Frontlines wordt nogal eens betiteld als schietspel dat veel raakvlakken heeft met Battlefield. Toch huisvest deze multiplayer-georiënteerde shooter genoeg frisse ideeën om op eigen benen te staan.

In 2004 speelde Trauma Studios zichzelf daarvoor in de kijker door een modificatie te ontwikkelen voor Battlefield 1942. Die mod, Desert Combat, tilde de Battlefield-gameplay naar de moderne tijd; de eerste Golfoorlog in Irak. Desert Combat werd meer dan 3 miljoen (!) keer gedownload en DICE handelde snel. Het kocht de studio op, lijfde de medewerkers in en sloot de deuren van Trauma Studios. Dat is nog eens een manier om de competitie uit te schakelen!

Oliecrisis

Een aantal medewerkers van Trauma Studios koos ervoor om alleen verder te gaan en wel onder de naam Kaos Studios. Daar sleutelde men de laatste jaren aan Frontlines, een spel dat zich, net als Battlefield, hoofdzakelijk richt op teamgeoriënteerde multiplayer shootouts. Het achtergrondverhaal speelt zich af in de nabije toekomst waar een oliecrisis het Westen en Oosten opnieuw tegenover elkaar zet. Amerika en Europa zijn verenigd in de Western Coalition. De andere strijdende partijen zijn China en Rusland die samen de Red Star Alliance vormen. Beide partijen hebben verschillende maar overeenkomstige klassen, voertuigen en wapens.

Drones

De multiplayeractie is vlot, bijna arcade-achtig, en explosief. Dat komt doordat je altijd aan het vechten bent rondom een frontlinie (zie daar de titel). Het idee is dat de in te nemen en te verdedigende strategische punten zich rond grensgebied bevinden. Al vechtende schuift de frontlinie steeds een stukje op. Je kunt dus niet ergens ver weg van de grootschalige conflicten ergens onderin de kaart een vlag gaan hijsen en zo een basis van de vijand innemen. De gevechten spelen zich meer geconcentreerd af en dat zorgt voortdurend voor actie. Tijdens de multiplayeractie kies je een bekende klasse - die we kennen uit titels als Battlefield en Quake Wars - maar daarna kun je je ook nog specialiseren in een rol. Deze rollen zijn Ground Support, Air Support, Countermeasure Support en Drone Technician. Die laatste was tijdens de open bèta al razend populair. Niet zo vreemd, want deze techneut kan minivoertuigjes, zoals een helikoptertje, een soort kanon op wieltjes en een minitankje op afstand besturen. Zo kun je relatief veilig vanuit een bunker de vijand bespieden of, leuker, onder een vijandelijke tank snorren en deze met drone en al aan gruzelementen laten ontploffen.

Geen oefenles

Het stoeien met drones is eveneens één van de hoogtepunten van de singleplayer campagne. Verteld door de ogen van een oorlogsverslaggever vormen de offline missies daadwerkelijk op zichzelf staande gameplay, in plaats van een soort verkapte oefenles voor de multiplayeractie. De singleplayer kent bovendien een aantal aardige wendingen, maar het is uiteindelijk de multiplayer die het langste bekoort, dankzij de voortdurende heen en weer golvende frontlinie, de groot opgezette maps, de verschillende rollen en het uitgebreide arsenaal aan wapens en explosieve speeltjes.PluspuntenMinpuntenConclusie

  • veel actie in multiplayermodus

  • singleplayer ook interessant

  • niet origineel

Frontlines: Fuel of War zou wel eens kunnen uitgroeien tot een heuse multiplayerhit maar ook de singleplayercampagne is voor de verandering echt eens de moeite waard. Deze wordt nooit zo meeslepend en intens als bijvoorbeeld de singleplayer van Call of Duty 4, maar is wel degelijk vermakelijk. Het gaat dan ook te ver om te spreken van 'het beste van twee werelden', maar als totaalpakket heeft Kaos Studios puik schietwerk afgeleverd.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten