Puur realisme tot in de kleinste details. Levensechte circuits en een volledig grid met 24 auto's. Codemasters heeft gigantisch uitgepakt met Formule 1 2011. Maar is het spel ook gewoon leuk om te spelen?

In de vorige versie van Formule 1 heeft Codemasters de coureur centraal gezet. 'Be the Driver' betekende dat je interviews moest geven en je positie binnen het team moest veroveren. Dat element staat nog steeds vrij centraal, maar het is gelukkig wel een beetje verfijnd. Al is het gevoel in de carrièremodus nog steeds globaal gelijk.

Je hebt nog steeds een teamleider en je kan nog steeds zelf beslissingen nemen en antwoorden tijdens interviews bepalen. Een toevoeging is de trailer waarbij je een blik kan nemen in je statistieken, je helm kan vormgeven en je mails kan lezen. Het is eerlijk gezegd niet zo boeiend. Het wordt pas een beetje interessant als je nieuwe contracten onder je neus krijgt.

Gevoelloos

Er zijn wat zaken aangepast, zoals een wat betere pitbox-ervaring, maar toch blijft het geheel wat steriel aanvoelen. Helaas werkt dat ook door in de races. Wij hebben met een Playseat GT en een Logitech G25 stuurtje gereden en zelfs dan voelt de auto heel steriel aan. De Physics zijn zeker niet slecht - en er valt veel naar smaak in te stellen aan de auto's - maar we hebben bar weinig gevoel met de auto. Ook na prutsen in de instellingen van het stuurtje, zoals lineairiteit, deadzone, gevoeligheid, voelt de auto afstandelijk aan.

Door die afstandelijkheid en het steriele rijgedrag gaat het plezier een beetje uit het rijden. We hebben op zich geen moeite met lastige simulatiespellen. Denk aan R-factor, Race 07, Gran Turismo, of andere sims, maar Formule 1 mist balans. Met de hulpmiddelen aan is het spel saai, omdat de engine alles voor de rijder doet, met alles uit valt de auto bijna niet normaal te besturen. Het spel wekt dan de indruk een simulatie na te bootsen. En het slaagt daar ook wel deels in, maar wij kunnen ons niet voorstellen dat een F1-auto zo afstandelijk en nerveus aanvoelt. Correctie: wel nerveus, maar niet zo gevoelloos.

Wat Codemasters wel goed doet, is schade toepassen op de auto's. Tik je en achterspoiler eraf, dan merk je dat echt goed in het bochtengedrag. Net als een voorspoiler, grind in de banden of vocht op het asfalt. Dat is echt prima gedaan.

Grafisch prima

Formule 1 2011 ziet er goed uit. De tracks zijn goed verzorgd en de personages ogen overtuigend. Beter dan in 2010. Ook hebben de banen iets meer aankleding meegekregen dan in de voorganger. Daardoor wekt het spel iets meer betrokkenheid op dan de 2010-versie.

Toch missen we hier ook wat warmte, spektakel en 'energie'. De engine is, net als bij Dirt, de EGO-engine. Toch oogt Dirt spannender. We beseffen dat het een beetje appels met peren vergelijken is, maar Formule 1 komt naar onze mening te koel, steriel en klinisch over. Het wil wel graag spektakel tonen, maar het lukt gewoon niet.

Multiplayer

Hier heeft codemasters zijn best gedaan. Het is mogelijk op een paar manieren samen te spelen. Gewoon online, zoals je al langer gewend bent. Wat echter een leuke toevoeging is, is het hosten van een eigen game met maximaal zestien online spelers. De overige acht - er zitten 24 auto's in een veld - zijn computer gestuurd.

Leuk is dat je bij het hosten van een spel zelf zaken kan instellen en ervoor kan kiezen dat auto's niet gelijkwaardig zijn. In het verlengde daarvan is het mogelijk de doelstellingen mee te laten gaan met de kracht van een team. Een Renault, Williams en Ferrari zijn niet allemaal even snel. De doelstellingen - je plek na de finish bijvoorbeeld - moet dan ook wel realistisch zijn.

Ook nieuw is de split-screen modus. Wij zijn geen fan van split screen gamen, maar toch heeft Codemasters dit goed gedaan. De horizontale split werkt goed en op een of andere manier is het detailniveau ook prima in orde. De engine weet dit dus goed te verwerken.
Erg interessant is het feit dat je met een tweede speler een heel seizoen kan gaan rijden. Zo kan je als het ware met een goede vriend een team vormen en je weg naar de top rijden.

 

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • Oogt goed

  • Banen zijn perfect nagemaakt

  • Multiplayer is goed

  • Rijden is gevoelloos

  • Geen sfeer

We hebben gemengde gevoelens bij F1 2011. Het spel voelt aan de ene kant te klinisch, steriel en afstandelijk, maar weet ook wel weer interessante zaken te brengen, zoals een goede online modus en een prima split-screen multiplayer. En de mogelijkheid om met een medespeler een compleet seizoen te rijden. Wij vinden echter het rijden niet prettig. Het voelt te afstandelijk, waardoor het lastig is in te schatten hoe je moet sturen, remmen en gasgeven. En aangezien F1 behoorlijk pittig is en kritisch is op gas, remmen en sturen, overschaduwt dat de fun. En daar gaat het toch om met racen.

 

UitgeverCodemastersOntwikkelaarSumo DigitalBesturingssysteem (min. benodigd)Windows XP ProProcessor snelheid (min. benodigd)2400 (dual core)Hoeveelheid RAM (min. benodigd)2048Grafische kaart (minimaal benodigd)GeForce 7800Benodigde hardeschijfruimte (GB)13Online gamingjaKosten abbonnement (per maand)-0Gamepad ondersteuningjaOns Testsysteem

1e systeem: Core i7 920 (3,8 GHz), Asus GTX 480, 6GB Patriot-1600 ddr3, 2 Velociraptors raid-0.

2e systeem: AMD A8 3850, Gigabyte GTX 460, 4GB ddr3-1600, Patriot Wildfire SSD. Beide Systemen een Playseat GT met Logitech G25 stuurtje. Beide systemen kunnen Full HD aan.

 

7,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten