© CIDimport

Gamemarkt groeit explosief

Geplaatst: 17 juni 2010 - 08:06

Aangepast: 17 november 2022 - 08:53

Redactie ID.nl

De komende vijf jaar stijgen de uitgaven aan games van 52,5 miljard dollar naar 86,8 miljard dollar in 2014, een gemiddelde stijging van 10,6 procent per jaar. Dat voorspelt PricewaterhouseCoopers.In de Aziatische landen stijgen de bestedingen aan games de komende vijf jaar het snelst, gemiddeld met 16,3 procent. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) stijgen de bestedingen jaarlijks met 6,2 procent naar ruim 22 miljard dollar. Pc-games zullen wereldwijd steeds minder populair worden omdat consumenten zich massaal wenden tot nieuwe technologieën. De bestedingen aan pc-games zullen de komende vijf jaar jaarlijks gemiddeld met 1,8 procent dalen.Het is vooral de consolemarkt die de kar trekt: die zal de komende jaren gemiddeld met 5,5 procent per jaar groeien naar 36,8 miljard dollar in 2014. De op stapel staande introductie van nieuwe controllers voor de Xbox 360 en de PS3 zullen een impuls geven aan de verkoop van nieuwe type consolegames. Het gaat daarbij om respectievelijk Kinect (voorheen Project Natal) en Playstation Move Controller, waarmee games bestuurd kunnen worden met beweging van het lichaam. Grote groei wordt de komende vijf jaar ook verwacht bij online en wireless games: respectievelijk met gemiddeld 21,3 procent en 12,3 procent. De markt van online games is naar verwachting in 2014 goed voor 30,6 miljard dollar, die van wireless games 13,1 miljard dollar. De belangrijkste aanjagers zijn de stijgende populariteit van massively multiplayer online games (MMOG's), de toenemende breedband penetratie, de groei van het aantal smartphones met verbeterde grafische mogelijkheden, de groei van consumentvriendelijke applicatie stores en de groei van 3G-netwerken.

De komende vijf jaar stijgen de uitgaven aan games van 52,5 miljard dollar naar 86,8 miljard dollar in 2014, een gemiddelde stijging van 10,6 procent per jaar. Dat voorspelt PricewaterhouseCoopers.

In de Aziatische landen stijgen de bestedingen aan games de komende vijf jaar het snelst, gemiddeld met 16,3 procent. In de EMEA-regio (Europa, Midden-Oosten en Afrika) stijgen de bestedingen jaarlijks met 6,2 procent naar ruim 22 miljard dollar. Pc-games zullen wereldwijd steeds minder populair worden omdat consumenten zich massaal wenden tot nieuwe technologieën. De bestedingen aan pc-games zullen de komende vijf jaar jaarlijks gemiddeld met 1,8 procent dalen.

Het is vooral de consolemarkt die de kar trekt: die zal de komende jaren gemiddeld met 5,5 procent per jaar groeien naar 36,8 miljard dollar in 2014. De op stapel staande introductie van nieuwe controllers voor de Xbox 360 en de PS3 zullen een impuls geven aan de verkoop van nieuwe type consolegames. Het gaat daarbij om respectievelijk Kinect (voorheen Project Natal) en Playstation Move Controller, waarmee games bestuurd kunnen worden met beweging van het lichaam.

Grote groei wordt de komende vijf jaar ook verwacht bij online en wireless games: respectievelijk met gemiddeld 21,3 procent en 12,3 procent. De markt van online games is naar verwachting in 2014 goed voor 30,6 miljard dollar, die van wireless games 13,1 miljard dollar. De belangrijkste aanjagers zijn de stijgende populariteit van massively multiplayer online games (MMOG's), de toenemende breedband penetratie, de groei van het aantal smartphones met verbeterde grafische mogelijkheden, de groei van consumentvriendelijke applicatie stores en de groei van 3G-netwerken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten