Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

L.A. Noire

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Eerder dit jaar kwam Rockstars L.A. Noire uit voor Playstation 3 en Xbox 360, een unieke openwereld-detectivegame die zich eind jaren 40 afspeelt. Nu kunnen ook pc-gamers genieten van L.A. Noire.

L.A. Noire speelt zich af na de tweede wereldoorlog. Agent en oorlogsveteraan Cole Phelps komt als groentje bij de politie werken. Je doorloopt zijn carriëre via diverse misdaden die opgelost dienen te worden. Je begint als straatagent, maar al snel werk je jezelf op tot rechercheur.

De sfeer in L.A. Noire is authentiek. De auto's, mode, muziek en de bezienswaardigheden van het L.A. van de jaren 40 zijn allemaal verwerkt in deze game. Zelfs de moorden zijn enigszins authentiek. Zo speelt de Black Dahlia moord een grote rol in L.A. Noire. De zaken zijn wel allemaal fictief.
 

Aan het handje meegenomen

L.A. Noire is van Rockstar, dus hebben we te maken met een open wereld. Toch word je tijdens het oplossen van de verschillende cases - die elk een eigen episode zijn - behoorlijk aan het handje meegenomen. Het is dan ook niet moeilijk een zaak op te lossen. Je wordt automatisch de juiste kant opgestuurd, maar het is de kunst een zaak zo goed mogelijk op te lossen, alle clous te vinden en alle ondervraagden correct uit te horen.

Desondanks bevat L.A. Noire wel typische free roaming elementen. Denk aan vrij rondrijden en rennen, auto's vorderen, knokken en schieten. Maar het speur-element staat centraal in L.A. Noire. Ook zijn er allerlei kleine sub-missies in de stad uit te voeren. Denk hierbij aan een bank overval of een doorgeslagen burger die met een pistool over straat loopt te zwaaien.

 

Gezichten lezen

Bij het oplossen van de verschillende moordzaken moeten mensen uiteraard ondervraagd worden en daar zit de grootste uitdaging van L.A. Noire. Mensen hebben altijd wel wat te verbergen en maar weinigen zullen je dus een volledige waarheid vertellen. Je ondervraagt mensen aan de hand van de clous die je vindt en enkele standaard vragen zoals: 'Wanneer heb je het slachtoffer voor het laatst gezien?'.

Nadat een ondervraagde zijn zegje heeft gedaan, is het aan jou om te bepalen of de waarheid verteld is of niet. Je hebt 3 keuzes: Truth, Doubt en Lie. Bij Truth ga je er van uit dat de waarheid gesproken wordt. Mocht je iemand niet geloven, dan kun je voor 'Lie' kiezen, maar dat moet je dan wel kunnen bewijzen met behulp van de clous die je ontdekt hebt. Heb je geen bewijs, maar geloof je die persoon niet, dan is 'doubt' je beste optie. Phelps slaat dan een andere toon aan die dwingender en intimiderend overkomt op de ondervraagde.

Of mensen liegen of niet, is vaak af te lezen van een gezicht. Bij L.A. Noire is dit een zeer belangrijk element en de gezichten komen dan ook levensecht in beeld, tot aan de kleinste zenuwtrekjes aan toe. Men heeft om dit te bereiken de gezichten van de acteurs gefilmd met 32 camera's. Toch is het ondanks dat lastig om te bepalen of iemand de waarheid spreekt of niet. De game kent namelijk een aantal glasharde leugenaars!

 

Hints en feedback

L.A. Noire heeft allerlei subtiele hints ingebouwd. Zo hoor je zachte achtergrondmuziek wanneer er nog clous op de plaats delict aanwezig zijn en gaat je gamepad trillen - als je die gebruikt - als je in de buurt van een clou bent die bestudeerd kan worden. Deze hints zijn uit te zetten om de game uitdagender te maken.

Helaas geldt dit niet voor de feedback-muziek die tijdens dialogen afspeelt. Nadat je een keuze hebt gemaakt uit Truth, Lie of Doubt, hoor je aan de afgespeelde muziek direct of je keuze de juiste was. Ook is Phelps zo slim om een vinkje of kruisje achter de vraag te zetten. Jammer en een beetje onrealistisch. Als inspecteur ga je er toch vanuit dat de keuzes die je op dat moment maakt, de juiste zijn. Je weet pas veel later pas of je juist gehandeld hebt. Daarnaast demotiveert het ook als je direct te zien krijgt, dat je een fout antwoord hebt gekozen.
 

Intuïtie en ervaring

Phelps doet in de vorm van XP ervaring op. Deze verdient hij door mensen goed te ondervragen (allemaal vinkjes) en door sub-missies op te lossen. Met deze XP stijgt Phelps weer in rank. In rank stijgen maakt Phelps geen betere schutter of vechter. Elke rank is gekoppeld aan een beloning en de belangrijkste beloning is een intuïtiepunt. Hiermee kun je het oplossen van een zaak vergemakkelijken. Zo kun je alle clous op een locatie onthullen of kun je intuïtie gebruiken in ondervragingen. Hierbij heb je 2 opties: een fout antwoord weg laten strepen of de community raadplegen. Dit laatste is handiger dan je denkt. Als je hiervoor kiest zie je namelijk hoeveel procent voor welk antwoord gekozen heeft. Daarnaast krijg je de hint hoeveel mensen het antwoord goed hadden na het gebruik van intuïtie. Als dit getal hoog is, dan weet je dat je het beter aan de community kan vragen. Een handige leuke online feature dus.

 

Vreemde physics

Het autorijden verloopt in L.A. Noire niet heel lekker. Het is bijna onmogelijk om niet iets omver te rijden of geen blikschade op te lopen. Laat staan als je verwikkeld bent in een flinke achtervolging. Het autorijden is dan ook niet voor iedereen weggelegd, mede omdat de physics van de wereld niet al te logisch zijn geïmplementeerd. Gelukkig zijn de auto's zeer sterk gebouwd en kunnen ze flink wat klappen hebben. Gelukkig kun je ook je partner laten rijden, waardoor je snel skipt naar de volgende locatie. Bij achtervolgingsscènes ben je echter gedwongen zelf achter het stuur te kruipen.

 

Vliegen, rennen, springen en weer doorgaan

Behalve autorijden moeten verdachten ook wel eens te voet gevolgd worden, moet er met de vuisten geknokt worden en zijn er vuurgevechten. Deze zijn prima uitgewerkt. De achtervolgingen te voet kunnen zeer spectaculair zijn waarbij phelps over kleine obstakels springt, mensen wegduwt en verdachten kan tackelen of tot staan brengen met een waarschuwingsschot. Vreemd hierbij is wel dat je tijdens het rennen eerst je pistool een tijdje op de verdachte gericht moet hebben, alvorens je een schot in de lucht aflost. Waarom dat niet meteen kan, is wat onlogisch. Mocht je echt niet door een actiescène heenkomen, dan krijg je zelfs de mogelijkheid deze over te slaan. Attent!

 

Technische tekortkomingen

Op zich is L.A. Noire een bijzondere en vooral ook mooie game, maar ons enthousiasme wordt neergesabeld door vele technische problemen. We hebben zelden zo'n frustrerende game meegemaakt, waarbij op verschillende pc's iedere keer weer iets anders misgaat. Denk aan gamepads die slecht functioneren, processorkernen die vol worden gegooid op 100 procent waardoor het spel hapert en een patchproces dat alsmaar fout blijft gaan, waardoor de game niet gespeeld kan worden.

Ook zijn de minimale systeemeisen op het doosje van de game wat onrealistisch. L.A. Noire is een zware game, en als je deze goed wil draaien, dan is een pc met een krachtige quadcoreprocessor een must. L.A. Noire is namelijk heel processorintensief.

 

DRM Beleid

Het specifieke DRM-beleid bij L.A. Noire is ons nog niet bekend. Wel moet de game geactiveerd worden via internet, en moet er een verplichte patch geïnstalleerd worden voordat je kan spelen. Een internet verbinding tijdens het spelen van de game is niet noodzakelijk. Het maximum aantal activaties is op dit moment van schrijven bij ons nog niet bekend.

Pluspunten Minpunten Conclusie
  • sfeervol
  • gezichten aflezen
  • zwaar systeem noodzakelijk
  • veel technische problemen
  • zaken zijn niet te verliezen
  • vreemde physics
L.A. Noire is op zich een heel tof spel, maar als je een Xbox 360 of Playstation 3 hebt, raden we je aan de game daarop te spelen. De pc-versie heeft te veel technische haken en ogen.

 

Geschreven door: Gerard Sombroek op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie