Een horror first-person-shooter met een klein meisje in de hoofdrol. Hoe griezelig is F.E.A.R.?

F.E.A.R staat voor First Encounter Assault Recon, een speciale eenheid binnen de Amerikaanse overheid die wordt ingezet bij het bestrijden van paranormale dreigingen. Het verhaal van de game is als volgt: een paramilitaire eenheid genaamd Replica, onder leiding van ene Paxton Fettel, heeft een ruimtevaartlaboratorium bezet. Vreemd genoeg hebben de terroristen geen eisen bekendgemaakt. Wanneer een arrestatieteam probeert het gebouw te infiltreren breekt letterlijk de hel los. Het team wordt door een bovennatuurlijke kracht­ (die er uitziet als een klein meisje)­ compleet uitgemoord. Hierop wordt besloten het F.E.A.R.-team (waar jij natuurlijk deel van uitmaakt) er op af te sturen. Je missie is te achterhalen wat de oorzaak is van de bovennatuurlijke kracht en deze te vernietigen. Tijdens dit avontuur ontdek je de ware aard van Alma, zoals het akelige meisje heet, en je relatie tot Fettel.

Naargeestig

F.E.A.R. is een horror first-person-shooter. In het spel loop je door naargeestige locaties zoals rioleringssystemen en oude pakhuizen, waar je de nodige schokkende beelden en scènes te verwerken krijgt. De makers van het spel zijn scheutig geweest met het rondsprenkelen van digitaal bloed en ook de slachtoffers van het bovennatuurlijke kwaad zijn in expliciet detail gemarteld en afgemaakt. De zoektocht komt grotendeels neer op het doorkruisen van de locaties en daarbij de vele tegenstanders, met een arsenaal aan verwoestende vuurwapens, te neutraliseren. Het onderzoek naar Alma en je betrokkenheid bij haar ontstaan wordt verteld door middel van flashbacks en boodschappen op antwoordapparaten.

A.i.

Er zijn twee zaken die grote indruk maken: de grafische prestaties van het spel en de a.i. van de tegenstanders. Om bij het laatste te beginnen: we hebben nog niet eerder een spel gezien waar de tegenstanders zo realistisch en gecoördineerd reageren op je aanwezigheid. Tegenstanders reageren op geluiden die je maakt, maar ook op bijvoorbeeld het schijnsel van je zaklantaarn. Ze coördineren hun aanval op basis van de omgeving, hun aantallen en hoe hevig je tegenstand biedt. Ook de ragdoll-effecten zijn realistisch.
Verder ziet het spel er grafisch zeer goed uit, en het zou ons niet verbazen als F.E.A.R. het spel FarCry vervangt als nieuwe benchmark om je grafische kaart op te testen. Lichteffecten, water, vonken, rook, kogelinslagen en explosies: het is allemaal zeer realistisch.

SlowMo

F.E.A.R. heeft niet alleen leentjebuur gespeeld bij The Ring, maar ook bij de Matrix-films. In het spel kun je jezelf een 'boost' snelheid geven, waarbij het lijkt of de wereld om je heen vertraagt. Geluiden, kogels, vonken, explosies en tegenstanders bewegen een stuk trager waardoor je de tijd hebt om bijvoorbeeld meerdere tegenstanders tegelijkertijd te neutraliseren.ConclusieAls fps-game is F.E.A.R. door de slimme tegenstanders en geavanceerde grafische technieken een winnaar. Maar ook het horroraspect van het spel is zeer goed uitgewerkt. De realistische effecten, naargeestige omgevingen en de aanwezigheid van de griezelige Alma zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel het spel speelt en dat je regelmatig over je schouder zult kijken om te zien of het meisje niet achter je staat. Het was wel leuker geweest wanneer F.E.A.R. een officieel onderdeel was geweest van The Ring-mythologie in plaats van dat Sierra een eigen Samara-kloon had bedacht.Besturingssysteem (min. benodigd)Windows 2000Processor snelheid (min. benodigd)1.7GhzHoeveelheid RAM (min. benodigd)1024Grafische kaart (minimaal benodigd)128MBBenodigde hardeschijfruimte (GB)3Online gamingja

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten