Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Marc Eckos Getting up

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
De stad New Radius is niet meer wat het geweest is. Cultuur en kunst zijn zo goed als verdwenen en burgermeester Sung runt de stad als een ware dictator.

De enigen die nog voor hun creativiteit durven uit te komen zijn de graffiti-artiesten. Zij werven bekendheid en respect door kleurrijk overal hun naam te plaatsen in de grauwe stad.
Jij speelt Trane, een jonge graffiti-artiest die aan het begin van zijn kliedercarrière staat. Hij is door zijn oma het huis uit geschopt, omdat zij het niet eens is met zijn ambities. Logisch, want zijn vader is in datzelfde wereldje omgekomen. Maar natuurlijk luistert Trane niet en gaat hij de straat op om naam te maken.

Weinig in te stellen

Marc Ecko's Getting Up (MEGU) is een action adventure game waarin je alles in de derde persoon ziet. Met de muis draai je de camera rond en met het toetsenbord bestuur je Trane. De game is ook te spelen met een analoge gamepad. De gamepads die wij gebruiken (Logitech Rumblepad 2 en XBox 360 controller for Windows) staan in één keer goed geconfigureerd. En dat is maar goed ook, want je kunt nergens in het spel de besturing aanpassen. Dat geldt overigens ook voor andere instellingen.
De game kan maar op drie resoluties gespeeld worden, waarvan 1024 x 768 de maximale is. Geavanceerde instellingen, zoals details en anti-aliasing, ontbreken. En helaas gaat de tutorial in het spel alleen maar uit van de combinatie muis-toetsenbord. Als je met een gamepad speelt, moet je zelf uitdokteren wat de mogelijkheden zijn, maar het speelt wél prettiger.

Prima sfeer

De sfeer is fantastisch. Al direct vanaf de intro zit je in de grauwe, melancholieke maar ook rebelse sfeer van het spel. De graphics zijn prachtig en de muziek is perfect gekozen. Wat we niet onvermeld willen laten, is dat er subtiel reclame in het spel is verwerkt. Zo luistert Trane muziek op een iPod en maakt hij digitale foto's met een Nokia-mobieltje. Deze reclame draagt bij aan de urban stijl van het spel en is niet hinderlijk.
Er valt van alles te 'unlocken', en naarmate het spel vordert krijg je nieuwe tags en tekeningen tot je beschikking. Want daar gaat het uiteindelijk om: overal in de verschillende levels moet jouw naam zo groot mogelijk komen te staan. In het begin ben je nog een beginnend artiestje (Toy), maar je groeit uit tot een legende en zelfs verzetsstrijder tegen de dictator die New Radius in zijn greep houdt. Maar voor je zover bent, moet er heel wat gespoten worden, wat op zich weer een kunst is. Dat is niet zomaar een kwestie van op de knop drukken. Je zult Trane moeten begeleiden bij het graffiti spuiten. En wil je dat je 'piece' reputatie opbouwt, dan moet die binnen een bepaalde tijd en zonder druppels gespoten zijn.

Iedereen moet je hebben

De levels zijn groot en er valt veel te ontdekken. De moeilijkheidsgraad staat vast en hoewel niet alles in één keer zal lukken, is het spel goed te doen. Behalve spuiten moet je knokken, en gaandeweg leer je nieuwe combinaties en smerige trucjes. Die zul je nodig hebben ook, aangezien bijna iedereen er op uit is om je mores te leren, van slager tot politieagent. Hierdoor is het ook nodig te sluipen om zo uit de problemen te blijven. MEGU is een zeer geslaagd spel, dat door zijn goede afwerking en originaliteit veel gamers zal kunnen bekoren.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Perfecte sfeer.
  • Origineel concept.
  • Weinig instellingen aan te passen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie