De Harry Potter boeken en films zijn van prima niveau en hebben een flinke fanbase verzameld. Ging het de computerspelletjes ook maar zo goed af.

Waar de boeken en films over tovenaarsleerling Harry Potter schitteren in kwaliteit, blijven de spelletjes een mager aftreksel. Ook bij de vierde film bracht EA gelijktijdig met de film een bijbehorende game uit. Kan deze titel het niveau van de gemiddelde filmgame ontstijgen?

Doet denken aan Lord of the Rings

EA heeft ook diverse Lord of the Rings (LOTR) games uitgebracht. The Two Towers en Return of the King waren goed uitgewerkte vechtspellen waarin ook nog een licht rpg-element zat. Je kon ervaring opdoen, in levels stijgen en nieuwe vaardigheden leren. Harry Potter en de Vuurbeker doet hier een beetje aan denken. Je kunt alleen of met meerdere spelers (maximaal drie) dit filmavontuur aangaan. Aan het begin van een level kies je wie je wilt spelen: Harry, Ron of Hermelien. Er zit geen verschil in deze drie karakters en ze zijn in het begin van het spel alle drie even sterk.
Het spelsysteem lijkt grotendeels gerecycled te zijn van de twee bovengenoemde LOTR-games. Echter, bij Harry Potter en de Vuurbeker gaat het om het vinden van magische schilden, zodat nieuwe gebieden (en vorderingen in het verhaal) geopend worden. Elk gebied heeft meerdere van deze schilden verborgen, wat betekent dat gebieden meerdere keren bezocht moeten worden om nieuwe schilden te vinden. Sommige schilden worden bewaakt door 'eindbazen' en anderen zitten op lastig bereikbare plekken waar je pas bij kunt als je magie sterk genoeg is.
Je beschikt in het spel over drie soorten magie: aanval, betovering en accio. Ook is er nog een gezamenlijke magische superaanval die alleen kan worden uitgevoerd als de bijbehorende meter vol zit. De aanval is bedoeld voor monsters en objecten die magische bonen bevatten. De betovering gebruik je vooral om puzzels op te lossen. Zo kun je met deze spreuk een hek openen, een rotsblok of boom verschuiven en zelfs een vuursalamander 'blussen'. Accio gebruik je voornamelijk om objecten en Smekkies (in allerlei kleuren!) naar je toe te trekken.
Je bent bijna altijd met zijn drieën, ook al speel je alleen. Alleen de zogenaamde uitdagingen moet Harry in zijn eentje doen. Dat zijn meestal races waarin Harry een bepaald parcours op zijn Nimbus-bezemsteel moet afleggen binnen een bepaalde tijd. Deze races zijn mooi gepresenteerd, maar hebben weinig inhoud.

Grafisch beperkt

Grafisch ziet het spel er best mooi uit, maar het had beter gekund. Zo hebben alle rondingen last van het trapeffect (aliassing). Opvallend is dat er in het spel helemaal geen grafische instellingen aan te passen zijn. Geen resolutie, geen anti-aliassing en dat soort dingen. Het is duidelijk dat deze game op de massa is gericht, maar om er gelijk vanuit te gaan dat die deze instellingen niet nodig heeft vinden we een stap te ver. Gevorderde gebruikers roepen nu vast dat je een hoop instellingen in de drivers van je grafische kaart kunt veranderen, maar helaas levert dat bij dit spel weinig op. We hebben bij onze nVidia Forceware drivers de anti-aliassing geforceerd om het trapeffect bij rondingen tegen te gaan. Ondanks deze instelling weigert het spel deze verandering door te voeren. Het trapeffect bleef gewoon aanwezig, hoe we de driver ook instelden.

Ook in het Nederlands

Leuk voor de jonge gamers is dat het spel ook in het Nederlands te spelen is, waarbij ook de stemmen Nederlands gesproken zijn. Als je het spel opstart wordt als eerste gevraagd in welke taal je wilt spelen. Het is jammer dat de game het antwoord op deze vraag niet onthoudt; dat had makkelijk gekund.

Matige gameplay

Het spel kan gespeeld worden met toetsenbord en/of gamepad. Hiervoor heb je het meegeleverde gamecontroller configuratieprogramma nodig. Als deze de gamepad herkent is het instellen erg simpel. De besturing laat echter bij zowel het toetsenbord als bij de gamepad te wensen over. Poppetjes blijven zo nu en dan doorlopen (ondanks dat je gestopt bent) en de verschillende soorten toverspreuken reageren regelmatig niet accuraat. Zo moet je voor betoveringen precies op de goede plek staan om het gewenste effect te krijgen. Sta je volgens de computer niet goed, dan doet je tovenaar iets heel anders, wat in het heetst van de strijd natuurlijk niet handig is. Ook besluiten de tovenaarsleerlingen bij sommige betoveringen uit zichzelf naar achteren te lopen. Ook dat kan leiden tot onwenselijke situaties.
Het ergste is de camera in het spel. Deze is niet te besturen en je bent dus afhankelijk van hoe deze staat. Als je alleen speelt is dat niet zo erg, maar als je met meerdere spelers speelt en je gaat allebei een andere kant op, blijft de camera ergens in het midden bungelen terwijl beide spelers allebei buiten beeld zijn. Dat levert ongelukkige situaties op. Een voorbeeld: Harry heeft net een gevaarlijke plant die de weg blokkeert opgeruimd en is doorgelopen, maar binnen een paar seconden komt er weer een nieuwe plant. Is de tweede speler dan nog niet doorgelopen, dan wordt de weg dus opnieuw geblokkeerd. De twee spelers zijn nu gescheiden. Wil de laatste doorlopen, dan moet hij een stukje terug om de plant opnieuw weg te halen. Resultaat: een camerastand waarbij minimaal één persoon buiten beeld is en met een beetje pech allebei.

Geen filmfragmenten

Over het algemeen weet EA goed gebruik te maken van zijn filmlicenties. Zo hebben de verschillende LOTR-spellen prachtige filmfragmenten in zich verwerkt. Bij Harry Potter en de Vuurbeker is dat helaas niet het geval. In plaats van filmfragmenten krijgen we tekeningen te zien die het verhaal vertellen. De manier waarop ze gepresenteerd worden lijkt ze zo nu en dan geanimeerd, maar het blijven losse tekeningen.ConclusieHarry Potter en de Vuurbeker is een snel in elkaar geflanste filmtitel met matige gameplay en slechte afwerking. Verstokte Harry Potter fans zullen er misschien lol aan beleven, maar deze raden we aan te wachten met de aanschaf van het spel totdat het in de budgetbak ligt.UitgeverElectronic ArtsBesturingssysteem (min. benodigd)Windows 2000Processor snelheid (min. benodigd)1,2GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)256Grafische kaart (minimaal benodigd)64MBBenodigde hardeschijfruimte (GB)1Online gamingneeGamepad ondersteuningjaOns TestsysteemWindows XP home (SP2), AMD Athlon 64 3200 processor, 1024 MB ram geheugen, 2x Asus N7800GTX (sli)

2,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten