Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

First to Fight

Brandweerman, straaljagerpiloot of soldaat. In het echt zijn die beroepen niet zo spannend als ze lijken.

In First to Fight speel je de leider van een team Amerikaanse mariniers. Naar eigen zeggen 'de beste soldaten van het beste leger ter wereld'. Het spel maakt duidelijk dat in het echte leven soldaatje spelen een stuk minder avontuurlijk en leuk is dan jongetjes altijd denken. En een 'manager' zijn van een groep mariniers is nog minder leuk en jongensdroomachtig.
First to Fight is gebaseerd op een trainingsprogramma dat is ontwikkeld door het United States Marine Corps om teamleiders op te leiden, zo lezen we. Volgens de achterflap van het spel is het zo realistisch dat de Amerikaanse mariniers het gebruiken voor hun eigen training. Volgens de makers hebben meer dan veertig echte mariniers meegewerkt aan het spel.
Vervreemdend is dan de melding dat 'noch het United States Marine Corps, noch enige afdeling van het Amerikaanse Ministerie van Defensie het spel heeft goedgekeurd, ondersteund of geautoriseerd'. Waarschijnlijk is het Amerikaanse Ministerie van Defensie zo gewend aan het ontkennen van enige betrokkenheid bij acties van militairen, dat ze dit ook doen bij een semi-officieel spel.
First to Fight is een first-person shooter waarin jij de leider bent van een team mariniers. Als leider moet je strategische en tactische beslissingen nemen om de missie tot een goede einde te brengen. Wat je zeker niet moet proberen is om als een soort held alles zelf te doen. Je 'fireteam' beweegt als een eenheid en elke marinier voert automatisch de juiste handeling uit. Als teamleider kun je je helemaal concentreren op de acties en op het nemen van de juiste beslissingen op het juiste moment.

Realistisch

Het spel beoogt zeer realistisch te zijn. Misschien wel iets te realistisch. Zo beslaat de uitleg van het spel meer dan veertig pagina's en zien we in de HUD (Heads Up Display) wel een heel groot aantal iconen en opties.
Als leider dienen we ons team aan te sturen volgens de RTFA-methode, een methode die ook echt door mariniers in Irak of Afghanistan wordt gebruikt om in leven te blijven. RTFA geeft de verschillende rollen in een mariniersteam weer. Er is een Ready (de voorste man), een Team (de teamleider), een Fire (de soldaat met het automatische geweer) en een Assist (de ondersteunende marinier). Elke rol heeft een eigen icoon op het scherm.
De leider moet heel veel beslissingen kunnen nemen en deze zijn allemaal terug te vinden in de vele opties. Een overzichtje:

* Je kunt een hospik, sluipschutter, mortier- of luchtaanval aanvragen.
* Je hebt vijf soorten menu's. Een wereldmenu voor tactische acties en het inroepen van bovenvermelde hulp. Een vijandmenu om teamleden te instrueren hoe ze met de vijand om moeten gaan. Een menu voor objecten en deuren, een menu om teamleden te genezen en een menu om burgers en vijanden in te rekenen. Elk van deze menu's heeft vier mogelijkheden.
* Je kunt je soldaten vijf gevechtsinstructies geven; Hold Position, Form Up, Hold Fire, Free Fire en Go To.
* Je kunt je soldaten ook bevelen geven, zoals dekking geven, de vijand onder druk zetten en ze dwingen tot overgave.
* Ook kun je verschillende technieken gebruiken om een overwicht te krijgen, zoals 'fix and flank', gecombineerd vuur, verrassing, hinderlaag en de vijanden scheiden van hun leger.

Let wel, dit zijn pas de opties die tot pagina 25 van de 49 pagina's tellende handleiding aan bod komen. Wij vinden de vele opties verwarrend en vragen ons af of ze het spelplezier versterken of juist verminderen.

Missies

In First to Fight moet u een Osama-achtige terrorist genaamd Tarik Qadan proberen te arresteren. Missies beginnen met een CNN-achtig nieuwsbericht waarin de speler op de hoogte wordt gebracht van de laatste ontwikkelingen. De missies zelf bestaan voor het grootste gedeelte uit het lopen door nauwe straatjes en het doorzoeken van gebouwen, net zo lang totdat stereotypische Arabieren beginnen te schieten. De bad guys dragen allemaal tulbanden en hebben allemaal lange baarden. Ook schreeuwen ze in een raar soort Arabisch-taaltje wanneer ze als een duveltje-uit-een-doosje voor je geweer springen.
Voor een zogenaamd realistisch spel zijn de tegenstanders wel erg stereotiep en dom neergezet. De verschillende steden waar het team doorheen loopt zien er ook niet erg Arabisch uit. Soms lijkt het meer alsof een team moderne mariniers door een Europese stad loopt tijdens de Tweede Wereldoorlog en dat de Nazi's zijn vervangen door Arabieren.

Beeld en Geluid

De graphics van First to Fight zijn goed. Zeker op Very High krijgt de speler een aantal mooie grafische toepassingen te zien, zoals dynamic lightning en fullscreen anti-aliasing. De muziek en geluidseffecten zijn ook helder, realistisch en sfeerverhogend. Vreemd genoeg hoort u tijdens het spelen van de missies bombastische 'we gaan lekker knallen' filmmuziek. Dit vermindert het realistische gehalte van het spel. Het was beter geweest wanneer je geen muziek hoorde en alleen maar de gewone geluiden van een Arabische stad.

Multiplayer en Coop

We hebben de multiplayer-optie niet uitgeprobeerd omdat het hele onderwerp van First to Fight zich daar niet echt voor leent. De Coop-optie is goed uitgewerkt en spannend. Je kunt met vier spelers tegelijkertijd alle missies in de singleplayermodus doorlopen. Elke speler moet een van de RTFA-rollen in het team vervullen, waardoor je echt het idee hebt dat je als een goedgetraind team door de straten van Beiroet loopt, ieder op zijn hoede voor vijanden.

Conclusie
Er lijkt een tendens gaande te zijn in de gamesindustrie om spellen te maken specifiek gericht op een bepaald genre. Dit lijkt een logische beslissing, maar het zorgt er wel voor dat die spellen ook alleen maar interessant zijn voor 'insiders' in het genre. Liefhebbers van sportspellen vinden de vele opties fantastisch, maar iemand die niet zo thuis is in dat bepaalde genre kan vaak door de vele mogelijkheden het spel niet meer zien. Dit geldt ook voor First to Fight. De speler heeft zoveel opties dat wanneer hij geïnteresseerd is in realistische militaire simulaties volop aan zijn trekken komt. Grafisch ziet het spel er goed uit en het geluid is ook meer dan voldoende. Wanneer je gewoon wilt knallen en soldaatje spelen dan is First to Fight veel te hoog gegrepen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie