Is virtual reality nog steeds slechts een gimmick?

Virtual Reality wordt gezien als een grote kans voor de game-industrie, en bedrijven als Sony, Facebook en Samsung zijn er al een paar jaar mee bezig. Toch gamen er nog maar weinig mensen in vr. Is het nog steeds slechts een gimmick? We vragen het vier experts.

Martin Verschoor, hoofdredacteur Gamer.nl

Media has no description

© PXimport

“Ja, want de games die je op dit moment kunt spelen met een vr-bril, lijken erg op elkaar en zijn vooral leuk om de visite mee te imponeren. De huidige games voelen grotendeels nog aan als een attractie in plaats van een ervaring. Het probleem is vooral dat de hardware te duur is en daardoor de ‘installed base’ te klein is. Uitgevers zullen daarom niet zo snel een klap geld gaan uitgeven aan de productie van een vr-game. Daarnaast is gamen in vr nog een heel ding. Je moet een hele installatie op je hoofd zetten, met een bende kabels die er omheen bungelen.”

Sjoerd Reitsma, gamer

Media has no description

© PXimport

“Nee, er zijn echt goede vr-spellen. Ik heb eind vorig jaar een PlayStation vr-bril gekregen die met mijn PlayStation 4 werkt en alhoewel ik eerst sceptisch was, moet je het ervaren om het te geloven. Eén voordeel is dat je met vr-gaming even helemaal weg bent uit je omgeving en datgene waar je mee bezig was. Je wordt minder snel afgeleid omdat je echt in het spel zit. Het probleem is echter dat er te weinig (goede) spellen zijn, waardoor m’n vr-bril al maanden ongebruikt in de kast ligt. Bij de release van de ruimtegame Fairpoint VR haal ik hem weer tevoorschijn.”

Dittmar Tukker, vr-gameontwikkelaar bij Gamedia

Media has no description

© PXimport

“Ja, het is nu nog een gimmick. Maar als je vr-gaming vergelijkt met andere technologische ontwikkelingen, dan gaat het naar mijn mening juist onwijs hard. Er zijn bijvoorbeeld al miljoenen vr-apparaten op de markt gebracht en is er ook al een heleboel content verkrijgbaar. De kwaliteit is nog niet zo hoog, maar dat heeft tijd nodig. Net als bij een bekende kwaliteitsgame, daar werkt een groot team vaak ook jaren aan. Die markt is daarom niet met vr-gaming te vergelijken, maar dat komt nog. Kleine gamestudio’s experimenteren met vr-gameconcepten en grotere studio’s, die al snel potentie zagen, deden mega-investeringen.”

Martin Wijnbergen, vr-ontwikkelaar bij Branders

Media has no description

© PXimport

“Nee, al is de industrie nog wel zoekende naar de juiste uitwerking. VR-gaming is nu nog een behoorlijke nichemarkt door de noodzakelijke investeringen. Dan heb je het over een set als de Oculus Rift of een HTC Vive met een goede game-pc. Early adopters hebben daarom een belangrijke taak als aanjager voor de doorbraak van vr, om het grote publiek er de meerwaarde van te laten inzien. Want de vr-games voor mobiele producten als de Samsung Gear VR zijn inderdaad een gimmick. Maar wel één die er uiteindelijk toe zal leiden dat vr wordt ingezet voor serieuzere doeleinden.”

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten