Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Games ontwikkelen voor Nintendo en Sony wordt makkelijker

Het wordt voor ontwikkelaars eenvoudiger om spellen op de consoles van Nintendo en Sony uit te brengen. Dat werd duidelijk op de Game Developers Conference 2013.

Zowel Nintendo als Sony hebben de regels voor third party developers versoepeld. De zogenaamde indie-ontwikkelaars kunnen daardoor makkelijker spellen maken voor de consoles van beide fabrikanten, zoals de Wii U, PlayStation 3, PlayStation 4 en PlayStation Vita.

Sony

De Japanse fabrikant Sony heet een lijst vrijgegeven van tientallen games die dit jaar op PSN of PlayStation Mobile zullen verschijnen. Daaronder bevinden zich Rain, Primal Carnage: Genesis, Spelunky en Divekick. Op de blog waar de mededeling werd gedaan schrijft Adam Boyes als Vice President of Publisher and Developer Relations van Sony Computer Entertainment of America dat de recente stijging van ontwikkelondersteuning voor PlayStation voorkomt uit voortdurende pogingen van Sony om een flexibele en vriendelijke ontwikkelomgeving neer te zetten. “We richten ons ook op het interessanter maken van platforms zoals PlayStation Mobile door ondersteuning te bieden voor Unity. Dat komt later dit jaar uit om het makkelijker dan ooit te maken voor ontwikkelaars om hun spellen naar door PlayStation-gecertificeerde Android-apparaten en de PlayStation Vita te brengen”, aldus Boyes.

Nintendo

De andere Japanse games-toko, Nintendo genaamd, zegt ook een beter ontwikkelklimaat te willen voor indie-ontwikkelaars. Ontwikkelaars moeten wel nog steeds een geregistreerde Nintendo-ontwikkelaar worden om de goede ontwikkeltools van Nintendo te verkrijgen, maar andere regels worden versoepeld. Zo was er volgens indie-bemiddelaar van Nintendo Dan Adelman een regel dat er niet vanuit huis ontwikkeld mocht worden, maar dat er een kantoor moest zijn waar dat gebeurde. De reden was geheimhouding. Nintendo heeft die regel geschrapt, omdat er steeds vaker juist vanuit huis wordt gewerkt.

Geschreven door: Chris Broesder op

Category: Nieuws, Games

Tags: nintendo, Wii U

Nieuws headlines

Laatste reactie