Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
abonneren

Fahrenheit

Inhoudsopgave

  1. > Inleiding
  2. > Specificaties
Originele games zijn zeldzaam, maar eens in de zoveel tijd verschijnt er een... Fahrenheit, nog het best te omschrijven als een reactie-adventure, voldoet aan de kwalificatie.

Het spel begint in een toilet in een cafetaria ergens in New York. Het jaar is 2009, en zinloze motiefloze moorden komen steeds vaker voor. We zien Lucas Kane zitten op het toilet. Een normale twintiger die duidelijk last heeft van migraine. De arme jongen heeft het moeilijk en zijn migraine gaat over in een trance. We zien een ruimte met alleen maar kaarsen en een mysterieuze man gehuld in monnikspij. Lucas ziet hem ook in een visioen. Lucas draait met zijn hoofd rond en rond. Zijn geest heeft allang niet meer de controle over zijn lichaam. Hulpeloos kijkt hij toe wanneer hij zichzelf verminkt. Daarna staat hij op als een zombie en loopt het toilet uit. Bij de wastafel staat een argeloze man van middelbare leeftijd. Hij heeft de zombieachtige Lucas niet in de gaten. De man in monnikspij loopt zoals Lucas loopt en draagt in zijn handen een mes. Hij heft zijn mes op en steekt alsof hij iemand neersteekt. Het mes steekt in de lucht, maar Lucas' mes steekt in vlees. Volkomen in trance wordt de man van middelbare leeftijd beestachtig afgemaakt. Een zwarte raaf slaat het schouwspel (of beter gezegd slachtspel) gade. Dan komt Lucas weer bij zinnen, en ontdekt hij het vermoorde lichaam van de man, het bloed op zijn kleren het bebloede mes in zijn handen. Wat nu? Jij speelt Lucas. Jij bent de moordenaar.

Reactie Adventure

We hebben wel enige ervaring met adventures en zoals het een ervaren adventure gamer betaamt willen ook wij eerst uitgebreid de toiletten verkennen. Er blijkt echter in het restaurant aan de bar een politieagent te zitten. Dit zien wij doordat het scherm zich opsplitst in tweeën. Het ene scherm bevat de radeloze Lucas, het andere scherm de koffiedrinkende agent. Van uitgebreid de omgeving verkennen is geen sprake. Lucas moet maken dat hij wegkomt voordat de agent deze moord ontdekt. Als eerste moet Lucas het bloed van zijn handen wassen. Snel lopen we naar de eerste wastafel en zetten de kraan aan. De spanning stijgt als we het bordje 'out of order' zien. Niet alleen bij Lucas als stressmeter, maar ook bij ons als speler. Snel gaan we naar de andere wastafel en wassen daar onze handen. Alsof er niets aan de hand is lopen we naar buiten. Kalm, vooral niet rennend, lopen we door het restaurant en langs de politieagent. Als we bij de deur zijn roept de serveerster Lucas na. Hij moet eerst zijn rekening betalen! We hebben de keuze. Doorrennen of betalen. Doorrennen wekt argwaan, dus lopen we kalm terug naar ons tafeltje en betalen we de rekening. De agent zit gelukkig nog rustig op zijn plek. Hierna lopen we kalm naar buiten. Eenmaal buiten zien we het scherm weer splitsen. De agent staat op en moet naar het toilet. We zetten het op een rennen, maar Lucas woont te ver weg om te lopen naar huis. Daarnaast is het ijskoud buiten en sneeuwt het flink. Als we rondkijken zien we in de verte een metrobord. Dat is het! We rennen er naar toe en Lucas pakt de metro naar huis. Zoals je ziet is snel handelen nodig in dit spel en kun je niet even uitgebreid de boel gaan onderzoeken zoals dat bij een traditioneel adventure kan. Deze stressfactor geeft een heel nieuwe dimensie aan het spelen en dwingt je te reageren op wat er gebeurt.

Diverse hoeken

Het spel laat je toe alles om je heen te bekijken. Ook de plaatsen die je speelbare karakter eigenlijk niet kan zien. Je hebt volledige controle over de camera's en kan ook door de ogen van de hoofdpersoon kijken. Zo kan je clues en hints vinden die je anders snel over het hoofd ziet. Het grappige is dat Lucas niet de enige hoofdpersoon in het verhaal is. In de scène na de succesvolle ontsnapping van Lucas uit het restaurant speel je namelijk twee rechercheurs die de moord moeten onderzoeken. Het ene moment moet je dus ontsnappen van de politie, het andere moment moet je de kennis die je over Lucas hebt gebruiken om de politie juist te helpen bij hun moordonderzoek. Niet alleen het speelscherm is dus vanuit diverse hoeken te bekijken, maar ook het verhaal wordt van meerdere kanten belicht.

Innovatieve gameplay

Ondanks dat het om een adventure gaat wijkt de besturing af van de standaard 'point and click' interface zoals we die kennen van traditionele adventures. In plaats daarvan moet je met de muis bepaalde bewegingen uitvoeren die boven in het scherm aangegeven zijn. Zo moet je de linkermuisknop ingedrukt houden en de muis naar voren schuiven om bijvoorbeeld een deur te openen. Hoewel dit vreemd en onwennig klinkt, draagt het op de een of andere manier bij aan de spanning in het spel. Wel moet je de handeling goed doen, anders voert het karakter de handeling ook niet goed uit. Voor sommigen is dit misschien vervelend, maar naar onze mening draagt dit bij aan de sfeer. Ook over conversaties kun je niet te lang nadenken. Je krijgt een aantal mogelijke antwoorden te zien en een tijdmeter die rap terugloopt. Zoveel tijd heb je om een antwoord te geven. Een antwoord kiezen gaat ook via muisbewegingen. Soms is het nodig om andere toetsen te gebruiken. Als je bijvoorbeeld aan het zwemmen bent of een andere krachtinspanning doet, is het nodig om snel achter elkaar op de links en rechts knoppen te drukken. In andere gevallen komen er besturingstoetsen in beeld en moet je, wanneer deze oplichten, deze toetsen op tijd indrukken. Een reactiespelletje dus. Het snel op links en rechts drukken vinden we nog net gaan in een spel als dit, maar het laatst genoemde reactiespelletje gaat ons te ver. Deze manier van gameplay bestaat al sinds 'Dragons Lair' en heeft nooit lekker gewerkt. Des te meer zonde is het dat dit redelijk vaak voorkomt. Wel is het spel vergefelijk en mag je per ongeluk een toets verkeerd indrukken, mits je maar snel corrigeert. Deze vorm van besturing had er voor ons niet in gehoeven, ondanks dat het in sommige scènes wel spannend is. Bij die scènes is het spel leuker voor de kijker dan voor de speler.

Kort

Fahrenheit is niet groot, en je zult het spel vrij snel uitspelen. De kracht van het spel zit 'm in de herspeelwaarde. Bij het beginscherm staat ook niet voor niets 'Begin new movie'. Het spel is een soort film waarin je een verhaalverloop bestuurt. Door andere keuzes te maken zal het verhaal van het spel anders lopen, hoewel het in de grote lijnen natuurlijk hetzelfde zal zijn. Wel vragen wij ons af hoeveel mensen het spel meerdere keren zullen uitspelen.

Conclusie
Met Fahrenheit installeer je een spelervaring zoals die nog niet eerder is vertoond. Adventure-liefhebbers mogen dit spel absoluut niet missen, maar ook mensen die eens wat anders willen spelen, kunnen we Fahrenheit van harte aanbevelen.

Geschreven door: Redactie PCM op

Category: Review, Games

Tags:

Nieuws headlines

donderdag 30 november

donderdag 09 november

Laatste reactie