Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Gun

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Er zijn maar weinig games die over cowboys en indianen gaan. En dat terwijl het Wilde Westen toch garant staat voor spannende verhalen.

Activision en Neversoft denken er ook zo over en brengen Gun uit. Een verhaal over rouwe mannen, dames van lichte zeden en flinke vuurgevechten in de traditie van westerns als The Wild Bunch en The Good, The Bad and The Ugly.

Een verhaal over wraak

Je speelt Colton White. Een jonge cowboy die samen met zijn vader Ned leeft van de natuur en de jacht. Samen verkopen ze de opbrengst aan rondreizende stoomboten. Op een dag verandert Coltons leven wanneer een stoomboot waar hij en Ned op zitten overvallen wordt door wilde maniakken. Zijn vader blijkt geheimen te hebben waar Colton nietsvermoedend bij betrokken wordt. Zijn vader, die zijn vader niet blijkt te zijn, vindt de dood op het schip, maar voor hij sterft geeft hij een medaillon aan Colton, met een instructie: ga naar de Alhambra Saloon en vraag naar Jenny.
Colton begint zijn bloederige zoektocht naar de verantwoordelijken voor zijn vaders dood en laat zich daarbij door niets of niemand stoppen. Gun is dan ook geen spel voor jonge spelers. (18 plus).

Heel sfeervol

Gun is erg sfeervol en je waant je al snel in het Wilde Westen. Het stof van de paarden, de ruwe zanderige omgevingen en prachtige verschillen tussen dag en avond. Dit komt mede door de geweldige graphics die gebruikmaken van geavanceerde lichteffecten (HDR) en Shader Model 3. Dit technische algebra zegt je misschien niets, maar met een recente grafische kaart is het spel erg mooi.
Ook de stemmen zijn professioneel ingesproken, wat bijdraagt aan de fantastische Wild West sfeer. Wel heel jammer is dat het geluid niet altijd synchroon loopt met de filmpjes. En dan hebben we het niet alleen over lipsynchronisatie. In één bepaalde scène wordt iemand met zijn hoofd tegen een tafel gedrukt en een paar seconden later komt pas het bijbehorende geluidseffect. Deze missynchronisatie is niet constant, dus het overheerst gelukkig niet, maar het is wel aanwezig genoeg om te storen. De muziek is lekker western-achtig, maar niet heel bijzonder.

Vergevende gameplay

De spelwereld van Gun is een woestijn waar hier en daar wat te doen valt. Hoewel de wereld uitnodigt tot verkennen is er niet zo gek veel te doen, en dat is jammer. Af en toe word je overvallen door bandieten, maar die zijn geen partij voor Colton. Er zijn in het spel hoofdopdrachten, die het verhaal van het spel verder vertellen en nevenopdrachten die je statistieken verhogen. Deze nevenopdrachten, in het spel sidequests genoemd, zijn beperkt beschikbaar. Op is op. Om nieuwe sidequests te krijgen zul je verder het verhaal moeten volgen.
De hoofdmissies zijn goed gevarieerd, waardoor het spel niet snel verveelt. In de rechteronderhoek van het scherm staat een minikaartje dat je precies vertelt waar je heen moet. Als je een sidequest doet vertelt die waar je doel is en anders laat de kaart de locatie van de eerstvolgende hoofdmissie zien. Dat werkt prettig, maar vertelt niet precies hoe je moet reizen. Er wordt alleen een directe richting aangegeven waarbij geen rekening gehouden wordt met obstakels.

Guns!

In het spel zijn twintig soorten wapens te vinden die je moet afpakken van je slachtoffers. Denk aan pistolen, geweren, shotguns, messen, bijlen, bogen en bommen. Elk wapen heeft zijn eigen kracht en voordelen, en naarmate je verder komt komen de betere wapens in je bezit. Je kunt ook nog de nodige upgrades kopen bij handelaren, zodat geweren bijvoorbeeld sneller herladen of dat je meer kogels bij je kunt dragen. Een andere gave optie is het schieten in Quick Draw-modus. Net als bij de Matrix wordt de tijd vertraagd, waardoor je supersnel kunt schieten. Zo zijn pijlen weg te schieten of een overmacht aan tegenstanders weg te knallen. Gaat het onverhoopt mis, dan genees je jezelf, als een echte cowboy, met whisky. Met één slok kun je er weer helemaal tegenaan.

Besturing

De besturing kan zowel met toetsenbord en muis als gamepad. De gamepad wordt automatisch herkend en knoppen staan meteen goed geconfigureerd. De besturing blijft echter onwennig, of je nu met gamepad of toetsenbord en muis speelt. Na een paar uur spelen raak je nog steeds in de war met de knoppen en hun functies. De besturing doet op zich wat hij moet doen, maar echt lekker speelt het niet. Het spel op zich is erg vergevingsgezind. Ga je tijdens een missie dood, dan word je nooit verder dan een minuutje teruggezet, en je staat onmiddellijk weer op volle kracht. Erg fijn, want het spel frustreert op deze manier nauwelijks, maar het wordt ook wel erg gemakkelijk.

Onlogische karakterontwikkeling en andere kritiek

Zoals eerder gezegd kun je met de sidequests je statistieken verhogen. Deze nevenopdrachten variëren van premiejagen, koeien opjagen, pokerduels, koeriersdiensten tot de wet handhaven als hulpje van de sheriff. Elke nevenopdracht levert geld op en maakt Colton beter in bijvoorbeeld schieten, paardrijden of handgevechten. Raar is dat deze verhogingen al van tevoren vast staan. Er wordt dus niet gekeken hoe vaak je een bepaalde handeling gebruikt. Zo word je beter in schieten met pistolen, terwijl je alleen maar met geweren hebt geschoten: een beetje onlogisch. Ook leveren deze verhogingen in het spel weinig voordeel op. Je merkt er eigenlijk niets van.
Zo nu en dan moeten er delen van het spel geladen worden. Daar is op zich niks mis mee, maar soms wordt de harde schijf wel erg vaak geraadpleegd, wat resulteert in haperingen en vertragingen. Dat gaat ten koste van de gameplay.
Ook is er de mogelijkheid om stervende tegenstanders te scalperen. Hiervoor heb je wel een scalpeermes nodig. Deze gruwelijke move heeft in het spel geen enkel nut en we vragen ons af waarom deze mogelijkheid er in zit. De sfeer van het rauwe Wilde Westen komt ook wel over zonder deze move.
Ook hebben drankflessen een nogal vreemde allergische reactie op Colton, aangezien ze direct van hem weg springen als hij er tegen aan loopt, of dit nu hard of zacht is. Ook missen we het trouwe ros van de cowboy. Paarden komen en gaan in dit spel en er kraait dan ook geen haan als je zomaar op een paard springt en er vandoor gaat.
Als laatste minpunt noemen we de nogal haastige verhaallijn. Zo word je in Empire City hulpsheriff, maar bij je eerste missie kom je er al achter dat je gebruikt wordt en moet je vechten voor je leven. Zo gaat het helaas met alle verhaalelementen. Elk element wordt er in rap tempo doorheen gesjeesd, zodat je met geen enkele situatie echt een binding krijgt. Jammer!

Conclusie
Gun is een mooie sfeervolle game die voor westernliefhebbers zeker een aanrader is. Helemaal omdat er niet veel kwalitatief goede western-games voor de pc zijn. Echter, het had veel meer kunnen zijn als de game nog wat bijgeschaafd was en een uitgebreidere verhaallijn had. Wat dat betreft is Gun een gemiste kans.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie