We hebben twee jaar moeten wachten op een nieuwe versie, maar het was het waard: Flight Simulator X is sneller, gedetailleerder en natuurgetrouwer. Sterker nog, het is geen spel meer maar een trainingscentrum. Prepare for take-off!

Op 3 oktober 1992 vond de tweede Nederlandse Flight Simulator-dag plaats in de RAI te Amsterdam. Hoogtepunt van de bijeenkomst was de presentatie van de eerste speciale Benelux-scenery, ontwikkeld door Jan Moons en op de markt gebracht door Loos Aviation in samenwerking met… PCM!

De geschiedenis van Flight Sim gaat echter verder terug dan 1992. Het spel werd voor het eerst uitgebracht in 1980, vrijwel tegelijk met de eerste pc. Sinds die tijd weet het miljoenen mensen aan zich te binden. Niet zo vreemd: je waant je een echte vliegenier, zo blijkt na een paar uur vliegen met Flight Simulator X.

Afsluitdijk soms zoek

Op onze eerste FSX-vlucht gaan we van Ameland naar Drachten. Onze eerste vlucht maken we niet te ingewikkeld. We gaan vliegen in een lichtgewicht kist, de Aircreation Trike Ultralight. We vliegen overdag, met 'gewoon' weer en zonder storingen. Dat is het mooie aan Flight Sim, je kunt het allemaal zelf bepalen: sneeuwstormen, een uitvallende motor of haperend kompas, een nachtvlucht. FSX heeft veel te bieden, zowel voor de beginners als voor de gevorderden. Wie nog nooit met FS heeft 'gespeeld', kan een uitvoerige training doorlopen.

De vlucht van Ameland naar Drachten was als vanouds, alleen voelen we nu bij tijd en wijle de zijwind opkomen, horen we de wind suizen en vertoont het landschap onder ons meer detail. De gewaarwordingen zijn veel realistischer dan bij de vorige versies. Met die Afsluitdijk blijft Microsoft klungelen. Soms is die er wel, soms niet.

Verwacht overigens geen nauwkeurige tekening van ondergrond en omgeving; dat ligt zo'n beetje op het niveau van Google Earth. Al zijn er wel gebieden die Microsoft gedetailleerd heeft weergegeven. Toch vinden we het een verbetering en over het algemeen aanvaardbaar. Nog meer detail zou volgens ons de processorkracht van menige pc te boven gaan.
Een aantal luchthavens is in detail weergegeven en die zien er mooi uit. Waar voorheen alleen asfalt te zien was, nemen we nu ook onder andere bagagewagens, bussen en slurven waar. Ook moeten we meer dan voorheen rekening houden met ander verkeer in de lucht.

De ingebouwde missies zijn een handig hulpmiddel om het spel onder de knie te krijgen. Ook bieden ze de expert nog aardige uitdagingen, zoals de opdrachten een nachtvlucht uit te voeren, met een helikopter te landen op een boorplatform of een vermiste zeilboot te zoeken op de woelige Tasmaanse Zee.

Dode luchtverkeersleider?

De detaillering ontbreekt in Afrika. Daar kun je uren over het landschap van Zambia vliegen zonder ook maar één olifant of giraffe te zien; zelfs je eigen vliegtuig heeft geen schaduw. Het grappige is dat we met een Haviland Beaver BHC2 wilden opstijgen van het vliegveld Chinsali in Zambia. Hoeveel gas je ook geeft, de bomen komen geen millimeter dichterbij. Nu is het ook gemeen om met een watervliegtuig van een vliegveld te willen vertrekken, maar dat had op zijn minst gemeld kunnen worden toen we de keuze voor het vliegveld en het vliegtuig maakten. Zo ook hadden we wel een melding willen krijgen dat er geen verkeersleider op dat vliegveld aanwezig is. Meedelen dat je wilt vertrekken heeft geen zin, want er komt geen respons. Of zou de goede man door rebellen zijn geveld?

De communicatie met de verkeersleiding gaat overigens nog gewoon via het toetsenbord. Wij durven te stellen dat in een volgende release spraakherkenning zijn intrede heeft gedaan en dat er dan gewoon verbaal contact is met de verkeerstoren (lees: de pc of een medespeler).

Klaar voor Vista

FSX is voorbereid op Vista. De grafische kwaliteiten moeten dan nog beter tot zijn recht komen. In deze testversie van FSX hebben we niet kunnen ontdekken hoe je als verkeersleider het spel kunt spelen. Dat lijkt ons wel een aardige optie. In de vorige versie was het al mogelijk om met meerdere mensen tegelijk (via internet of een ander netwerk) in formatie te vliegen. De luchtverkeersleider heeft dan zijn handen vol.

FS X biedt een sterk realistisch beeld van het vliegen met een vliegtuig. Het instrumentarium is bijna een kopie, het contact met de luchtverkeersleiding volgt de voorgeschreven procedures en geluid en gevoel komen overeen met de werkelijkheid. Zelfs het lange wachten is gekopieerd; het duurt wel even voordat de twee dvd's zijn geïnstalleerd, het spel opstart en vluchten kunnen worden gemaakt (maar toch beduidend sneller dan zijn voorganger).PluspuntenMinpuntenConclusie

  • mogelijkheid luchtverkeersleider te spelen

  • voorbereid op Windows Vista

  • terrein niet overal gedetailleerd

  • 15 GB harde schijf ruimte nodig

De échte fans kunnen zich, uitgedost in pilotentenue, met nog meer geestdrift achter de stuurknuppel (lees: joystick) nestelen. En je kunt natuurlijk zelf scenario's bouwen of extra modellen kopen, want er is een levendige handel in add-ons.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten