Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Guild Wars - Factions

Ruim een jaar nadat uitgever ArenaNet met het online rollenspel Guild Wars menig gamer-hart veroverde, komt de eerste uitbreiding/het vervolg op de markt: Factions, dat ook gespeeld kan worden door mensen die het eerste deel níet hebben.

Van alle mmorpgs die recent zijn uitgebracht, is Guild Wars een buitenbeentje. Van de spelers wordt namelijk geen maandelijkse bijdrage gevraagd, zoals gebruikelijk is bij mmorpgs. Ook Factions wijkt af van de meeste uitbreidingen: iedereen kan ermee aan de slag, ervaren Guild Wars-speler of niet. Factions is echter niet alleen interessant voor beginners maar ook voor Guild Wars-fanaten die hongerig zijn naar nieuwe spelopties. Spelers hebben nu bijvoorbeeld naast de bestaande karakters ook de beschikking over twee nieuwe, de assassin en de ritualist. Daarnaast kun je bij Factions in totaal met zes karakters spelen in plaats van met vier. Ook is er een heel nieuw continent in de spelwereld bijgekomen: Cantha.

Monstermoorden

Factions heeft een eigen verhaallijn, maar soms is het lastig hierbij de aandacht te houden. In het kort komt het erop neer dat je een stoere held of beeldschone heldin speelt met eigen specialisaties, dodelijke wapens en vaardigheden. Je hebt het vasteland van Tyria (het land van het oorspronkelijke Guild Wars spel) verlaten en bent aangekomen op Cantha. Op Cantha wordt je vooral geacht monsters te doden, het continent te verkennen en de lessen van ene meester Togo te volgen. Klein detail: de monsters bloeden niet, er zijn geen ingewanden te zien en écht afzichtelijk zijn ze ook al niet, maar wel erg creatief vormgegeven. Natuurlijk is het doel van al dat vechten om levels te stijgen, zoals dat bij rpg’s gebruikelijk is. Het hoogste level dat je kunt halen is 20. Tegen die tijd moet je het ook tegen andere spelers kunnen opnemen, maar daarover later meer.

Cadeaubonnen en toeristenroutes

Het overkoepelende verhaal is opgedeeld in veel kleine verhalen (quests). Je wordt er door allerlei personen op uitgestuurd om opdrachten uit te voeren, variërend van het escorteren van een groep dames naar een veilige plek tot het verslaan van een supermonster. Als je een quest succesvol uitvoert, krijg je een hoop experience points en een leuk extraatje, zoals een cadeaubon voor de marktkoopman in een nabijgelegen klooster. Standaard besteed je bij mmorpgs veel tijd aan het rondrennen door de spelwereld. Bij Factions is dat echter bepaald geen straf. Het landschap is zó mooi dat je af en toe even rond je as draait om alles te kunnen zien. Gigantische watervallen, schitterende berglandschappen en pittoreske dorpjes bij zonsondergang zijn geen uitzonderingen. Wel is het jammer dat de interactie met het landschap minimaal is. Als je richting een ravijn loopt, dan stopt je karakter automatisch bij de rand en stapt soms zijwaarts: je valt nooit te pletter. Hou je niet van toeristische routes en wil je snel naar een dorp of klooster reizen, dan kun je ook, net als bij het originele Guild Wars, de landkaart gebruiken. Eén klik en je bent op de plaats van bestemming.

Samen sta je sterk

Pas wanneer je naar een dorp of klooster afreist, kom je in contact met andere spelers. Je kunt er chatten, aan ruilhandel doen en samen met andere spelers een groep vormen om een missie te spelen. Als niemand met je wil samenwerken of je speelt liever alleen dan kun je ook computergestuurde karakters toevoegen aan je groep. Daarnaast worden mensen regelmatig gevraagd om zich bij een gilde aan te sluiten. Als je dat aanbod aanneemt, krijg je een speciale gilde-cape en kun samen met je gilde-genoten missies uitspelen. Het is echter meer gebruikelijk dat je gilde het tegen andere gilden opneemt in PvP-gevechten (player vs player). Dat betekent: één op één knokken met vooral veel actie. Een gilde is altijd aangesloten bij de Kurzick of de Luxon: twee rivaliserende facties, wat ook gelijk de titel van het spel verklaart. Spelers die gelijk in de PvP-actie willen duiken en niet eerst 20 levels willen stijgen, kunnen dat bij het begin van een nieuw karakter aangeven. Je krijgt dan automatisch een level 20-karakter.

Verslaving

Factions is verslavend. Zelfs na 50 uur gamen blijft de uitdaging om net die ene missie nog uit te spelen, een wapen te upgraden, of om een skill nog even uit te proberen. Bovendien laadt het spel zó snel dat een 'kort potje monsters moorden' zeker tot de mogelijkheden behoort - het nadeel van dat soort potjes is echter dat ze nogal de neiging hebben om uit te lopen. De spelersgemeenschap in Guild Wars is minder hecht dan in andere mmorpg's, maar wanneer je eenmaal bij een gilde zit, kan ook het sociale aspect verslavend zijn. Wie van plan is om het spel aan te schaffen, mag dan ook zeker rekenen op een flink aantal uren speelplezier.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • Mooie graphics
  • Keuze tussen doorlopen missies of direct PvP
  • Verslavend
  • Geen interactie met werelden
  • Community is niet zo hecht als bij andere mmorpg’s
Guild Wars - Factions is een waardige opvolger van het eerste deel. Het spel is ook geschikt voor wie nog geen of weinig rpg-ervaring heeft - al was het maar vanwege de mooie graphics en de hoge verslavingsfactor. Wij hebben alvast hoge verwachtingen van de volgende Guild Wars uitbreidingen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

Laatste reactie