Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

FIFA 11

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
De verwachtingen voor de nieuwe FIFA waren hooggespannen omdat de versie van vorig jaar de beste uitgave tot dan toe was. Is FIFA 11 een goede voortzetting van vorig jaar of is EA een radicaal andere kant op gegaan?

FIFA 11 voelt en ziet er bij het starten van de eerste wedstrijd nog steeds even betrouwbaar uit. De voetballers en keepers bewegen zich weer erg natuurlijk, de bal beweegt afhankelijk van de weersomstandigheden beter of slechter en zelfs het net golft als de bal erin verdwijnt. Hoewel de voetballers en de animaties er goed uitzien, is wel duidelijk dat FIFA 11 een DirectX 9-game is. Inmiddels zijn we bij DirectX 11 aanbeland en grafisch is het wel te merken. Lelijk is de game zeker niet, maar EA had meer uit de pc kunnen halen. Storender is het gevoel dat we met een port van de consoleversie te maken hebben. Aanwijzingen over de besturing worden aangegeven als controllertoetsen, zelfs als je het spel speelt met een toetsenbord.

Realistische sterren

Nieuw in deze FIFA-versie is Personality+. Door deze feature merk je duidelijk verschil tussen de gemiddelde spelers en de absolute top. Het grootste verschil zit in de balbehandeling, passing en doelpogingen. Zo merk je dat een pass van een sterspeler preciezer wordt verstuurd en een doelpoging vaker tussen de palen zal eindigen. Wanneer je dribbelt is de draaicirkel van een sterspeler vele malen kleiner dan die van een normale speler. Deze nieuwe feature zorgt er niet voor dat je met Ronaldo, Messi of Robben ineens zomaar door de verdediging dribbelt: het zijn juist de fijnere bewegingen en balbehandeling die de sterspelers krijgen. Hierdoor ontstaat een voordeel voor de sterspelers zonder dat het, zoals in eerdere reeksen, onrealistisch wordt.

Strafschoppen

Ook de strafschoppen zijn in FIFA 11 aangepast. Je bepaalt niet alleen de kracht waarmee een penalty wordt ingeschoten maar ook de accuraatheid. Om de keeper te foppen kun je, vlak voordat je de bal raakt, de schietknop nogmaals indrukken om je aanloop even in te houden en de keeper uit de tent te lokken. Je hebt dan wel de kans dat je de penalty mist. Als keeper hoef je niet van tevoren een hoek te kiezen waar je naar toe duikt maar kun je reageren op de bal. Hierdoor zul je slecht ingeschoten strafschoppen eerder stoppen maar volstrekt kansloos zijn bij een goed ingeschoten strafschop.
Het passen is in deze versie sterk verbeterd. Waar er voorheen in balbezit oeverloos getikt kon worden moet je nu behoorlijk zuinig zijn op het balbezit. Het is niet meer vanzelfsprekend dat een pass ook daadwerkelijk aankomt bij een speler en vooral het spelen met de steekpasses wordt een stuk moeilijker. Button bashen hoort dan ook eindelijk tot het verleden.

360

Naast de succesvolle intrede van 360 dribbelen heeft EA 360 op meer plekken in de game toegepast. Een zeer welkome toevoeging is de 360 strijd om de bal. Waar je voorheen precies rechtdoor, vanuit links of rechts op je tegenstander moest aflopen kun je nu realistischer fysiek contact opzoeken. Ook de scheidsrechters reageren anders. Elke scheidsrechter heeft in FIFA 11 zijn eigen kenmerken en reageert anders wat betreft het uitdelen van kaarten en de strengheid op overtredingen. Dit zorgt voor een leuke afwisseling bij de leidsmannen, alleen weet je van tevoren niet welk type scheidsrechter aan de aftrap van de wedstrijd staat.

PluspuntenMinpuntenConclusie
  • sterspelers met Personality+
  • nieuwe techniek voor strafschoppen
  • 360 strijd om de bal
  • consoleport
FIFA 11 is door verder te borduren op de sterke basis die EA vorig jaar had neergezet verder gegroeid. De 360-ontwikkelingen vind je nog meer terug in de game en het passen is een stuk moeilijker geworden. Juist de kleine aanpassingen vergroten de spelbeleving omdat alles weer iets realistischer is neergezet. EA heeft de lat voor zichzelf en de concurrentie voor 2012 alweer erg hoog gelegd.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie