Het zijn mooie tijden voor fans van First Person Shooters. Doom 3 en Halo 2 hebben de liefhebbers van dit genre al mogen verwennen. Maar de meest gehypte game blijft Half-Life 2.

Liefhebbers moesten lang op Half-Life 2 wachten, en eenmaal aangeschaft en thuis duurde het wachten nog wat langer; voor de installatie van de game mag je gerust een uur uittrekken.
Ten eerste neemt het spel een slordige vijf Gigabyte aan harde schijfruimte in beslag. Alleen al die massa's data kopiëren vraagt natuurlijk de nodige tijd. Maar na de kopieerslag is het installatiefeest nog niet afgelopen. Valve is ver gegaan met zijn beveiliging, heel ver. Om het spel überhaupt te kunnen spelen, ook de singleplayer offline modus, MOET er eerst verbinding met het internet gemaakt worden. Dit gaat via een speciale client genaamd 'Steam'.
Via Steam moet er een account worden aangemaakt waar voortaan mee ingelogd dient te worden. Aan dit account wordt je cd-key gekoppeld en de spellen waar je 'recht' op hebt. Half-life gaat dus niet het enige spel worden wat hier gebruik van maakt. Hierna worden de bestanden 'unlocked', en dit duurt minstens net zolang als het kopiëren van de bestanden naar de harde schijf! Uiteindelijk kun je een uur later het spel starten. Vanaf dit moment is het mogelijk om Half-Life 2 offline te starten, MITS je je steam account gegevens op je lokale harde schijf hebt laten opslaan.
Wij begrijpen best dat Valve zijn producten wilt beschermen tegen piraterij, maar zijn bang dat ze daarin nu wel een beetje zijn doorgeslagen. Half-Life 2 is gekraakt en illegaal te downloaden van het internet. Degenen die daarmee het meest last gaan hebben van deze kopieerbeveiliging zijn waarschijnlijk de eerlijke kopers, en dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Wat is er in vredesnaam aan de hand?

Het installatieleed ben je snel vergeten wanneer het spel begint. Wederom speelt de speler het karakter Gordon Freeman, de held, of beter gezegd de zondebok, uit deel 1. Gordon wordt toegesproken door een oude bekende die hem gebiedt wakker te worden. Zijn tijd is gekomen.
Gordon ontwaakt in een metro ergens op aarde. In de metro zitten nog twee mannen in overalls en ze kijken niet vrolijk. Een bedrukkende sfeer heerst alom. Bij het uitstappen heet de burgermeester je via een groot televisiescherm welkom in City 17, een veiligere plaats. Dat veilige gevoel krijg je ook onmiddellijk wanneer een politieman met een eng masker je aggressief naar achteren duwt. Je stond in de weg. Uit protest gooi je een blikje voor zijn voeten. Dat had je beter niet kunnen doen, want je wordt zonder pardon flink wat manieren bijgebracht met een stroomstok. Je kiest eieren voor je geld en rent verder het complex in.
De politie is ruim vertegenwoordigd en je kunt dus maar beter bij ze uit de buurt blijven. De burgers lopen in overalls met lange gezichten. Een voormalig Oostblok-gevoel maakt zich van je meester. Waar ben je in godsnaam beland? Na wat rondgelopen te hebben word je door een politieman meebegeleidt naar een 'interrogation room'. Een stoel waaronder een flinke plas bloed ligt staat uitnodigend op je te wachten.
De agent die je gaat ondervragen blijkt gelukkig een bekende te zijn die undercover voor de rebellen werkt. Hij geeft aanwijzingen waar je naar toe moet gaan en stuurt je de vrijheid in. Je komt in een stad terecht waar ook weer veel blauw op straat is. Mensen zijn depressief, speeltuinen zijn verlaten en winkels en hotels zijn hermetisch afgesloten. Je ben in een keiharde politiestaat terecht gekomen! Overal vliegen apparaten rond die foto's maken van de burgers. Big Brother is following you. Uiteindelijk kom je na wat rondzwerven in een gebouw terecht waar rebellen huizen. En laat je nét op het goede moment aankomen. De politie valt binnen en op dat moment word ook jij gezien als een staatsondermijnende rebel. Vanaf nu moet je rennen voor je leven. Je wordt beschoten en achtervolgd. Je springt van dak tot dak en klautert over richeltjes om in veiligheid te komen. Uiteindelijk word je te grazen genomen en lig je op de grond.

Geen demo

Het hierboven beschreven scenario is geen introfilmpje. Alle beschreven akties zijn door de tester zelf in het spel uitgevoerd, en hadden dus heel anders kunnen lopen. Er is heel veel mogelijk. Bijna alles kan opgeraapt en weggegooid worden. Vanaf het moment dat je als een crimineel gezien wordt levert het spel je de ene adralinerush na de andere op. Aarde blijkt geregeerd te worden door de wezens van Xen: de buitenaardsen die de boel in deel 1 op de kop zetten. En zij zien jou het liefst zo dood mogelijk. Gelukkig blijf je niet lang hulpeloos en vind je al snel een wapen. Eindelijk kan je terugschieten!
De intelligentie van de tegenstanders is heel hoog. Ze zoeken dekking en gebruiken de omgeving om jou het leven zo moeilijk mogelijk te maken. Ze stellen hinderlagen en valstrikken op. En het blijft niet alleen bij boze politiemannen. Vrachtauto's met raketwerpers en gevechtshelikopters schieten vrolijk met ze mee. Je wordt gedwongen te rennen voor je leven en dekking te zoeken in alles wat maar dekking kan bieden. Maar blijf niet te lang zitten. Een houten beschutting houdt het gemiddeld een paar seconden uit tegen een helikopter. En alsof het niet erg genoeg is komen er uit de grond 'headcrabs' gekropen. Deze lieve schatjes met tanden springen op je hoofd en maken een hersenloze zombie van je: letterlijk.
Gelukkig kan je zelf ook de omgeving tegen de vijand gebruiken op alle creatieve manieren die je maar kan bedenken. Explosiegevoelige tonnen kunnen naar de vijand gerold en opgeblazen worden. Houten stellages kunnen instorten, als je er maar hard genoeg op schiet. Gunturrets kunnen bemand worden nadat je de gebruiker er vanaf geschoten hebt, en het schieten op een helikopter wordt opeens weer leuk. En dan heb je nog niet eens de 'gravity gun' in handen gekregen!

Zwaartekracht realisme

Dit alles wordt allemaal nog mooier en realistischer dankzij de ontzettend goed gesimuleerde zwaartekracht. In dit spel zul je geen halfzwevende lijken tegenkomen of vijanden die allemaal op dezelfde manier doodvallen. Het realisme in dit spel is van het hoogste niveau dat ik tot nu toe in een computerspel ben tegen gekomen. Slimme moves en tactisch gebruik van omgeving en zwaartekracht wordt volop aangeboden en beloond in dit spel. Tel hierbij op dat de grafische effecten en geluid van bijzonder hoge kwaliteit zijn en je hebt een ervaring om nooit te vergeten.

Rennen, vliegen, rijden, schieten

Behalve lopen kan je in Half-Life 2 ook diverse voertuigen besturen. Het besturen van deze voertuigen gaat net zo gemakkelijk als de 'gewone besturing'. Dit gaat bijzonder eenvoudig en supersnel. Natuurlijk word je ook dan beschoten door talloze vijanden, maar dit maakt de adrenalinerush alleen maar groter. De kogels en bommen vliegen je om de oren.
Zo nu en dan wordt de toegang geblokkeerd. Dan rest je niets anders dan via schansen er overheen te vliegen of als dat niet gaat uit te stappen en de blokkering op te heffen. Hierdoor is er een gezonde afwisseling tussen voertuigen besturen en rondlopen. Het opheffen van de blokkeringen heeft af en toe adventure-elementen in zich zitten waarbij creatief gebruik van de omgeving noodzakelijk is. De zwaartekracht helpt ook hier een flink handje mee.

Minpunten

Is er dan niets slecht aan dit spel? Behalve de installatieprocedure weinig. Als we echt gaan muggeziften vinden we nog wel enige punten van kritiek. Zo gaat het ladders beklimmen af en toe wel heel erg snel en gaat dit niet altijd goed. Daarnaast wil de game af en toe nog wel eens haperen omdat de harde schijf kort ratelt. Dit is echter deels te verhelpen door de harddisk te defragmenteren en gewoonweg een snellere harde schijf te hebben. Deze haperingen komen gelukkig niet te vaak voor waardoor ze niet echt hinderlijk zijn. De rest van de game verloopt vloeiend. Dit zijn eigenlijk de enige minpunten die ik kan bedenken.ConclusieWe kunnen niet anders concluderen dan dat Half-Life 2 het wachten waard is geweest. Zelfs mensen die niet zo gecharmeerd zijn van het Fps-genre raden we aan dit spel op zijn minst een keer goed te spelen. De grenzen zijn verlegd en de lat ligt hoger. Fps-games zullen nooit meer hetzelfde zijn. Halo 2 en Doom 3 zijn prachtige games, maar ze verbleken bij Half-Life 2. Dit is geen spel, maar een ervaring.OntwikkelaarValveBesturingssysteem (min. benodigd)Windows 98/SEProcessor snelheid (min. benodigd)1,2GHzHoeveelheid RAM (min. benodigd)256Grafische kaart (minimaal benodigd)64MBBenodigde hardeschijfruimte (GB)4.5Online gamingja

10

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten