Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

J.U.L.I.A

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Systeemeisen J.U.L.I.A.
Veel adventuregames zijn tegenwoordig afkomstig van zogenaamde 'indie developers' oftewel kleine groepjes zelfstandige ontwikkelaars die zonder inmengeling van een grote games-uitgevers een game ontwikkelen en op de markt brengen. J.U.L.I.A. is ook zo'n spel: een point-and-click adventure diep in de ruimte.
Score
60
  • Pluspunten
  • leuke onderhoudende puzzels
  • interface geeft je het gevoel op een ruimteschip te zitten
  • Minpunten
  • kort
  • een paar goedkope scènes

None

J.U.L.I.A. is een grappige point-and-click-adventure die ietwat belegen aandoet en daardoor waarschijnlijk meer de 'oldschool' adventure liefhebber zal aanspreken. De puzzels zijn leuk en onderhoudend en de sfeer is over het algemeen goed. We vinden de game alleen iets te kort om een aanschafprijs van 25 euro te rechtvaardigen.

In J.U.L.I.A. neem je de rol aan van astrobioloog Rachel Manners. Het is het jaar 2430 en zij is samen met een team andere experts er op uit gestuurd om de allereerste ontdekte buitenaardse levensvormen te bestuderen. Echter gaat er iets gruwelijk mis en op een dag wordt Rachel wakker uit haar cryogene slaap en komt zij er achter dat zij nog het enige bemanningslig op het schip aanwezig is. De enige die er is om haar te helpen is de AI computer J.U.L.I.A. en de verkenningsrobot genaamd Mobot.

Alsof je er zelf in zit

De bedoeling is dus uit te zoeken wat er nu precies misgegaan is en hoe eventueel de problemen op te lossen zijn. J.U.L.I.A. is een point-and-click adventure waarbij de interface zodanig opgebouwd is zodat het lijkt alsof je zelf Rachel bent. De interface op je scherm is de interface van de scheepscomputer.

Het verhaal van J.U.L.I.A. is aan elkaar geregen via vele afwisselende en onderhoudende puzzels. Deze puzzels zijn niet al te moeilijk en leuk om te doen. Wel heb je een enkele 'zoek en vind' puzzel die veel tijd in beslag neemt, waarbij je sneller geneigd bent om de antwoorden op internet te zoeken.

Puzzelend het korte verhaal door

Je schip bevindt zich in een sterrenstelsel met zo'n 6 verschillende planeten. Deze planeten kunnen gescand worden en je kunt er grondstoffen winnen die je nodig hebt om je schip te repareren en Mobot te upgraden. Alle werkzaamheden gebeuren aan de hand van kleine puzzeltjes. De verschillende planeten hebben allemaal hun eigen bijzonderheden en je zal de verschillende planeten meerdere keren moeten bezoeken om zo alle puzzels op te kunnen lossen. Zo heb je voor sommige locaties een vlammenwerper upgrade voor Mobot nodig. De grondstoffen hiervoor vind je weer op een andere planeet evenals het upgrade diagram.

J.U.L.I.A. is geen lange game. Na ongeveer 8 tot 10 uur spelen heb je het verhaal voltooid. Dat is op zich jammer, want we hadden best nog meer planeten willen verkennen met J.U.L.I.A. We vinden om die reden dan ook de aanschafprijs van bijna 25 euro eigenlijk iets te hoog.

Beetje goedkoop

De sfeer is in J.U.L.I.A. redelijk goed gezet. Dat is vooral te danken aan de soundtrack van de game die het hele 'space-gevoel' goed weet op te roepen. Grafisch stelt de game geen fluit voor, waarbij het jammer is dat Rachel ten eerste gruwelijk lelijk is en ten tweede niet lipsynchroon praat. De tussenfilmpjes zijn overigens wel van aardige kwaliteit. Het verhaal is op zich best leuk. Met name in het begin weet het mysterie je aandacht te trekken. Helaas wordt het verhaal op het eind een beetje goedkoop met flauwe semi-emotionele scènes.

Grappig, maar een beetje uit de tijd, is de verhalenverteller die jou vertelt wat je ziet als je op onderzoek gaat op een planeet. Het geeft de game een 'retro-beleving' waarvan we niet zeker weten of dat wel de bedoeling is. Het was ons inziens beter geweest als Mobot gewoon zelf verslag uitbrengt in plaats van dat een verhalenverteller uit het niets begint te vertellen wat je allemaal ziet, ruikt en voelt. Dat kan ook makkelijk want Mobot kan praten in de game.

DRM beleid

Zover wij weten heeft J.U.L.I.A. geen actief DRM-beleid. Je kunt J.U.L.I.A. gewoon installeren en de game is zelfs op te starten zonder dat je de cd nodig hebt.

Geschreven door: Gerard Sombroek op

Category: Review, Games

Tags: games, adventure, lace mamba

Nieuws headlines

Laatste reactie