}
abonneren

Google Stadia heeft geen geweldige start

Google heeft vorige maand Google Stadia gelanceerd, een streamingdienst voor games. Het is de bedoeling dat er in 2020 een gratis abonnement komt, maar vooralsnog moet je ervoor betalen. Dat blijkt het echter nog niet helemaal waard te zijn.

Om Google Stadia te kunnen gebruiken, kun je ervoor kiezen te spelen in de browser, maar er is ook een speciale Stadia-controller te koop. Hiermee kun je op een ChromeCast Ultra spelen over de wifi, of op je telefoon, tablet of pc via een kabel. Je kunt dan vrijwel meteen spelen, al is het soms nodig om even in te loggen. Hiervoor heb je wel een abonnement nodig dat 9,99 euro per maand kost. Het gaat dan om het Pro-abonnement, waarmee je in 4K kunt gamen met 5.1 surround-sound.

De grote plussen van Google Stadia zijn duidelijk: je kunt gemakkelijk wisselen tussen verschillende platformen mocht er een gezinslid van de televisie gebruik willen maken voor iets anders. Het tweede voordeel is dat je op veel platformen kunt gamen, waardoor je geen gameconsoles meer nodig hebt, maar gewoon de telefoon gebruikt die je toch al in je zak hebt. Bovendien download je games niet op het apparaat, zoals je gewend bent bij gaming. Je kunt deze direct streamen. Net zoals Netflix of Disney+, maar dan gaat er dus veel meer feedback (namelijk die van de knoppen die je indrukt om je personage te besturen) over en weer.

Aanbod en prijzen

19 november was het zover, toen ging de dienst live. Een week ervoor was de line-up bekendgemaakt en die bestond uit 22 games, waaronder: Rise of the Tomb Raider, Farming Simulator 2019, Destiny 2: The Collection, Grid 2019, Gylt, Just Dance 2020, Metro Exodus en Red Dead Redemption 2. Echter had Google in eerste instantie een lijst met 11 games prijsgegeven, waaronder veel oude titels. Rise of the Tomb Raider dateert alweer van 2015. Mogelijk heeft Google op basis van deze ietwat negatieve ontvangst gekozen om nog 8 games toe te voegen aan de line-up, waaronder vooral veel nieuwere titels.

Het is echter niet zo dat gamers de spellen gratis mogen spelen. Ze moeten de toegang tot de games ook aanschaffen. Zo kost Darksiders: Genesis 40 dollar op Stadia, versus 30 dollar op Steam, een online winkel voor digitale pc-games. Grid kostte in de Steam Supersale enige weken geleden 27 dollar versus 60 dollar op Stadia. Farming Simulator is 40 dollar bij Google, maar 25 dollar op Steam. Kortom, de prijzen van Google liggen vaak hoger. Google vindt dat verklaarbaar, omdat het meent dat het zoveel meer voordelen biedt. Juist omdat je het overal kunt spelen én de games geen ruimte innemen op je apparatuur.

Prijsverschillen

Tegelijkertijd vraagt Google ook nog eens die 9,99 euro per maand, dus eigenlijk zijn je games nog iets duurder. Nu heb je als abonnee wel toegang tot aanbiedingsacties van Google, maar die zijn steeds maar op enkele games van toepassing. Er zijn soms wel games die standaard goedkoper zijn bij Google, zoals Rise of the Tomb Raider dat 30 dollar kost in plaats van 60 dollar op Steam. Maar volgens gamewebsite Polygon is het prijsverschil tussen Stadia- en Steam-games soms wel 25 procent, en meestal niet in Google’s voordeel. Er zijn vaker verschillen tussen gameprijzen afhankelijk van op welke console je het wil spelen, maar dat is vaak maar 10 procent.

Al met al wordt de gamedienst door het aanbod en de prijzen ervan niet heel goed ontvangen. Bovendien zijn er ook veel mogelijkheden beloofd die nog niet beschikbaar zijn, zoals het gratis abonnement, achievements, ondersteuning van de gewone Chromecast, multiplayermogelijkheden en games kunnen delen met andere Stadia-accounts. Kortom, er zijn nog veel losse eindjes in deze dienst die sowieso moeilijk is om uit te leggen, onder andere door de vreemde launch van abonnementsvormen, het bestaan van die controller en in hoeverre deze nodig is, plus het niet kunnen gebruiken van een gewone Chromecast.

Verandering in de gamesindustrie

De dienst heeft weliswaar een ietwat rommelige start gehad, er worden weinig haperingen of lag gerapporteerd. Bovendien brengt Stadia uiteindelijk wel iets teweeg in de gameindustrie. Het is bijzonder om toegang te krijgen tot een game als Destiny 2 zonder stevige pc of console. In dat opzicht doet Google wel degelijk iets dat we niet eerder op grote schaal hebben gezien. Iets waar wel al lang over wordt gesproken.

We zijn klaar met de verschuiving van cd’s naar downloads en gaan inmiddels van downloads naar cloud. Als Google Stadia in 2020 gratis beschikbaar wordt en op andere manieren toegankelijker, dan kan Google ook in deze industrie in één klap een grote speler zijn.

Geschreven door: Laura Kempenaar op

Category: Nieuws, Games

Tags: games, Streaming, Stadia

Laatste Vacatures

Uitgelicht: Technisch Applicatiebeheerder - CGI