaats van een verzameling cd's.
Het hoofdmenu is duidelijk opgezet; je kunt er de verschillende besturingsopties kiezen. Nieuw in deze is de 'free-move'-modus, waarbij vrij bewegen in real-time 3D mogelijk is. In de vorige delen kon je wel om je heen kijken, maar voortbewegen ging altijd via vaste stappen. Dat hoeft dus nu niet meer, maar voor de ervaren Myst-speler kan het ook erg wennen zijn. Je raakt namelijk gemakkelijk het overzicht kwijt. Met sneltoetsen is het gelukkig eenvoudig switchen tussen de drie bedieningsmodi en kan je ook kiezen voor de vertrouwde manier van voortbewegen uit de voorgaande delen.

Storm tekenen

In het begin van het spel beland je na het voorlezen van een brief in een soort hal met deuren waarvan er maar één open kan. Nu komt het zoeken en kijken. Al snel vind je een camera om foto's te maken. Foto's worden opgeslagen in het spelerslogboek, evenals de gesprekken met Yeesha en Esher, de twee hoofdrolspelers uit Myst V. Nieuw is het 'slate'-systeem. Een slate is een leitje waar je symbolen op kunt krassen. Dat wordt gebruikt om een vreemd volk genaamd de Bahro opdrachten de geven. Op een zeker moment heb je bijvoorbeeld wind nodig om een windmolen te laten draaien. Door nu de juiste tekens op de lei te krassen, komt een Bahro deze halen en even later heb je een lekker stormpje voor de windmolen.
Het spel is grafisch erg mooi en de muziek is prettig en passend. De puzzels en raadsels vergen weer een hoop logisch denkwerk en geduld. Zit je vast, dan kun je in het hoofdmenu hints krijgen, maar meestal zijn het hints waar je niet veel aan hebt.

Conclusie
Een waardige afsluiting van de vijf Myst-episodes. Een grote uitdaging, goed voor heel veel uren speelplezier bij het dwalen door de prachtige werelden, vol met ingewikkelde installaties en puzzels. Een aanrader voor de Myst-fan en liefhebbers van puzzel-adventures.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie