Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Guild Wars

Terwijl velen zich vergapen aan de prachtige wereld van Azeroth in World of Warcraft, is er een nieuwe speler de mmorpg-arena in gestapt.

En waar alle mmorpg's ongeveer op dezelfde wijze de speler voor zich proberen te winnen, pakt Guild Wars het anders aan. U hoeft namelijk alleen de game zelf te kopen; er zijn geen abonnementskosten zoals bij veel andere mmorpgs. Dat is wel even wat anders dan ongeveer 10 euro per maand betalen.

Je eigen stukje wereld

Guild Wars is een online fantasy-rpg met alle standaard elementen die je van zo'n game mag verwachten. Je creëert een personage en hiermee ga je op avontuur in de wereld van Tyria. Deze vredige wereld wordt bedreigd door oorlogen en schurken, en helden zijn nodig om deze bedreiging tegen te gaan. Jouw personage is een van die helden. Hoewel dit niet vernieuwend klinkt zijn er toch essentiële verschillen met andere mmorpg's. Bij vele mmorpg's is onderstaande situatie eerder realiteit dan grap: De vloeren zijn koud en de schaduwen van het kasteel vormen angstaanjagende schimmen op de muren. Om elke hoek loert gevaar en met tegenslagen ben je met je groep helden eindelijk aangekomen bij de troonzaal van de 'Overlord'. Degene die verantwoordelijk is voor al het leed op de wereld zal nu eindelijk boeten voor zijn daden. Je komt de troonzaal binnen die slechts verlicht is met fakkels. Als je dan eindelijk wilt toeslaan, zie je dat de overlord al aan gort gereten wordt door een groep avonturiers die er net eerder was. Jij kunt dan niets anders doen dan wachten totdat de Overlord weer tot leven komt zodat hij opnieuw kan boeten voor zijn daden.

Anticlimas

Het bovenstaande is natuurlijk een anticlimax en komt het avonturiersgevoel niet ten goede. Met een beetje pech kom je zelfs een vervelende groep spelers tegen die dezelfde Overlord telkens opnieuw verslaat voor de ervaringspunten en daarmee dus de spelervaring voor andere spelers verziekt.
Bij Guild Wars is dit niet mogelijk. Zodra je namelijk gaat avonturieren in de grote buitenwereld, wordt een gedeelte van de wereld naar je computer gekopieerd. Zo krijg je een eigen stukje wereld voorgeschoteld waarin je geen last hebt van andere spelers die al hele slagvelden met verslagen monsters voor je hebben achtergelaten. Natuurlijk zullen andere spelers je ook niet spontaan helpen als je in nood bent, maar dat is de prijs voor een stukje privé. Wel is het mogelijk om groepen te vormen. De steden zijn namelijk wel gedeeld, dus iedereen die in de stad zit, kan je zien. Het is de bedoeling in de stad op zoek te gaan naar mede-avonturiers, bij voorkeur vrienden natuurlijk. Met deze groep ga je dan het avontuur tegemoet in de wereld van Tyria.

Reizen gemakkelijk gemaakt

De steden zijn dus eigenlijk grote chatlobbies waar iedereen elkaar kan aanspreken. Wel vervelend is dat er geen gedragsregels zijn over welke taal er gesproken wordt, zoals dat bij World of Warcraft gaat (daar is het spreken van een andere taal dan Engels in de algemene chatchannels verboden). Zo zul je Franse, Duitse en andere talen in de chatchannels tegenkomen, en dat geeft nu niet bepaald een welkom gevoel. Wel gemakkelijk is dat alle steden direct toegankelijk zijn. Je hoeft alleen de kaart op te roepen en de stad aan te klikken waar je heen wilt en voilá. Waar bij World of Warcraft en andere mmorpg's hele afstanden gelopen moeten worden en het oplossen van quests tactisch gepland moet worden om zo de loopafstand te minimaliseren, kun je bij Guild Wars gewoon van stad naar stad springen. Dit levert heel veel gemak op en zal voor veel spelers een welkome aanwinst zijn. Aan de andere kant gaat het wel een beetje ten koste van de sfeer in het spel.

Pvp of roleplay

Guild Wars bestaat uit twee onderdelen: pvp (player versus player) en roleplay. Als je wilt kun je het hele pvp-gedeelte en zelfs samen avonturieren achterwege laten en meer dan genoeg plezier beleven aan het roleplay-gedeelte van het spel. Spelers die juist liever andere spelers uitdagen in competitief spel, kunnen gelijk tekeer gaan in de pvp-modus. Als je voor deze laatste kiest krijg je gelijk een karakter met hoge statistieken en levels en bijpassende uitrusting. Speciale vaardigheden zijn echter gelocked en zijn alleen te unlocken in de roleplay-modus. Het mooiste is dus om een karakter volledig op te bouwen in roleplay-modus en als zijn maximum bereikt is deel te gaan nemen aan het competitieve gedeelte: de Guild Wars. Nu al zijn er hele veldslagen bezig tussen verschillende landen. Guild Wars heeft voor iedere rpg-er wat te bieden.

Lijkt wel een beetje op...

Grafisch is het spel erg mooi. De personages zien er gelikt uit en de verschillende omgevingen zijn allemaal even prachtig. Wel knipperen de graphics en verspringen de poppetjes af en toe, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat dit met patches is opgelost. Het mooie is dat deze patches op de achtergrond worden gedownload tijdens het spelen van het spel. Zo merk je er niets van en hoef je niet, in tegenstelling tot andere mmorpgs, uren te wachten voordat je eindelijk weer verder kan spelen. De muziek is eveneens prachtig en vult de sfeer van het spel goed aan. Toch heeft het op het eerste gezicht veel weg van World of Warcraft. Zo is er een kaartje rechtsboven in het scherm en zijn er onderaan het scherm speciale skill buttons geplaatst. Toch zijn er genoeg verschillen waarvan het gemakkelijke reizen er een is. Ook is het mogelijk bepaalde statistieken weer terug te draaien met zogenaamde 'refund points'. Mocht je spijt hebben van je keuze en de verkeerde attributen verhoogd hebben, dan kun je met de refund points je punten opnieuw indelen. Niet realistisch, wel handig. Ook fijn is dat er op het kaartje wordt aangegeven welke kant je op moet om een bepaalde quest uit te voeren. De gebruiksvriendelijkheid en speelbaarheid van Guild Wars is erg hoog.

Conclusie
Guild Wars is een prachtig spel en springt uit de massa door innovatie en gebruiksvriendelijke gameplay. Ieder type mmorpg-speler kan hier vele uren plezier aan beleven. Voeg hier aan toe dat er geen maandelijkse kosten zijn en we hebben een topper van de bovenste plank te pakken. Voor wie de maandelijkse abbonnementskosten bij mmorpgs afschrikwekkend zijn is dit dé game.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie