EA probeert het maximale te halen uit hun zuurbetaalde Lord of the Rings licentie want in 'Lord of the Rings - Conquest' betreden we nogmaals de wereld van Midden Aarde.

Alwéér

Om maar met de deur in huis te vallen; Conquest is de zoveelste ongeïnspireerde LOTR-game. De game lijkt verdacht veel op de eerdere LOTR-games als The Two Towers en Return of the King. De gameplay is zo goed als hetzelfde, hoewel de vorige versies ons inziens vele malen leuker zijn. Conquest bevat houterige animaties, tonnen identieke figuurtjes en nul originaliteit. En natuurlijk zijn al diezelfde filmfragmenten en LOTR-deuntjes ook weer van de partij.

Een Nobody

In Conquest speel je een soldaat in de verschillende veldslagen die op Midden Aarde hebben plaatsgevonden. Het idee van de zoveelste pion in een grote veldslag spelen die qua gameplay erg lijkt op de Two Towers vinden wij geen slimme keuze. Het idee van een totale nobody spelen in een slagveld vol andere nobody's spreekt bij ons in ieder geval niet tot de verbeelding. Wel leuk is dat in de game ook veldslagen zitten die wel in de vele boeken van Tolkien voorkomen, maar niet in de welbekende film-trilogie. Je kunt kiezen voor een Strijder, Boogschutter, Magiër of Scout. Elke klasse heeft zijn eigen sterke en zwakke kanten. Zo zijn de boogschutter en magiër sterk op afstand, is de strijder sterk in het directe hakwerk en is de scout vooral sterk in rondsluipen en geniepige aanvallen maken. Tijdens de oneindige knokpartijen met allemaal dezelfde tegenstanders moet je diverse plekken veroveren en missiedoelen voltooien. Dit komt vaak neer op ergens lang genoeg blijven staan en vijanden van je afslaan of een specifieke vijand doden.

Wandelvierdaagse

Tijdens de missie/levels kun je bij de diverse veroverde plekken van klasse wisselen. Dit is handig, want in sommige gevallen heb je veel aan een magiër of boogschutter. Hoewel je negen van de tien keer met een strijder het beste uit de voeten kunt. Vooral omdat deze het meeste incasseringsvermogen heeft. De dood kan snel zijn in Conquest. Vooral omdat vijanden je gemakkelijk een afgrond in kunnen slaan. Mocht je soldaat sterven, dan speel je een andere nobody op het slagveld, die bij de laatste veroverde plek tevoorschijn komt. Dit houdt in dat je eerst weer een eind moet lopen naar de plaats waar je collega de dood vond. Erg vervelend. Verder heb je een beperkt aantal levens per missiedeel. Als deze op zijn, heb je de slag verloren. Op zich ongeloofwaardig als je nog tientallen bondgenoten om je heen ziet staan.

Toch maar helden

Op verschillende plaatsen in een level krijg je de mogelijkheid een held te spelen, en dan is het weer net alsof je The Two Towers aan het spelen bent. Verder is het wellicht aardig om te vermelden dat je de game ook online kunt spelen met meerdere spelers die dan ook allemaal een normale soldaat spelen. Ook is het mogelijk om aan de slechte kant te strijden in de naam van Sauron. Het is alleen jammer dat hiervoor eerst de normale verhaallijn uitgespeeld moet zijn. Dat hebben we al talloze keren gedaan in jullie vorige LOTR-games EA!PluspuntenMinpuntenConclusie

  • online spelen

  • niet origineel

  • wéér LOTR

  • veel, heel veel van hetzelfde

  • houterige animaties

Ons oordeel is hard en onverbiddellijk. Lord of the Rings - Conquest is een ongeïnspireerde game waaruit weinig eer te behalen valt. Hopelijk is dit de laatste LOTR game die uitkomt, want we zijn die deuntjes en hobbits nu toch echt beu!UitgeverElectronic ArtsOntwikkelaarPandemicBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XPProcessor snelheid (min. benodigd)2.4 GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)1024Grafische kaart (minimaal benodigd)vanaf Ati Radeon X1800 of nVidia GeForce 7800Benodigde hardeschijfruimte (GB)6Online gamingneeGamepad ondersteuningjaOns TestsysteemWindows XP MCE SP3, Intel Core 2 Duo 8400, 4 GB ram (1066 MHz), 2x300 GB sata disks in Raid 0; Point of View Nvidia Geforce 9600GT (512 MB); Creative Soundblaster X-Fi Platinum

2,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten