Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Kohan II - Kings of War

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Kohan II is het vervolg op de uiterst succesvolle RTS game Kohan - Immortal Souvereigns. Het spel speelt zich af in een fantasy-wereld die wordt verscheurd door burgeroorlogen.

De twee grootste stromingen in Kohan II zijn de good guys, de getrouwen van de god 'The Creator', en de slechteriken die het niet zo hebben op de Creator en hem de rug toekeren. Reden genoeg om elkaar flink het leven zuur te maken en te pas en te onpas aan te vallen met immense legers. Deze legers worden aangevoerd door de Kohans; onsterfelijke helden die als heilige taak hebben te waken over de stervelingen van de wereld en deze te leiden naar vrijheid, veiligheid en vrede. Dit doel wordt natuurlijk bereikt door de tegenpartij met wortel en tak uit te roeien.
Kohan II is net als zijn voorganger een real time strategy game (RTS), maar onderscheidt zich wel van het massale aanbod wat er in het RTS genre te vinden is.

Vooral strategie

Kohan II richt zich namelijk vooral op de strategie en de kunst van het oorlogvoeren. Het bouwen en uitbreiden van een stad en het regelen van het binnenhalen van de inkomsten gebeurt meer op de achtergrond en vereist weinig aandacht. Je hoeft alleen aan te geven wat je gebouwd wilt hebben en de inwoners van de stad doen de rest. Zo hoef je dus ook geen 'peasants' aan te maken zoals dat bij andere RTS spellen het geval is. Deze krijgt je gratis bij uw stad, evenals de verdedigende militia voor als de stad aangevallen wordt. Wel moet je zelf een 'Engineers Unit' maken om verbouwingen en reparaties buiten de stad te verrichten. Denk hierbij aan mijnen, kapgebieden of outposts. Deze outposts zijn onmisbaar voor het voeren van een goede oorlogvoering; ze bewaken grenzen of mijnen en je kunt zo de acties van je vijanden in de gaten houden. Daarnaast zijn deze outposts, zodra ze gebouwd zijn, direct voorzien van manschappen, zodat je die er niet eerst naar toe hoeft te brengen zoals dat bij andere RTS games het geval is. Zodra de vijand in de buurt komt stormen de manschappen met bogen en zwaarden naar buiten om de vijand mores te leren. Zo kan het tactisch plaatsen van outposts een bijna ondoordringbare grens worden voor de vijand, zodat je stad goed beschermd blijft.

Zuinig op Manschappen

Als je het slim speelt is het enige wat echt je volledige aandacht verdiend de strategie en het rekruteren van de juiste manschappen. Ook dit wijkt af van de standaard. Zo recruteer je geen losse mannetjes, maar hele eenheden. Vaak bestaan die eenheden uit vier manschappen en een aanvoerder en deze worden als één geheel aangestuurd. Mochten er nu een aantal mannen van die eenheid sterven, dan is er nog niets aan de hand. Keer met je eenheid terug naar de stad, en daar genezen de gewonde mannen en worden de eenheden aangevuld met vers kanonnenvoer. Omdat je stad maar een beperkte hoeveelheid mensen kan onderhouden kun je ook maar een maximaal aantal eenheden rekruteren. Wees dus wijs en rekruteer er niet zonder nadenken op los. De eenheden kunnen net als bij een roleplaying game ervaring opdoen en in niveau stijgen zodat ze betere strijders worden. Het is dus ook belangrijk zuinig op je manschappen te zijn en je eenheden niet volledig te laten vernietigen, want hiermee verlies je dan ervaren (hogere level) manschappen.

Inzoomen op het slagveld

Grafisch is Kohan II allemaal erg mooi gemaakt, in volledig 3D met veel details. Ook kun je in- en uitzoomen wanneer je wilt en tijdens gevechten is dat leuk om te doen. Wel merken we op onze testmachine wat flikkeringen op tijdens het spelen, maar deze zijn niet hinderlijk en beïnvloeden het spelplezier niet. Overigens vermoeden we dat dat probleem in onze eigen grafische kaart ligt en zullen dit niet het spel aanrekenen. De gameplay is af en toe chaotisch en de manschappen gaan in de strijd vooral hun eigen gang. Gelukkig is de AI redelijk goed, waardoor er geen vreselijke domme dingen gedaan worden, maar voor de controlfreak kan dit soms wat frustrerend zijn. Degenen die zich daar niet zo druk om maken kunnen soms van een prachtig schouwspel genieten waarin een vluchtende vijand ingesloten wordt door diverse eenheden en zo genadeloos afgeslacht wordt. Maar dit kan natuurlijk ook je eigen manschappen overkomen. Wel jammer is dat je maar een beperkt maximaal aantal units tegelijk kan aansturen. Dus even tien eenheden in één keer naar de plek des onheils sturen is er niet bij. Daar zul je twee handelingen voor moeten verrichten.

Pittig

Het spel is best pittig en sommige missies kunnen uren duren voordat je ze succesvol hebt afgerond. Voor degenen die het liever tegen menselijke tegenstanders opnemen is een multiplayer game mogelijk via netwerk of internet.

Conclusie
Kohan II is een bijzonder geslaagde RTS game die het spelen meer dan waard is. Zowel voor hardcore strategen als casual gamers. Grafisch oogt het allemaal prima en de sfeer wordt goed gezet. Wel kan de strijd erg chaotisch worden en is het overzicht snel te verliezen, maar dat is in een echte oorlog waarschijnlijk net zo.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie