Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Joint Task Force

Met al het geweld in Irak, Afghanistan en Darfur dat ons dagelijks via de media bereikt, zou je denken dat we niet zitten te wachten op meer bloedvergieten. Joint Task Force bewijst daarentegen dat moderne oorlogsvoering ook best leuk kan zijn.

Groot Geld

Wereldwijd wordt er dit jaar naar verwachting 1060 miljard (!) dollar aan wapens uitgegeven, 30 miljard meer dan op het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Dat staat in een rapport dat de internationale hulporganisatie Oxfam op 22 september presenteerde. Oorlog is big business. Dat was vroeger al zo, dat is het nu en dat zal altijd wel zo blijven. Niet alleen de wapenindustrie profiteert van burgeroorlogen en internationale conflicten, ook voor gamesproducenten is en blijft ‘oorlogje spelen’ een thema waar groot geld mee wordt verdiend. Het genre is kennelijk nog lang niet uitgekauwd, want de oorlogsgames volgen dit najaar elkaar in rap tempo op. En zo af en toe zit daar zowaar een verrassende titel tussen.

Conflicten

Neem Joint Task Force, een nieuw rts-spel van de Nederlandse uitgever HD Interactive en Most Wanted Entertainment (dat de ontwikkeling van de Hongaarse ontwikkelaar Mithis heeft overgenomen). In JTF krijg je de leiding over een speciale eenheid die wordt ingezet bij het oplossen van conflicten in Bosnië, Somalië, Afghanistan, Irak en Colombia. Er zijn ruim twintig gevarieerde missies beschikbaar, inclusief een multiplayer- en skirmish-optie.

Via helikopter

Hoewel JTF een duidelijke rts-game is, hebben de makers een aantal unieke elementen ingebouwd. Hierbij kiest het spel een weg tussen bijvoorbeeld Command & Conquer en Commandos. Het gaat niet om delven van grondstoffen of het zo snel mogelijk bouwen van een sterke basis, maar om het tactisch veroveren van land. Hierbij moet je slim gebruikmaken van obstakels (ter bescherming), voertuigen, materieel van de tegenstander en strategisch belangrijke gebouwen als vliegvelden. Die luchthavens spelen overigens een cruciale rol, want ze voorzien je troepen van zwaar materieel als tanks, reparatie- en bevoorradingstrucks en luchtsupport. Soldaten en licht materieel worden aangevoerd via helikopters en daar is geen vliegveld voor nodig.

Lastige balans

Om de missies goed te doorlopen, is veel geduld, beleid en tactisch inzicht vereist. Eerst de omgeving met lichte, snelle troepen verkennen en vervolgens bepalen welk materieel en acties nodig zijn. Hierbij stuit de speler meteen op een dilemma, want soms heb je – zeker in de skirmish-mode – weinig tijd om je rustig te oriënteren. Het snel veroveren van een vliegveld, het kopen van flink wat tanks en meteen de aanval kiezen, helpt daarentegen ook niet. Want zelfs die tanks zijn kwetsbaar als ze bijvoorbeeld stuiten op terroristen met bazooka’s. Het is deze lastige balans tussen geduld en doeltreffende actie, die van JTF zowel een frustrerende maar tevens ook een zeer uitdagende game maken.

Motion capture

Ook grafisch is Joint Task Force helemaal van deze tijd. Het spel maakt gebruik van een hightech 3D-engine, die alle DirectX 9-mogelijkheden optimaal benut en die bovendien Ageia PhysX ondersteunt via software (cpu) als hardware (PhysX-kaart), wat de actie er nog realistischer op maakt. Het meest indrukwekkende onderdeel van JTF is het feit dat alle infanterie via motion capture geanimeerd is en dat is beslist een primeur voor een rts-game. Een slimme manier om die uitzonderlijke grafische kwaliteit te checken, is door in alle rust de tutorial te doorlopen en op gezette tijden op het slagveld in te zoomen, want tijdens de missies ontbreekt hiervoor de tijd. De vijand slaapt namelijk nooit.

Dollartekens

We hebben slechts weinig minpunten kunnen ontdekken. Vooruit, de interface is hier en daar wat onlogisch bij het bestellen van troepen, voertuigen, munitie en upgrades (het benodigde, aan te klikken dollarteken bevindt zich telkens op een andere plek). Ook is het wat vreemd dat de vijand altijd op één persoon of voertuig schiet, wat niet bepaald realistisch overkomt en soms bepaalde tactieken in de weg zit. Tenslotte zijn de verschillende klassen soldaten (o.a. rangers, snipers, engineers) vrij moeilijk te herkennen, waardoor je eerst op je manschappen moet klikken voordat je weet wie wie is.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Prachtige graphics
  • Uitdagende, realistische missies
  • Originele invalshoeken
  • Interface soms onlogisch
  • Soldaten moeilijk herkenbaar
  • Vijand schiet op één doel
Joint Task Force is niet alleen een lust voor het oog, maar biedt voldoende vernieuwing en uitdaging om je vele dagen zoet te houden met de leuke kant van 'oorlogje spelen'. Een verrassende topper in het rts-genre.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie