Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Guild Wars 2

ArenaNet doet alles net even anders dan andere mmo-ontwikkelaars. Guild Wars 2 kent net als zijn voorganger geen maandelijkse abonnementsprijs, maar deze keer is ook de gameplay ambitieus omgegooid.
Score
90
  • Pluspunten
  • grafisch zeer mooi
  • innovatief eventsysteem
  • meeslepende WvW-modus
  • Minpunten
  • kleine events niet veel anders dan fetchquests

None

De schaal waarop ArenaNet innoveert in Guild Wars 2 is groot, al pakken sommige features beter uit dan andere. WvW is een zeer interessante modus voor spelers die rustig willen kennismaken met PvP-gevechten. Het nieuwe questsysteem met events is vooral interessant bij de grotere events; de kleinere pakken toch wat repetitief uit. Grafisch gezien legt Guild Wars 2 de lat hoog; de eenmalige aanschafprijs zorgt dat zelfs twijfelaars het spel best een kans kunnen geven.

Het genre van mmorpg’s wordt gedomineerd door World of Warcraft. Het spel heeft de standaard neergezet voor online rollenspellen, wat heeft geresulteerd in abonnementsaantallen en inkomsten die uitgever Blizzard geen windeieren hebben gelegd. ArenaNet zag in 2005 zijn kans schoon om een stukje van de markt in te pikken met het eerste deel van Guild Wars. Door het spel als eenmalige aankoop aan te bieden in plaats van als abonnementsdienst, werd een grote doelgroep aangesproken. Ook de spelwereld was duidelijk anders: Player versus Environment-missies in Guild Wars speel je in instances, waarbij je alleen of met een groep in je eigen versie van de wereld speelt zonder bemoeienis van andere spelers. Na drie campaigns en een expansion kondigde ArenaNet in 2007 de ontwikkeling van Guild Wars 2 aan. Het heeft vijf jaar geduurd, maar sinds kort kunnen we eindelijk met de opvolger aan de slag.

Afwisseling

Zoals bij de meeste rpg’s begin je in Guild Wars 2 met een uitgebreid proces om je speelkarakter vast te leggen. Uiterlijke kenmerken kun je helemaal naar eigen wens instellen, maar je neemt ook al enkele beslissingen die effect hebben op het verhaal dat je speelt. Er zijn vijf speelbare rassen om uit te kiezen: Asura, Charr, Human, Norn en Sylvari. De keuze beïnvloedt de plek waar je begint, je persoonlijke verhaallijn en enkele specifieke skills. Daarnaast kies je een van de acht professions, de specialisaties die bepalen of je bijvoorbeeld als warrior, elementalist of ranger speelt. De plek waar je na het maken van je personage komt, hangt af van je raskeuze. Elk gebied is echter geschikt voor beginnende spelers en begint met een tutorialmissie.

Ontdekkingstocht

Na de tutorial word je meteen vrijgelaten in de speelwereld. Hoewel je begint in een gebied dat voor spelers tot en met level 17 geschikt is, houdt niets je tegen om de rest van de wereld te verkennen. Waar dat in andere mmo’s gebeurt door personages die je quests aanbieden, is dat in Guild Wars 2 anders. Je kunt op eigen initiatief op pad en zult onderweg verschillende type quests tegenkomen. De minst complexe quests krijg je van npc’s die hulp nodig hebben in een bepaald gebied, zoals een boer wiens land wordt aangevallen door centaurs of een garnizoen dat de omgeving veilig moet houden. Daarnaast zijn er events in diverse groottes. Je zult dorpjes tegenkomen die worden aangevallen en konvooien die begeleid moeten worden, maar ook grote groepsevents waarbij je gezamenlijk een eindbaas ombrengt. Alle events zijn optioneel: je kunt ze gewoon negeren als je er geen zin in hebt, maar als je meedoet, levert dat een aardige hoeveelheid XP op. In uitvoering zijn de quests en kleinere events een variatie op de bekende herhalingsquests die andere mmo’s ook hebben om je bezig te houden en omhoog te levellen. De grote events zorgen daarentegen voor een zeer laagdrempelige manier om met andere spelers een gezamenlijk doel te bereiken. Hoe groter het event echter is, hoe groter de kans dat je het overzicht een beetje kwijtraakt in de hordes spelers die om die ene eindbaas of in die ene ruimte bezig zijn.

Onderwater

ArenaNet heeft zijn best gedaan om een aantrekkelijke wereld te ontwikkelen. De graphics zien er goed uit, zelfs naar niet-mmo-standaarden, en de toevoeging van uitgebreide onderwaterwerelden en XP-bonussen voor het ontdekken van de hele speelwereld zorgt voor een verslavende PvE-ervaring. Om het spel uitdagend te houden, is aan elk gebied een maximumlevel toegekend. Als je met een te ver ontwikkelde speler het gebied binnenkomt, wordt je level tijdelijk omlaag gezet, zodat je niet te snel door het gebied sjeest.

Skillsets

Zoals bij andere mmo’s vormen skills de basis van je aanvalsmogelijkheden. In vergelijking met het vorige deel kent Guild Wars 2 vrij rigide regels voor het inzetten van skills. Je kunt tien skills op je quickbar zetten, maar de eerste vijf staan vast en zijn gekoppeld aan het wapentype dat je op dat moment speelt. Als je een nieuw wapentype probeert, begin je met alleen de eerste skill en moet je de andere vier vrijspelen. Dat zou een uitdaging zijn, ware het niet dat je alle wapenskills al binnen een paar gevechten vrijspeelt. De andere vijf skills kun je opvullen door skillpoints te verdienen en skills te unlocken. De keuze is daarbij wat vrijer dan bij de wapenskills. Opvallend is dat iedere speler een eigen skill heeft om te healen. Het is daarom niet meer nodig om een dedicated healer in je team op te nemen.

Grootschalig

Naast de PvE-missies zijn er natuurlijk ook de gildes waar het spel naar vernoemd is. Iedere speler kan een Guild opzetten of lid worden van een bestaande groep. Dat maakt het niet alleen eenvoudiger om samen het spel te spelen, maar kent ook powerups toe, bijvoorbeeld om meer karma te verdienen of grondstoffen te oogsten.

Structured PvP

Voor wie klaar is met de reguliere spelwereld of het liever tegen echte spelers opneemt, zijn er de Structured Player versus Player en World versus World-modi. Structured PvP laat spelers het tegen elkaar opnemen in teams. Er is maar een spelmodus (Conquest) en die is maar te spelen op vier maps. Interessanter is het nieuwe WvW. Dat is in feite een variant op de PvP-modus, maar dan op een enorme schaal. Spelers van drie verschillende servers nemen het tegen elkaar op in een map die voor honderden spelers geschikt is. Het gaat in feite om een grootschalige versie van de Conquest-modus, waar je bijvoorbeeld kastelen kunt bestormen of verdedigen om punten te verzamelen voor jouw thuisserver. Dat resulteert in kleine bonussen voor PvE-spelers op jouw server, zoals twee procent meer kans op succes bij crafting of één procent meer verdediging tegen monsters.

Geschreven door: Abram Wagenaar op

Category: Review, Games

Tags: NCSoft, Guild Wars 2, mmo

Nieuws headlines

Laatste reactie