Heroes of Might and Magic (HOMM) is één van de weinige strategiespellen die beurtelings (turn based) wordt gespeeld. Deze reeks heeft ondertussen al een flinke schare fans, maar na deel vier hield uitgever 3DO en ontwikkelaar New World Computing ermee op. Gelukkig nam Ubisoft de reeks over en bracht dat bedrijf samen met ontwikkelaar Nival Interactive het vijfde deel uit.

Volledig vernieuwd in 3D.

HOMMin vogelvlucht


HOMMis een fantasie strategiegame. Je bestuurt helden die legers aanvoeren om hiermee land en grondstoffen te veroveren. Als speler ben je zowel verantwoordelijk voor de ontwikkeling van je helden als voor de legers die zij aanvoeren. De helden ontwikkelen zich net als in een rpg en doen, door het halen van xp, vaardigheden op waarbij hun leger weer voordeel heeft. Om manschappen te werven heb je geld, grondstoffen en steden nodig. Deze zul je dus ook moeten veroveren en bewaken tegen de vijand. Elke beurt is een nieuwe dag die nieuwe inkomsten opbrengt waarmee je je campagne kunt financieren. Er zijn verschillende rassen en verschillende helden met uiteenlopende vaardigheden (waaronder ridders, magiërs en priesters). HOMM staat bekend om zijn verslavende gameplay. Even gauw een uurtje spelen kan resulteren in een nacht zonder slaap.

Volledig 3D


De HOMM-games zijn altijd in 2D geweest, dus een 3D variant was meer dan welkom. De graphics zijn mooi en gedetailleerd. Je kunt nu op de wereld inzoomen en elk detail van de kaart bekijken. Er is veel energie gestoken in de details – bijna zonde, aangezien je HOMM 5 vooral van bovenaf (maximaal uitgezoomd) zult spelen. Ook de veldslagen zijn in 3D en de camera kan over het hele slagveld bewegen en draaien. Ook hier zien alle figuren er gedetailleerd en mooi uit. Het is jammer dat de rest van het slagveld vrij kaal is – alleen af en toe een boompje of rotsje dat als obstakel dient. Verder zijn de uit te bouwen steden veranderd van een statisch plaatje naar een reusachtige driedimensionale stad met hoge torens en gebouwen waar je met de camera doorheen kunt zweven. Wel jammer is dat er geen leven is in de stad. Er lopen geen mensen rond, zoals dat bij Age of Empires III het geval is. Jammer, want het had de sfeer zeker verhoogd. De muziek in de game is overigens geweldig en helemaal in de bekende HOMM-stijl.

Wel vernieuwd, weinig geïnnoveerd


Hoewel het uiterlijk volledig vernieuwd is, is de game hetzelfde gebleven. Eigenlijk iets te veel hetzelfde. De makers hebben bij het maken van dit deel op safe gespeeld. Wat gameplay betreft wijkt de game nauwelijks af van deel drie. Alle innovaties uit deel vier zijn weggelaten. Zo staan de helden niet meer in het front en kunnen ze ook niet meer sterven. Ook is het niet meer mogelijk meerdere helden in een leger te hebben of heldenloze legers te sturen. De monsters in de wereld zijn ook weer statisch geworden en bewegen niet meer naar een held toe als deze in de buurt is, zoals het geval was bij deel vier. Ook is de stadhouder verdwenen en neem je minder vaak helden mee naar een volgende missie. Hecht je dus niet te veel aan helden die je tijdens een missie inhuurt. In een volgende missie ben je ze weer kwijt. – jammer, omdat deel vier flink wat vernieuwingen in petto had. Echter niet alle fans waren daar blij mee en er kwam verdeeldheid in het HOMM-kamp. De ene helft vond de verbeteringen fantastisch, de andere helft greep terug naar het voor hun leukere deel drie. Om iedereen tevreden te houden is de gameplay van HOMM-3 dus overgenomen en zijn er een paar dingen toegevoegd – de initiatiefbalk bijvoorbeeld. Deze geeft in een rij aan wie wanneer aan de beurt is. Zo kun je beter anticiperen. Een hoog moraal van je mannen verbetert hun positie in deze balk in plaats van dat ze direct nog een keer mogen aanvallen bij een morale-boost zoals dat bij de eerdere delen het geval is. Ook is het ontwikkelen van de helden uitgebreider. Er zijn ladingen skills en special abilities te verkrijgen en de ene vaardigheid maakt een andere vaardigheid weer beschikbaar. Het ontwikkelen van je held is dus interessanter geworden. Ook kan de held zelf tegenstanders aanvallen zonder hiervoor van zijn plaats te wijken. Bij deze aanvallen wordt hij/zij niet tegengehouden door obstakels of zelfs kasteelmuren – een beetje onlogisch als je het ons vraagt. De held zelf is onkwetsbaar en kan alleen verslagen worden als zijn leger weggevaagd is. Hoewel de verbeteringen leuk zijn, hadden het er van ons veel meer mogen zijn. Ervaren HOMM-spelers zullen eerder het gevoel hebben dat ze een oude game in een nieuw jasje spelen dan een nieuw HOMM-deel.

Verslavend


Hoewel er weinig nieuws in de game te vinden is, staat de bekende HOMM-gameplay als een huis. Diezelfde verslavende factor is er nog steeds en zal ervaren en onervaren HOMM-spelers uren aan de monitor gekluisterd houden. Daarbij zijn de kaarten ook nog eens groot en zijn de echte ontdekkingsreizigers onder ons met één kaart gerust twee à drie uur bezig. Verder is het, zoals ook bij de andere delen, mogelijk om met meerdere mensen tegelijk te spelen. Zelfs achter één computer! Maar ook is het mogelijk om via een netwerk of internet tegen menselijke tegenstanders te spelen.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Verslavende gameplay

  • Grote speelvelden

  • Vele multiplaymogelijkheden

  • Behalve de graphics weinig vernieuwd

  • Leuke features uit deel vier verdwenen

  • Wel érg op safe gespeeld

Hoewel Heroes of Might and Magic V een prima spel is, hadden we meer innovatie verwacht. Liefhebbers van deel vier zullen teleurgesteld worden. Vind je deel vier juist minder, dan zul je blij zijn met deel vijf. Voor de mensen die HOMM niet kennen is deel vijf een prima game om er kennis mee te maken. De game is toegankelijk en minstens zo verslavend als zijn voorgangers.

7,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten